Aspirerande fantasyförfattare behöver hjälp och råd

Om sf och fantasy

Aspirerande fantasyförfattare behöver hjälp och råd

Inläggav volkamo » ons 16 jan 2013, 23:21

Hej alla monsterdiggare!
Jag har precis blivit medlem och det här är mitt första inlägg så "be gentle" :-) Och ja, jag har svårt att fatta mig kort.

För att gå rakt på sak så har jag i kanske tio års tid pulat på ett fantasyverk av ganska omfattande mått. Redan från början var jag införstådd med att det skulle krävas en trilogi för att rymma berättelsen och i höstas skrev jag klart tredje och avslutande delen. Redan med första boken försökte jag uppvakta förlagen, men deras svar blev "Spännande och välskrivet men ligger inte inom ramen för vår utgivning". Frågan är såklart om jag ens kom i närheten eller att de helt enkelt inte sysslar med den typen av fantasy? En kvinna på ett förlag erkände att de hellre översätter utländska titlar de redan vet säljer bra än tar risken med en debutant. Jag har inte gett upp ännu, men troligare är kanske att jag ger ut böckerna som print on demand, men då behöver jag hjälp att banta dem först. En grov uppskattning är att första boken landar på dryga 500 sidor, de övriga något mindre. Detta skulle ge en dyr bok (ca 300 spänn) som förmodligen även få av de vänner som idag säjer sig vill köpa boken skulle slanta upp, när det kommer till kritan.

Vad är då ett vettigt pris? Och vad är en vettig tjocklek på en bok?
Själv älskar jag tjocka böcker som tar lite mer tid i anspråk, men förstår att det är förbehållet engelskspråkiga författare med betydligt större upplagor. Jag riktar in mig på ungdom och vuxna då böckerna har både mörkare inslag, sex och detaljerat våld, men även filosofiska funderingar.

Skulle någon här vara intresserad att hjälpa mig skala bort oväsentligheter och slipa mitt verk till en diamant, eller åtminstone ta en titt på några kapitel? Helst någon med ett slags erfarenhet av dylikt.
Jag förstår att det inte räcker med att skriva klart boken utan att jag har ett omfattande lektörsarbete framför mig med kniven, men förmodligen är någon annan än jag själv bättre på att döda mina "darlings". Jag kan inte erbjuda några större summor pengar för i så fall skulle jag anlitat en lektörstjänst, men det blir helt enkelt för dyrt. Kanske vi kan utbyta tjänster istället?

Avsikten med att skriva är inte att bli rik, berättelserna kommer av sig själv vare sig jag vill eller inte, men då jag lagt ner så mycket av min själ i det här och vet att jag har något bra så tänker jag inte ge upp förrän jag har mina böcker i hyllan. Jag har dessutom investerat mycket tid i en värld som jag själv vill lära känna mer och redan har tankar formats kring fristående uppföljare. Dessa kommer att skrivas, det är bara en tidsfråga.

Som sagt, råd och tankar är välkomna.
Eder tillgivne nykomling Volkamo/Marcus
volkamo

Re: Aspirerande fantasyförfattare behöver hjälp och råd

Inläggav Bbeccarii » tor 17 jan 2013, 10:30

volkamo skrev:Hej alla monsterdiggare!
Jag har precis blivit medlem och det här är mitt första inlägg

Välkommen hit!

För att gå rakt på sak så har jag i kanske tio års tid pulat på ett fantasyverk av ganska omfattande mått. Redan från början var jag införstådd med att det skulle krävas en trilogi för att rymma berättelsen och i höstas skrev jag klart tredje och avslutande delen.

Grattis! Det är inte alla som ror i hamn ett sådant projekt.

Redan med första boken försökte jag uppvakta förlagen, men deras svar blev "Spännande och välskrivet men ligger inte inom ramen för vår utgivning". Frågan är såklart om jag ens kom i närheten eller att de helt enkelt inte sysslar med den typen av fantasy?

Både och, faktiskt. Har du kollat upp vilka förlag som ger ut fantasy? Du skulle kunna googla upp en lista på svenska förlag, och sedan kolla på deras hemsidor vilka som ger ut fantasy, eller googla direkt på förlag och fantasy.

Du skulle också kunna gå in på sf-bokhandelns hemsida http://www.sfbok.se/ och kolla vilka svenska förlag de har som ger ut svenska författare. Obs att en del av dessa är författarens eget bolag.

print on demand, men då behöver jag hjälp att banta dem först. En grov uppskattning är att första boken landar på dryga 500 sidor, de övriga något mindre. Detta skulle ge en dyr bok (ca 300 spänn) som förmodligen även få av de vänner som idag säjer sig vill köpa boken skulle slanta upp, när det kommer till kritan.

Kolla in flera olika print-on-demand-lösningar. 300 för ett exemplar låter dyrt. Kolla också in lösningar för att publicera den som e-bok.

Och vad är en vettig tjocklek på en bok?

Vad som är vettig tjocklek på en bok beror på hur bra den är, och hur mycket läsaren gillar det du skrivit.

Vi har andra på forumet som är mycket duktigare än jag på det du frågade om, så du kommer säkert att få fler kommentarer.

Och du kommer väl till årets Swecon, Fantastika 2013? http://fantastika2013.com/
Den går av stapeln 18-20 oktober i år, på Dieselverkstaden i Sickla (i Nacka, Stockholm).

Där kommer det också att finnas duktigt folk att prata med.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav kjn » tor 17 jan 2013, 10:31

Hur många förlag har du varit i kontakt med? Det svar du redogör för ovan är i och för sig hoppingivande, men om det bara är ett förlag som tycker så, så betyder inte det så mycket.

Själv har jag fungerat som betaläsare åt några författare, men just nu så har jag tyvärr inte möjlighet att ta på mig mer sådant - och det verkar som om du är på jakt efter en redaktör mer än en lektör eller betaläsare.

Idag skulle jag säga att print-on-demand är en återvändsgränd. Ska du ge dig på egenpublicering så bör du göra det som e-bok. Om detta går bra så har du sedan en helt annan grund vid kontakt med förlag eller en en egenutgiven pappersutgåva. Om det går dåligt så har du inte förlorat lika mycket pengar och inte heller en trave med böcker som skräpar i ett förråd.

Sedan en reflektion. Krasst kortsiktigt företagsekonomiskt så är det helt rimligt för ett förlag att satsa på översättningar av kända namn istället för en svensk debutant, men i längden så undergräver de sig själva då. En av förlagens viktigaste roller är att vårda och utveckla nya författarnamn. Att ett förlag bortser från detta periodvis må vara hänt, men om de gör det hela tiden, eller om flera förlag gör det stora delar av tiden, då får bokmarknaden och litteraturen problem på sikt.
kjn
LoC-skribent

Inläggav volkamo » tor 17 jan 2013, 13:44

Tack för svaren!

Jag kollar kontinuerligt efter intressanta förlag, men det verkar egentligen inte finnas några, åtminstone inte så många, som ger ut annat än ungdomsfantasy. Sedan har klimatet ändrat sig en aning till det bättre sedan jag skrev första boken. Då verkade fantasy mer vara något som de större förlagen hade som bisyssla och kanske därav svaret om översättningar. Jag gick nämligen direkt på en handfull av de större förlagen. Dyrt att skicka runt till många förlag så jag vill helst investera där det ger möjlighet till bäst avkastning :-)

Det är frustrerande att fantasy alltid ska klassas som ungdomslitteratur. Inget fel i att ungdomar läser fantasy, snarare tvärtom, men om bokens kvalitéer ska bedömas utifrån de kriterierna begränsar möjligheterna att återge den berättelse och känsla jag vill förmedla. Ungdomar kan mycket väl läsa vuxenlitteratur, men tvärtom tror jag inte är lika vanligt, att vuxna läser litteratur klassad som ungdomslitteratur. Att sedan en ungdom växer upp innebär ju inte att personen slutar läsa fantasy.

Jag har växlat några ord med en svensk fantasyförfattare som menar på att fantasyläsarna själva växlar om till engelska språket när de blir äldre och inte ger fantasy på svenska en chans, men jag tror det är lite moment 22 där. Om det inte finns något på svenska för en svensk publik att läsa vad ska man då göra om inte byta till engelska? Själv bytte jag språk när Robert Jordans böcker inte var översatta när jag läst ut översättningarna. En tillräckligt bra bok på svenska borde kunna generera det momentum som krävs för att läsarna ska få upp ögonen för den inhemska produktionen. Originalspråk borde ju alltid vara bäst. Ta bara typexemplet John Ajvide-Lindkvist och vad han gjort för skräckgenren. Steget från skräck till fantasy är inte så himla stort, egentligen.

Att ge ut boken som print-on-demand tror jag ärligt talat bara leder till att några få i familjen, vänner och bekanta köper den, men jag skulle vilja kunna ställa boken i hyllan och ta på den efter allt slit. Ta en whisky och titta på boken och känna att, jo då, det blev en bok till slut. "There and back again" så att säga. Det är den värd och så pass bra är den (oops, missade jantelagen där). Så e-bok? Definitivt, men då får jag ställa en surfplatta i bokhyllan :-)
volkamo

Inläggav Merry » lör 19 jan 2013, 01:14

volkamo skrev:Jag har växlat några ord med en svensk fantasyförfattare som menar på att fantasyläsarna själva växlar om till engelska språket när de blir äldre och inte ger fantasy på svenska en chans, men jag tror det är lite moment 22 där. Om det inte finns något på svenska för en svensk publik att läsa vad ska man då göra om inte byta till engelska? Själv bytte jag språk när Robert Jordans böcker inte var översatta när jag läst ut översättningarna.

Jag tror inte att vi någonsin kommer producera så mycket svensk fantasy att fantasyläsare - som oftast läser ganska mycket böcker - skulle hålla sig till svenska.

Det stora problemet är nog inte att fantasyläsare inte ger fantasy på svenska en chans, utan att man tvingas tävla med hela den anglosaxiska produktionen om man har potentiella läsare som lika gärna läser på engelska. Sedan skulle jag gissa jag att svenska fantasyläsare ofta hittar sina rekommendationer på nätet, där engelska och amerikanska bokbloggare jämför engelskspråkiga böcker. En svensk oöversatt bok hamnar inte i det utbytet. Om man har tur hittar de sina böcker på SF-bokhandeln, men eftersom de sorterar svenska böcker för sig så kanske man inte hittar till den hyllan, om man på förhand tror att det är antingen översatt eller för barn?

Jag läser kanske en svensk bok och över hundra engelska per år. Det kvittar vilket språk jag läser på, och då väljer jag helst oöversatt. Jag började läsa på engelska för att böckerna inte fanns på svenska, men det tog bara ett par år innan språkkvalitet blev den viktiga faktorn. Tyvärr får översättare inte samma mängd tid och pengar som originalförfattaren, och översättningarna blir därefter. (Det finns ju undantag - Jadwiga Westrup, Birgitta Hammar och Göran O. Eriksson, t.ex. =)
Merry
Fan

Inläggav volkamo » lör 19 jan 2013, 19:27

Hej Merry!

Jag menade inte att man endast skulle läsa på svenska om det fanns mer publicerat i originalspråk på svenska, men att man förhoppningsvis kanske åtminstone gav fantasy på svenska en chans.
Att det finns en viss kritisk massa som måste till för att få upp intresset.
En del människor ser fantasy som något larvigt och därför kanske det är lättare att förpassa det till ungdomsgenren och avfärda det som något man läser i en viss fas i livet.
Kanske det är enklare att växla över till engelska eftersom det känns mer vuxet att läsa utländsk litteratur? Det ställer ändå en del krav på läsaren.
Jag håller med om att de språkliga kvalitéerna är avgörande för hur intresserad jag blir av en bok, fast samtidigt finns det författare som skriver väldigt bra, men där handlingen känns som något som fantiserats ihop under ett rollspel. Man kan nästan höra tärningarna rulla när man läser. Absolut inget ont om rollspel, men sådana böcker tenderar jag att tröttna på rätt fort.
Fast smaken är ju som sagt...

Sedan jag själv började skriva läser jag allt mindre tyvärr och främst av två skäl, men det finns även ett tredje:
1) Jag hinner inte. Som småbarnsförälder är det svårt att hitta tid att skriva och jag skriver nästan hellre än läser.
2) Det är oerhört irriterande att ha skrivit något och så säger någon att man har stulit det. Har jag då inte läst boken där stölden ska ha ägt rum så är jag i alla fall oskyldig. Det är helt enkelt jäkligt svårt att vara totalt originell när det finns så mycket producerat att jag istället försöker lägga kraft på själva berättelsen och att skapa trovärdiga karaktärer som man bryr sig om. Tolkien lånade som bekant ganska friskt han med, det är väl snarare hur man använder det man "lånar" som avgör hur det upplevs.
3) Det är väldigt spännande att skriva! Inte ens jag vet exakt vilken väg en bok ska ta för att nå sitt mål. Jag sätter upp stolpar och en ramhandling, men däremellan kan en hel del hända som jag aldrig hade kunnat tro.

Hmm, där drev jag visst iväg lite. Tar gärna emot mer tankar och råd.
volkamo

Inläggav Rymd-Olov » ons 31 jul 2013, 21:27

Jag antar att du känner till dessa, men har du testat med http://styxxfantasy.se/ och http://www.welaforlag.se/?

Kanske kan det vara en idé att kolla med rollspelsutgivare om de är intresserade av att bredda sin utgivning? Erik Granström gavs ju först ut på ett sådant förlag. Att hitta en bokcirkel eller skrivarkurs kanske kan vara en väg att få tag på en lektör, om någon kan tänka sig att "byta" text med dig. Hsh hoppas jag att du fortsätter försöka och att du jobbar med att redigera din berättelse.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Litteratur