Casca-fråga

Om sf och fantasy

Casca-fråga

Inläggav Peak » sön 21 aug 2011, 19:46

Någon gammal kioskdeckar-fantasy-fan här som kan hjälpa mig inför en recension jag håller på med?

Jag håller nämligen på att lyssna på första Cascaboken (av Barry Sadler). Gammal favorit-serie som jag hittade som ljudbok på Audible (jag visste ju redan att de tydligen bara gav ut en tredjedel av böckerna som finns på svenska (jag lyckades iaf bara få tag på upp till bok 13), så det skall bli spännande att återstifta bekantskapen med serien.

Vad jag fundrar över är vart bok 1 i den svenska översättningen slutade? Har inte boken kvar, men har tydliga minnesbilder om att det slutade med att Casca
Spoiler! :
vann träsvärdet i gladiatorarenan
. När jag kom dit så upptäckte jag dock att jag hade en bra bit av boken kvar, så jag undrar ifall de klippt bort en sisådär 25-50 sidor från slutet i den svenska utgåvan, eller om jag minns fel?

Wikiartikel om serien: http://en.wikipedia.org/wiki/Casca_Rufio_Longinius
Peak
Fan

Re: Casca-fråga

Inläggav Martin Andersson » tor 25 aug 2011, 17:38

Peak skrev:Vad jag fundrar över är vart bok 1 i den svenska översättningen slutade? Har inte boken kvar, men har tydliga minnesbilder om att det slutade med att Casca

Hmmm... Jag är inte helt säker, men det tycks vara min minnesbild också. Jag har boken (i de fyra samlingsvolymerna av de tio första böckerna som Wahlströms släpptei början av 90-talet), men den är oåtkomlig just nu. Vad jag däremot minns är att de var katastrofalt uselt översatta.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Re: Casca-fråga

Inläggav Peak » fre 26 aug 2011, 17:22

Översättningens kvalité har jag inga minnen av. Antar att det var mer kvantitet än kvalitet när "kioskdeckare" och sådant översattes.

Jag hade också de där fyra samlingsvolymerna ett tag, och minns att jag läste om de 10 första böckerna då (vid det laget visste jag att det fanns fler än de 13 som tidigare översatts och jag hade hoppats på att Wahlströms skulle fortsätta.

Mycket bra serie iaf. Det gläder mig att de senaste böckerna (Skrivna av Tony Roberts) tydligen skall vara en återgång till den "gamla" kvalitén efter en dipp strax efter att Sadler dog. Nå, vi får se när jag kommer dit. Förhoppningsvis så finns även de senare böckerna som ljudböcker då, annars får jag väl läsa dem som "vanliga" böcker... :p

Har vi rätt och serien slutar där jag sade så saknas omkring 50 sidor från slutet av bok 1. Vilket är synd eftersom jag gillade verkligen ångesten hos Casca där i slutet. Gör honom lite mer "mänsklig".
Peak
Fan

Återgå till Litteratur