Tips på fantasy och sf för tioåringar?

Om sf och fantasy

Tips på fantasy och sf för tioåringar?

Inläggav ArkhamVoid » fre 08 jul 2011, 20:34

Som sommarvikarierande bibliotekarie på ett mindre bibliotek i södra Skåne har jag märkt att det finns förvånansvärt många fantasy-serier för barn och unga (uHc, Hcg och Hcf på folkbibl.språk) tillgängliga idag. Adam Blade (Beast Quest, monsterböcker för 8-12åringar) och Joseph Delany (Väktarserien, tonåringar) bland andra, som jag antar fick en hel del mark undanröjd för sig av JK Rowling. Det jag undrar är, vilka är i era tycken bra? För er som antingen är intresserade av ungdomslitteratur eller har barn under 15. Vad bör man rekommendera när en låntagare kommer in och frågar efter "en bra fantasyserie till min tioåriga son"?

Och ännu viktigare, vilken SF är bra för att leda in kidsen på rätt väg i bokdjungeln? Minns att jag själv gick vägen Jules Verne - Douglas Adams - Arthur C Clarke....

Helt enkelt, vad kan ni tipsa om för böcker/bokserier skrivna för barn & unga, som finns översatt till svenska? Att kasta åt dem Gene Wolfe och Philip K Dick känns ju orimligt, om än väldigt lockande.
ArkhamVoid
WAHF

Re: Tips på fantasy och sf för tioåringar?

Inläggav Sheriffen » sön 10 jul 2011, 01:56

Två sf-författare som man i mer vuxen ålder med nästan fullständig säkerhet kommer att tycka är rätt undermåliga men som i barnaår ter sig fantastiska är A. E. van Vogt och Isaac Asimov. Som barn älskade jag båda, som vuxen har jag mycket lätt att hålla förtjusningen i strama tyglar. Poängen är dock att för en tio-, tolvåring har A. E. van Vogt sense of wonder sprutande ur öronen och Isaac Asimov med robothistorier och galaktiska stiftelser ter sig som en svindlande berättare.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 10 jul 2011, 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » sön 10 jul 2011, 09:08

Det går ju alltid att söka sig till tidigare decenniers översättningar och rekommendera Diana Wynne Jones och Lloyd Alexander. Tyvärr verkar dessa vara i den ålder där de gallras ut från biblioteken (att döma av hur många som nu står i vår bokhylla, efter att ha köpts för en spottstyver på ett eller anat bibliotek).
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav ArkhamVoid » sön 10 jul 2011, 13:29

Tack för tipsen! Tyckte Asimov var rätt häftig när jag började läsa honom i 20årsåldern, men å andra sidan var jag sent ute på rymdopera-svängen. :)

Le Guins serie om Övärlden finns ju med, vet inte om de är bra men.. tja, de finns, nyutgivna 2003 tror jag dessutom.
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav jophan » sön 10 jul 2011, 14:53

ArkhamVoid skrev:Le Guins serie om Övärlden finns ju med, vet inte om de är bra men..

Övärlden har jag älskat varje gång jag återkommit till den, men även om det finns saker i den som yngre barn gillar så tror jag att tio är lite väl ungt. Jag skulle nog tro att tolv är en lämplig yngstagräns för att börja begripa vad den handlar om (bortsett från på det rent bokstavliga planet).

Eva Ibbotson? Cornelia Funke? Maria Gripe?

Ungdoms-SF har jag ingen koll på. Jag älskade Heinlein och Verne, men jag vet inte om dagens barn fortfarande gör det, 35 år senare.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » sön 10 jul 2011, 15:00

Vi skulle behöva fråga någon som läst det som utkommit de senaste fem åren istället för att tipsa om det som vi läste på 80-talet (eller tidigare). En av mina medbloggare är ungdomsbibliotekarie, så jag ska höra med honom.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » sön 10 jul 2011, 15:20

Ah, via LibraryThing får jag bra (?) svar.

Tidens mittpunkt av Diana Wynne Jones

Cosmo Hill : parasiterna av Eoin Colfer

De vandrande städerna av Philip Reeve
Förrädarens guld av Philip Reeve
Grön storm av Philip Reeve
Där världen slutar av Philip Reeve

Bara du kan rädda mänskligheten av Terry Pratchett

Bruce Covilles My Teacher Is an Alien-serie verkar också vara en höjdare men är dessvärre inte översatt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Karl » mån 11 jul 2011, 10:35

Hej!

Jag jobbar som barn-ungdomsbibliotekarie i Västerås, de här brukar jag stoppa i näven på fantastiksugna barn:

eh, vi tar böckerna för de minsta först:

Hcf: (7-9 år, det beror mest på hur duktiga de är på att läsa. Men flera funkar fint för högläsning också)

Adam Blade med serien Beast Quest. Lång serie med lättlästa böcker.
    Tony DiTerlizzi, Böckerna om Spiderwick, väldigt fina böcker om ett syskonpar som upptäcker att det finns vättar och en massa annat fantastiskt.
    Jo Salmson har väldigt populära serier som jag gillar skarpt, Alamandrarnas återkomst och Tam som blir drakriddare. Guldtips för de små sugna på fantasy.
    Martin Widmarks böcker om Nelly Rapp Monsteragent. Lagom spännande böcker om Nelly med monster som Frankensteinaren och Trollkarlarna från Wittenberg.
Hcg (mellanåldern, runt 10 men det hänger mer på ungen än boken):

Sofia Bergting, serien De dödas rike. Väldigt fina och poppis :)
    Peter Bergting och hans sprillans bok Häxmästaren, första delen i Legenden om Morwhayle. Klassisk fin fantasy men inte klyschigt.
    Maj Bylock, Fågelprinsen osv. Väldigt bra..
    John Flanagan, Gorlans ruiner. Spejarlärling som dras in i krig, fantasy, många killar som vill läsa.
    Stefan Ljungqvists böcker om Monsterflickan brukar fungera bra hos både killar och tjejer, lite åt skräckhållet.
    Josefine Ottesens böcker om Drakherren, sk Snabblästa böcker med mindre textmassa och fler bilder. Lång serie med Highfantasy.
    Michelle Paver, Vargbröder. Väldigt populär serie, typ stenåldersfantasy. En bra fix för de som lider av Post-potter syndrome.
uHce (för de som är duktiga på att läsa eller de äldre, kan vara för "vuxet" för de minsta storläsarna):

Eoin Colfer, serien med Artemis Fowl. Urbanfantasy/sf 12-åring som utmålar sig som en kriminell begåvning och hamnar i trubbel med diverse oknytt.
    Suzanne Collins, Hungerspelen, ungar 12 år och uppåt älskar de här böckerna. (Även 30-åriga bibliotekarier)
    Brian Jacques: Böckerna om samhället Redwall. Jag älskar de här böckerna där klassisk fantasy utspelar sig bland skogens smådjur, där mössen är goda och råttorna är onda.
    Niklas Krog har en massa bra fantasy för både ungdom och barn.
    Henrik Larsson har skrivit två bra fantasy för äldre ungdomar, tjocka böcker :) Krigarhjärta och Isöhäxan.
    Joseph Delaney, Väktarens lärling osv. Fantasy, häxor, magi..
    Julia Sandström, Nyckelväktarna. Fantasy :D
Knappt någon SF, men så är trenden just nu. Hoppas det blir till någon hjälp i sommar. Det finns såklart en massa mer bra böcker att tipsa om men jag måste öppna mitt eget bibliotek nu :D

/Karl
Karl

Inläggav ptr » mån 11 jul 2011, 12:50

-
Senast redigerad av ptr fre 04 sep 2015, 07:16, redigerad totalt 1 gång.
ptr
LoC-skribent

Inläggav Merry » mån 11 jul 2011, 23:43

Klassiker: Eva Ibbotson, Lloyd Alexander, Ursula K. LeGuin, Diana Wynne Jones, Margaret Mahy, Susan Cooper, Roald Dahl, Jules Verne och vissa av Heinleins böcker. LeGuin, Dahl och Cooper finns i nytryck, tror jag.

Tamora Pierce: Lejoninnans sång
Kompetent hjältinna som måste arbeta sig till framgång. Lite som en ung Paksenarrion utan religiösa förtecken.

Susanne Collins: Hungerspelen
Mörk sf med drag av Battle Royale (fast mycket bättre)

Tanith Lee: Piratika
Bra bok, men läste ett par sidor i den svenska översättningen och tyckte att den var något oinspirerad.

Kristin Cashore: Tankeläsaren (Graceling)
Jag tyckte visserligen bättre om den andra, ej översatta boken, men Cashores Graceling är omåttligt populär bland tonåringar i USA.

Holly Black: Spiderwick (är DiTerlizzi medförfattare till själva böckerna?)
Önskar dock att någon översatt Tithe, som är en bra urban fantasy med alver.

Annette Curtis Klause: Blod och choklad
Varulvsflicka försöker balansera sitt liv i flocken och sitt liv i skolan.

Naomi Novik: Hans majestäts drake
Läste Hornblower när jag var riktigt liten, och hade älskat Hornblower med drakar =)

Phillip Pullman: Guldkompassen
Borde fungera för en tioåring. Lite osäker; som vuxen läsare blir man bara dyster.

Maggie Stiefvater: Frost
Fler varulvar.

Scott Westerfeld: Ful
Har inte läst den serien, men Westerfields Behemoth är bra barn/ungdomssteampunk. Det här är dessutom sf, vilket är svårare att hitta än fantasy.

Det borde finnas bra manga också.

Sedan tycker jag väl att en smart tioåring inte borde ha några problem med sf/fantasy för vuxna. Kanske något mer surrealistiskt.
Merry
Fan

Återgå till Litteratur