De vandrande städerna (Mortal Engines)

Om sf och fantasy

De vandrande städerna (Mortal Engines)

Inläggav åka » ons 13 dec 2006, 17:18

Jag har bara läst den svenska översättningen, men jag vet att törnskata heter shrike på engelska. Är androiden Törnskatan en referens till Hyperion Cantos (av Dan Simmons)?

Sen funderar jag över detta med vandrande städer. Finns det inte andra såna? Ante mumlade något om Inverted World av Chris Priest. Cities in Flight av Blish, är det rörliga städer i den?

Mortal Engines av Philip Reeve är det alltså jag har läst. Någon annan som hittat roliga saker i den att anmärka på?
åka
Fan

Re: Genre-referenser i De vandrande städerna (Mortal Engines

Inläggav jophan » ons 13 dec 2006, 17:21

åka skrev:Sen funderar jag över detta med vandrande städer. Finns det inte andra såna? Ante mumlade något om Inverted World av Chris Priest. Cities in Flight av Blish, är det rörliga städer i den?

Jag tänker annars på de vandrande katedralerna i Al Reynolds' Absolution Gap. De är nästan lika stora som mindre städer.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Genre-referenser i De vandrande städerna (Mortal Engines

Inläggav pinkunicorn » ons 13 dec 2006, 23:24

åka skrev:Jag har bara läst den svenska översättningen, men jag vet att törnskata heter shrike på engelska. Är androiden Törnskatan en referens till Hyperion Cantos (av Dan Simmons)?

Jag vet inte svaret, men jag ställde mig samma fråga när jag läste den.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 14 dec 2006, 08:48

Mja, i Blishs Cities in Flight uppfinner man den förträffliga Spindizzyn, som slår en tät energibubbla runt vad som helst och som därefter gör innehållet opåverkat av gravitation så att man kan flyga omkring med det i rymden. Centralgestalt i romanerna är borgmästare Amalfi i New York, som slagit en bubbla runt staden och strövar omkring i galaxen med den. Men några riktiga vandrande städer är det alltså inte. Däremot rätt imponerande romaner, ytterst mycket tragiska; Blish skrev dem under sin stora Oswald Spengler-period, så hans grundtanke är snarare historiefilosofisk än rymdoperatisk och dessutom var han liksom Spengler djupt pessimistisk.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » tor 01 mar 2007, 13:16

Jag har läst Mortal Engines och Predator's Gold nu, och började på tredje delen innan jag insåg att jag ville stoppa i något annat emellan. Jag är förbryllad över stil och målgrupp här. De är skrivna på det sätt som Åka pekade ut som ungdomsprosa: -"huvudpersonerna är barn eller unga, intrigen är ganska rak och man följer en eller ett par personer"-. *

Men de är fulla av våld. En stor del av de viktiga personerna i boken - som man som läsare hinner fästa sig vid - dör, ofta på obehagliga sätt (men inte beskrivet med något frosseri i detaljer). Huvudpersonerna brottas med väldigt vuxna problem: fanatism, ideologi, kärlek, svek, förlåtelse. (Även om det hela presenteras på ett väldigt rakt och övertydligt sätt, man behöver inte grubbla över dold symbolik.)

De känns på många sätt som ungdomsböcker skrivna för vuxna.

* http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?p=794#794
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur