Mary Shelleys Frankenstein X 3

Om sf och fantasy

Mary Shelleys Frankenstein X 3

Inläggav Sheriffen » ons 28 dec 2011, 15:21

Det kommer att ta ett tag innan jag kan skriva något mer ingående om de här volymerna, men jag tycker fyndet är så spännande att jag nämner dem redan nu.

Det finns olika skolor rörande när och med vad man kan säga att science fiction tog sin början och det finns diverse gränsfall, men en ståndpunkt jag personligen finner rimlig och därför omfattar är att historiens första egentliga science fiction-roman är Mary Shelleys Frankenstein.

När jag i går var på Elefterodákis, Athens största bokhandel, hittade jag två volymer som båda innehåller Mary Shelleys berättelse, men på mycket olika sätt.

Den ena volymen är The Original Frankenstein av Mary Shelley (with Percy Shelley), sammanställd och redigerad av Charles E. Robinson och utgiven på Vintage Classics 2008. Den här volymen innehåller två versioner av berättelsen - dels texten i Mary Shelleys oredigerade originalmanuskript, dels texten i det ganska drastiskt förändrade manuskript som redigerats av Percy Bysshe Shelley och Mary Shelley själv.

Den andra volymen är Frankenstein 1818 Text av Mary Shelley, utgiven av Oxford University Press 2008. Det här är alltså en utgåva, dock ej faksimil, av den text som den allra första upplagan av boken bestod av. Det finns reviderade senare utgåvor, från 1823 och 1831 - och den utgåva som varit allmänt publicerad fram till i våra dagar är den senare, den från 1831. Det är den man normalt får om man köper en utgåva av Mary Shelleys Frankenstein. Det ska tilläggas att skillnaderna även mellan de olika publicerade versionerna är drastiska.

Vad man kan göra med de båda volymer jag nu har köpt är alltså att, gripande anser jag, läsa Mary Shelleys originalmanuskript i oredigerad form och sedan via det av henne och maken Percy redigerade manuskriptet gå till den första upplagan av den färdiga boken.

Det är uppriktigt sagt inte särskilt många litterära verk jag skulle bry mig om att göra detta med ens om jag hade chansen, men när det gäller en sådan monumental superklassiker som Frankenstein, som dessutom är en så originell och omtumlande berättelse, och som dessutom sparkade igång en hel genre, tycker jag att det känns inte bara befogat utan fantastiskt spännande!

Därför detta som ett tips till andra som kan tycka samma sak.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Litteratur