Läst 2011

Om sf och fantasy

Läst 2011

Inläggav centerwall » ons 25 jan 2012, 08:39

Jösses! Nu närmar sig januari sitt slut och det finns fortfarande ingen tråd om vad folk läste under 2011. Hur ska jag då veta vad jag ska läsa 2012 (brukar alltid kunna plocka några boktips från en sådan tråd)?

För att föregå med gott exempel så kommer min lista över de bästa böckerna jag läste 2011 här:

Anne Swärd Till sista andetaget
Anders Fager Samlade svenska kulter
China Miéville Embassytown
Jeffrey Ford The portrait of mrs Charbuque
Graham Joyce The Limits of Enchantment

Böcker som nästan är lika bra som de fem ovanstående är: William Heaneys (Graham Joyce) Memoirs of a master forger, Haruki Murakamis After Dark och Gabriella Håkanssons Operation B.
centerwall
Letterhack

Re: Läst 2011

Inläggav jophan » ons 25 jan 2012, 09:49

Okej, om de första två var lika bra som de sista tre, måste jag definitivt läsa dem.

Min lista:

Catherynne M. Valente In the night garden
Ian McDonald The Dervish House
Christopher Priest The Islanders
Colm Tóibín The empty family : stories
Jo Walton Farthing
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 26 jan 2012, 12:27

Jag läste väldigt lite böcker 2011 och mycket böcker i serier så kanske svårt att få ihop 5 bästa. Men kan ju försöka:

Hannu Rajanemi The Quantum Thief
Richard Powers Generosity: An Enhancement
Ellen Kushner Swordspoint
Ellern Kushner The Privilege of the Sword
Jo Walton Among Others

Läste också mycket Patrick O'Brian, Georgette Heyer och en del Dorothy Dunnett och Anthony Price. Men detta var serier och den saker i serierna kanske är bättre än mitt val av de fem bästa men det är svårt att separera ut dem.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 26 jan 2012, 14:07

Among Others var bubblare på min lista. Jag rensade i min TBR-hylla i helgen eftersom det bara får plats en halvmeter böcker på den. Jag stod och tittade på bl.a. just Rajaniemi och Powers. Powers fick stå kvar men Rajaniemi åkte ut, så den kommer jag nog aldrig att läsa nu.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav BEM_Tomas » tor 26 jan 2012, 15:43

The Quantum Thief och The Dervish House läste jag 2010 och de var nog de häftigaste det året. Among Others ska vi just läsa i bokcirkeln. Här min lista för 2011 (jag läser en hel del gammalt, se också min blog för kommentarer om böckerna)

Elizabeth Bear The Sea Thy Mistress
Ursula LeGuin Changing Planes
Tricia Sullivan Lightborn
Nalo Hopkinson Brown Girl in the Ring
Eyvind Johnson Strändernas svall

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav Johan » tor 26 jan 2012, 16:24

Jag tänker inte försöka mig på de bästa böckerna jag lästa, men bästa novellen var definitivt Mervyn Peakes "The Connoisseurs", som jag inte hade läst tidigare men älskade.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 26 jan 2012, 16:26

Läsvärt (jag backar inför ordet "bäst", för hur jämför man t.ex. en självbiografi med en roman?) som lästes under 2011 var bland annat Lynn Barbers självbiografi An Education, J. M. Coetzees Diary of a Bad Year, Frithiof Nilsson Piratens Flickan med bibelspråken och andra historier och i mitt tycke mindre läsvärt var, lite förbluffande, Oscar Wildes A House of Pomegranates och Thomas Manns Döden i Venedig (två verk - den första en samling sagor, den andra en kortroman - som höggradigt förvånade mig genom att här och där drypa av purple prose, till vilket kommer att Wildes sagor med tiden blev allt mer ansträngda och de sorgliga sluten ibland så uppenbart påklistrade att de nästan trillar av) och Frithiof Nilsson Piratens Millionären och andra historier, som är ovan nämnda Piraten-novellsamlings själva antites. Känns nästan som om den vore skriven av en annan författare, faktiskt.

Magasinet Granta är förstås alltid och löpande läsvärt, i synnerhet om man vill läsa ett liv. Eller en del av ett liv. Granta innehåller en del novellmaterial, men det som främst gör magasinet läsvärt är de självbiografiska och biografiska essayerna, som skänker fascinerande, gripande, ibland oväntade, ibland humoristiska, ibland sorgliga, ibland glädjande inblickar i människors liv, människor från ett otal länder och tider, och mycket sällan celebriteter. Det här är vanliga människor och om något drabbar Granta för att man inser hur fängslande vanliga människors liv faktiskt är. Mycket mer fängslande än celebriteters, om man ska vara uppriktig.

Någonstans mitt emellan kan jag väl lägga Penguins utgåva Father Brown Stories av G. K. Chesterton. Formelskrivna, alltid lika långa, ibland helt och fullständigt osannolika, stundtals med mycket målande, stilistiskt eleganta miljöbeskrivningar av en i övrigt rätt medelmåttig stilist.

När jag tänkt efter på vad jag läst mer som man kan ta upp kanske jag återkommer med det

Till dess: Virginia Woolf ska man alltid läsa. Ni kan fullständigt strunta i skönlitteraturen nämnd här ovan, men ni kan absolut inte strunta i Virginia Woolf. Det har ni inte råd med.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 28 jan 2012, 10:15

Med tanke på hur jag avslutade inlägget ovan känns det förbryllande att jag bland 2011 års lästa böcker inte nämnde Carlyle's House and Other Sketches av just Virginia Woolf. Sju tämligen nyligen återfunna betraktelser av Virginia Woolf, skrivna i ett slags dagbok som länge var förkommen. Publicerade första gången 2003. Skärpan i betraktelserna och den närmast totala fulländningen i stilistiken är inte förvånande; de är några av Virginia Woolfs ständiga följeslagare. Mer förvånande, för att inte säga komisk, är den paniska skräck som vidlåder de desperata försöken i redaktören och litteraturvetaren David Bradshaws försök att förklara bort de antisemitiska åsikter som skymtar fram i en av essayerna, som om de på något sätt skulle förminska Virginia Woolfs storhet som författarinna. Fast just den grejen blir ju alldeles extra komisk i sken av hennes efternamn. Kan den gode litteraturvetaren över huvud taget inte läsa?

Betraktelserna är hur som helst omtumlande, på fler än ett sätt. För en sentida betraktare är det inte minst svindlande när man plötsligt inser vilka flera av de människor hon skriver om faktiskt är.

En mycket tunn volym, och mycket läsvärd.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » lör 11 feb 2012, 10:45

Vad är Among Others för bok och vad är bra med den? Jag tyckte mycket om Jo Waltons Small Change-trilogi.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » ons 15 feb 2012, 15:03

Om jag plockar ut det bästa jag läste 2011 blir listan hanterbart kort:

* Lord Dunsanys novellsamlingar utom Jorkens-böckerna
* Lord Dunsany. Patches of Sunlight (första volymen av hans självbiografi -- helt fantastisk läsning)
* Steven Brust.Iorich
* Frank Heller. Storhertigens finanser
* Barry Hughart. The Story of the Stone och Eight Skilled Gentlemen
* Anders Fager. Samlade svenska kulter
* David Weber. Mission of Honor
* Arturo Pérez-Reverte. Pirates of the Levant
* Tim Powers. The Bible Repairman and Other Stories
* Patrick Rothfuss. The Wise Man's Fear
* Erik Granström. Slaktare små (årets bästa!)
* Diana Wynne Jones. Howl's Moving Castle
* Neal Stephenson. Reamde

Dunsanys novellsamlingar är naturligtvis omläs, men de hamnar automatiskt på "Årets bästa"-listan eftersom de är i princip oöverträffbara.
För 2012 ligger Embassytown och The Quantum Thief rätt bra till så här långt, men jag har höga förhoppningar på Lovecrafts samlade korrespondens med Clark Ashton Smith samt Charles Stross' The Apocalypse Codex.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav centerwall » fre 17 feb 2012, 08:53

Martin Andersson skrev:För 2012 ligger Embassytown och The Quantum Thief rätt bra till så här långt, men jag har höga förhoppningar på Lovecrafts samlade korrespondens med Clark Ashton Smith samt Charles Stross' The Apocalypse Codex.

Om några andra böcker slår ut Embassytown från din lista så är det din plikt mot mänskligheten att berätta vilka så att vi genast kan läsa dem!
centerwall
Letterhack

Återgå till Litteratur