Vad läser du för närvarande?

Om sf och fantasy

Vad läser du för närvarande?

Inläggav jophan » fre 10 nov 2006, 09:02

Vad läser du just nu? Berätta något om boken eller böckerna.

Just nu tar jag mig igenom Harry Warners historik om amerikansk fandom, All Our Yesterdays som jag inte hade läst tidigare. Man fascineras över turbulensen i 40-talets USA-fandom, med Shavermysterier, kosmiska cirklar och vansinnig frenesi. Svensk fandom på 80-talet var ganska tam i jämförelse, trots allt. En del saker är bara för mycket: När National Fantasy Fan Federation bildades (ungefär USA:s motsvarighet till SFSF), så var det fullständigt allvarligt menade förslaget till finansiering att beskatta medlemmarna progressivt efter deras fanac!
Senast redigerad av jophan ons 15 nov 2006, 16:28, redigerad totalt 2 gånger.
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 10 nov 2006, 09:04

Den har jag läst, även om det var evigheter sedan.

Själv håller jag så sakteliga på att ta mig igenom Steph Swainstons _Krigets år_. Det går långsamt, eftersom det mesta tiden just nu går åt till NaNoWriMo...
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Ylva » fre 10 nov 2006, 14:12

Just nu läser jag Tanith Lees "Metallic Love", fortsättningen på Silver Metal Lover. Evigheter sedan jag läste någonting av Lee sist, men jag tror att detta är första gången jag har blivit olycklig av att göra det, för även hon har smittats av den allmänna babbligheten i litteraturen. Tråkig bok; ni gör klokt i att inte läsa den (själv har jag allvarligt övervägt att inte läsa ut den men det är bara 300 sidor, så va fan).
Ylva
LoC-skribent

Inläggav pinkunicorn » fre 10 nov 2006, 14:20

Jag hann tänka "Finns det en fortsättning? Ge hit!" innan jag hann till slutet av texten.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » fre 10 nov 2006, 14:25

Just nu läser jag Phoenix av Steven Brust, Cuba Red av Bodil Mårtensson och The God Delusion av Richard Dawkin.

Att jag läser om Phoenix är Linnéas fel eller förtjänst då hon på Imagicon sa hon läst om alla Taltos-böcker innan hon läste Dzur och min första tanke var: Vilken bra idé :-) Så snart bara fyra böcker kvar tills jag kan läsa den nya boken.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav darnia » fre 10 nov 2006, 14:56

Jag håller (fortfarande) på och tragglar i Susanna Clarkes Jonathan Strange & Mr Norrell. Den är liksom för tjock för att ha med sig på bussen och jag orkar aldrig läsa på kvällen. Men jag kommer att läsa ut den vilken dag som helst nu, för dålig tycker jag inte att den är.
darnia

Inläggav åka » fre 10 nov 2006, 17:54

tompe skrev: The God Delusion av Richard Dawkin.

... men han heter fortfarande Dawkins, med "s" på slutet ;-)
åka
Fan

Inläggav tompe » fre 10 nov 2006, 18:05

åka skrev:
tompe skrev: The God Delusion av Richard Dawkin.

... men han heter fortfarande Dawkins, med "s" på slutet ;-)

Här kollar jag i mitt register så att jag ska stava rätt till titeln och tror att jag kan skriva författarnamnet utan att kolla... I vilket fall som helst så har läst en tredjedel av boken och den är trevlig och underhållande hitintills. Efter det ska jag väl läsa Daniel Dennets Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav åka » fre 10 nov 2006, 18:06

Jag läser Vellum av Hal Duncan. Inte illa alls! Samt har novellsamlingen Down and Out in the Year 2000 på gång (Stan Robinson).

Sen läser jag The LaTeX Companion, och Undergång av Jared Diamond. Den senare har fått en del kritik, men jag tycker att den verkar väldigt intressant och kan ha relevans som inspiration för världsbyggande om jag någon gång skulle ta mig för att skriva skönlitteratur.
åka
Fan

Inläggav Linnéa » fre 10 nov 2006, 21:47

Att jag läser om Phoenix är Linnéas fel eller förtjänst...

Hurra, jag har haft en positiv inverkan på någons liv! Det var trevligt att höra.

Själv läser jag The King's Peace av Jo Walton, Persuasion av Jane Austen och The Bafut Beagles av Gerald Durrell. De två icke-sf/f-böckerna kommer jag att babbla lite om i Baren strax.

The King's Peace är ett slags Arthursaga, men den känns varken förutsägbar eller uttjatad, och flera av den traditionella Arthurmytens element saknas -- tror jag åtminstone. Den utspelar sig i en alternativvärld; jag blir inte klok på geografin (hade gärna sett en karta för att slippa känna mig så helförvirrad) men det finns iallafall motsvarigheter till romare, saxare, kelter och vikingar. Kvinnor och män är jämlika på de flesta sätt, och det finns ett panteon med gudar som är påtagligt närvarande. (Religionsmotsättningar är för övrigt ett huvudtema.) Bokens berättarjag är en ung kvinna som är en av kungens, Urdos, närmaste krigare. Handlingen kretsar kring Urdos försök att skapa en varaktig fred mellan de olika folkslagen och smårikena, och kring huvudpersonens, Suliens, liv och erfarenheter. Boken är välskriven, spännande och har utmärkt vältecknade personporträtt. Möjligen känns kungen som lite väl entydigt godhjärtad, vis och rättrådig, men jag har å andra sidan inte läst hela boken (eller del två) än -- och dessutom ser man kungen genom Suliens ögon, inte som en utomstående betraktare. Hur som helst kan jag utan omsvep rekommendera boken. Jo Walton är en BRA författare.
Linnéa
WAHF

Inläggav J-h:n » fre 10 nov 2006, 21:58

Jag läser Mary Gentles Ilario, ny roman i samma värld som Ash. Nej, den har inte kommit ut än. Det är roligt att kunna be om förhandsex från förlagen.

Har inte kommit så långt att jag har mycket att säga om den än, men det känns ju trevligt att vara tillbaka i det visigotiska Karthago.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Henke » lör 11 nov 2006, 08:56

Jag läser Samael av Jorun Modén, och den kan jag verkligen rekommendera för er som ännu inte har läst den.

Henrick
Henke
Fan

Inläggav Erik » lör 11 nov 2006, 10:32

Just nu läser jag Transgalactic av A.E. Van Vogt, Valor's Choice av Tanya Huff samt A Voice for Princess av John Morressy.
Erik
WAHF

Inläggav Skäggmonstret » lör 11 nov 2006, 10:42

Jag blev visst flyttad i min helhet, så jag upprepar det relevanta: Igår läste jag ut Consider Phlebas av Iain Banks. Om man gillar omfattande världsbygge och storslagna visioner förstår jag att böcker av det här slaget lockar, men i övrigt tyckte jag inte att den var så märkvärdig. Nästa blir The Reaver Road av Dave Duncan.
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Jesper » lör 11 nov 2006, 15:02

Skäggmonstret skrev:Jag blev visst flyttad i min helhet, så jag upprepar det relevanta: Igår läste jag ut Consider Phlebas av Iain Banks. Om man gillar omfattande världsbygge och storslagna visioner förstår jag att böcker av det här slaget lockar, men i övrigt tyckte jag inte att den var så märkvärdig. Nästa blir The Reaver Road av Dave Duncan.

Consider Phlebas är bästa äventyrsromanen någonsin. 400 sidor nonstop action. Jag kommer ihåg att jag stannade upp till sex på morgonen för att läsa ut den nästan maniskt spännande upplösningen.

Annars läser för tillfället Dreamsongs av George R. R. Martin. Det är en 1200 sidors retrospektiv novellsamling över hela hans karriär och ungefär en tredjedel in har det mesta varit av hög kvalitet.
Jesper
LoC-skribent

Nästa

Återgå till Litteratur