Vad läser du för närvarande?

Om sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » fre 11 sep 2009, 17:30

Ja, hard science fiction är det ju och frågar man mig var Arthur C. Clarke bäst i det facket. Jag gillar verkligen hans böcker, men har mycket svårare för flertalet andra författare inom just den delen av science fiction (mina favoriter är som möjligen bekant humanister som Simak och Bradbury).

För övrigt, en annan roman där det ofta sägs att man inte ska titta på slutmeningen i förväg (varför man nu någonsin ska göra det, förresten) är nämnde Clifford D. Simaks "Destiny Doll". Jag råkade se slutmeningen innan jag läst boken och väntade därför med att läsa den tills jag glömt bort meningen. När jag sedan läste boken visade den sig a) vara Simaks i särklass sämsta (riktigt, riktigt dålig) och b) inte alls vara försedd med överraskande slut. Sista meningen i den boken är inte ett twist end-slut ur någon som helst synvinkel. Fast man kan gott nöja sig med att läsa bara den meningen och strunta i resten av boken.

Så säger jag inte om någon annan Simak-bok och de allra flesta av dem tillhör i själva verket science fiction-litteraturens mästerverk.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » lör 12 sep 2009, 12:35

Sheriffen skrev:Arthur C. Clarkes Rendezvous With Rama påstås vara urtråkig ända till sista meningen. Det stämmer inte. Det är en bra bok rakt igenom. Fast titta inte på sista meningen innan du kommer till den. Det är en sådan där twist end-mening, som alltså ger berättelsen ett omtumlande oväntat slut.

Nu när jag är färdig med romanen måste jag att säga att sista meningen gjorde mig förbryllad snarare än fascinerad. Slutstycket var inte på långa vägar så givande som vägen dit.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » lör 19 sep 2009, 11:03

Nu har jag också avslutat LeGuins A Wizard of Earthsea, som var ungefär som jag mindes den från när jag läste den för första gången på svenska för ungefär tretton år sen - fast ännu bättre. Detta är utmärkt fantasy, illustrerande mognadsprocessen från barn till vuxen. Har också läst en femtedel av Bulls War for the Oaks, som är en variant på kombinationen av modernt storstadsliv och övernaturliga varelser. Den är inte dåligt skriven och har rappa dialoger, men jag kan inte uppmana någon större entusiasm för den - troligtvis för att jag inte är särskilt förtjust i grundkonceptet.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Lurad

Inläggav jPeMelin » sön 20 sep 2009, 20:48

Jag har lurats av Glenn att plocka upp Alastair Reynolds igen som jag vare lite besviken på efter Redemption Ark och Chasm City. Visserligen hade Chasm City den väldigt trevliga bakgrundshistorian om Sky Haussmann, men gjorde i övrigt ett blekt intryck på mig.

Nyligen prackades jag på två begagnade böcker av Inge och läste dem då jag inte hade nån ursäkt att låta bli.

Dubbelnovellboken Diamond Dogs / Turquoise Days var ganska bra, i synerhet den senare. Sedan gick jag på Pushing Ice som jag närmar mig upplösningen på och är riktigt förtjust i.

Övriga pågående böcker är Paul Andersons Gateway-böcker Beyond The Blue Event Horizon och Heeche Rendezvous. Då jag råkade läsa The Boy Who Would Live Forever före dessa så känns de faktiskt ganska spoilade. Men jag tarm ig igenom dem lite halvengagerat.

Graham Joyce står på tur. Ska läsas före Imagicon.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav centerwall » mån 28 sep 2009, 13:00

Jag läste nyligen klart Haruki Murakamis Sputnickälskling (som, inte helt överraskande, är en fantasitsk liten bok) och har gått boklös några dagar i väntan på Bokmässan. Inte heller helt överraskande kom jag hem med två kassar fyllda med böcker och tidsskrifter - men inte så många gratispennor. Jag köpte bland annat Lyrikvännens nummer med tema skräck (men numret med tema sex, som jag också köpte, är betydligt intressantare) och insåg att en ny värld har öppnat sig för mig på bokmässan: billiga barnböcker! Innan jag hade bränt för mycket pengar insåg mitt medvetande att min dotter inte kan läsa ännu, men nu kommer jag ha en god ursäkt att besöka mässan kommande år. :-)

Och vad läser jag nu? Jag påbörjade Utrop av Céline Curiolpå bussen i morse och tycker att det artar sig till att bli en trevlig och berikande läsning.
centerwall
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » mån 28 sep 2009, 14:47

centerwall skrev:Insåg att en ny värld har öppnat sig för mig på bokmässan: billiga barnböcker! Innan jag hade bränt för mycket pengar insåg mitt medvetande att min dotter inte kan läsa ännu, men nu kommer jag ha en god ursäkt att besöka mässan kommande år. :-)

Får jag fråga vad du köpte för barnböcker? Annars kan jag rekommendera loppisar, just när det gäller barnböcker, särskilt bilderböcker. De är ofta i förvånande bra skick och eftersom det är så stor omsättning på barnböcker på folkbiblioteken går det ofta att upptäcka böcker som inte är så lättillgängliga längre. Iofs kanske det ser annorlunda ut i en lite större stad som Göteborg, som jag antar har en massa fungerande antikvariat.

Min dotter är f ö bara fyra år, men vi har redan samlat på oss någon hyllmeter ungdomsböcker... Ska ta och läsa alla de där Diana Wynne Jones-böckerna snart.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 29 sep 2009, 11:26

Rymd-Olov skrev:Får jag fråga vad du köpte för barnböcker? Annars kan jag rekommendera loppisar, just när det gäller barnböcker, särskilt bilderböcker. De är ofta i förvånande bra skick och eftersom det är så stor omsättning på barnböcker på folkbiblioteken går det ofta att upptäcka böcker som inte är så lättillgängliga längre. Iofs kanske det ser annorlunda ut i en lite större stad som Göteborg, som jag antar har en massa fungerande antikvariat.

Jodå, vi har upptäckt hur många barnböcker man kan hitta på loppisar. Mitt favoritantivariat i Göteborg, Röde Orm har dessutom gott om barnböcker. Röde Orm har mycket gott sortiment av fantasy och science fiction, väl värt ett besök nästa gång ni är i Göteborg.

På mässan köpte jag mest babyböcker, bland annat den lilla boken "Stellas vänner" - passande då Stella är en variant av vår dotterns namn.
centerwall
Letterhack

Inläggav jPeMelin » tis 29 sep 2009, 20:51

Ingemar Gens "Från Vagga Till Identitet" om pojkars och flickors invallning i arketypiska könsroller. Inte alltid klockrena resonemang, men med bra idéer om pedagogik.
Boken talar till människor som aldrig ifrågasatt könsroller tidigare känns det som, så den beskrivande biten känns förenklad och överdriven. Men när han kommer till sina tankar om pedagogik blir det intressantare och inspirerande. Ska läsa mer om hans bok om praktisk påedagogik i förskolan snart.

Läste också ut Memoirs Of A Master Forger och är mycket sugen på att läsa mer av Joyce nu.

Ska precis plocka upp någon ny bok, har inte riktigt bestämt mig än. Har Stross "Saturn's Children" och Romans "Mörkrädd" väntande, lksom en bunt äldre böcker med Vance, Pohl och Saberhagen som aldrig blitt lästa.

... och nu valde jag Gribbins "The Fellowship" om The Royal Society.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav margl » fre 02 okt 2009, 12:00

Jag har idogt fortsatt läsningen på mina distanskurser och bla läst i sin helhet för första gången Stolthet och fördom och Frankenstein och kommit till slutsatsen att bägge romanerna till fullo förtjänar sin klassikerstatus (Mary Shelleys skildring av Victor Frankensteins ångest och ruelse gjorde stort intryck på mig medan Jane Austens bok skapade ett begär hos mig att strypa Mr Collins och slå Mrs Bennet i huvudet med en yxa). För närvarande har jag kommit mer än halvvägs igenom Neil Gaimans Coraline som gång på gång får mig att tänka på Tim Burtons filmer.

Trots mina relativt begränsade medel har jag kostat på mig att inköpa en korpulent antologi med titeln The Space Opera Renaissance. Det är ett försök att täcka in denna subgenres innehåll och utveckling från pulpdagarna till åren runt 2000. Det finns ett par iögonfallande exempel på författare som nog borde tagits med, men annars känns den ganska tillfredställande. Bara för att nämna några av berättelserna i den (av vilka jag bara läst ett par stycken men ser fram emot att läsa desto fler):

Edmond Hamilton, "The Star Stealers"
Jack Williamson, "The Prince of Space"
Leigh Brackett, "Enchantress of Venus"
Cordwainer Smith, "The Game of Rat and Dragon"
Samuel R Delaney, "Empire Star"
Robert Sheckley, "Zirn Left Unguarded, the Jenghik Palace in Flames, Jon Westerley Dead"
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » lör 03 okt 2009, 23:03

Jag har läst Bläckmagi av Cornelia Funke, som var en besvikelse efter Bläckhjärta, och Half a Crown av Jo Walton, som levde upp till förväntningarna efter Farthing och Ha'penny. Jag rekommenderar gärna hela Waltons trilogi till alla som gillar alternativhistoria. Den handlar om hur Storbritannien förhandlar fram fred med Tredje Riket och sedan gradvis blir allt mer fascistiskt. Jag kan också passa på att tacka Tommy Persson (tror jag åtminstone att det var), som rekommenderade de två första delarna på Kontext.

Sen har jag också, som sista person i den kända delen av världen, läst The Yiddisch Policemen's Union av Michael Chabon, vilken levde upp till förväntningarna, som ändå var riktigt, riktigt höga.

Om någon är intresserad har jag skrivit lite mer om Bläckmagi och Half a Crown här respektive här.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » sön 04 okt 2009, 23:05

Martin: En utmärkt antologi, men samtidigt ett bra exempel på varför jag har svårare att uppleva dagens space opera som lika kul som gårdagens. Tyvärr. Det är ju mycket möjligt att jag förläst mig på sf (även om jag har lite svårt att tro det när jag hittar nya författare som Jennifer Pelland, som fortfarande får mig att rysa av förtjusning), men den nya rymdoperans posthumana miljöer och maskinella gestaltningar har svårt att tala till mig; nånstans tror jag att sf för att fungera faktiskt bör handla om människor man kan identifiera sig med, och leva upp till normala litterära krav på gestaltning och identifikation. Men ett av formens problem tror jag är just det faktum att det i dag finns en tillräckligt stor publik med en gedigen bakgrund i sf för att det ska vara möjligt att publicera böcker som är så gott som obegripliga för utomstående. På sikt är det rimligtvis självförgörande. Men under en tid fungerar det, och det är i den perioden vi just nu befinner oss.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » mån 05 okt 2009, 10:55

john-henri skrev:En utmärkt antologi, men samtidigt ett bra exempel på varför jag har svårare att uppleva dagens space opera som lika kul som gårdagens. Tyvärr. Det är ju mycket möjligt att jag förläst mig på sf (även om jag har lite svårt att tro det när jag hittar nya författare som Jennifer Pelland, som fortfarande får mig att rysa av förtjusning), men den nya rymdoperans posthumana miljöer och maskinella gestaltningar har svårt att tala till mig; nånstans tror jag att sf för att fungera faktiskt bör handla om människor man kan identifiera sig med, och leva upp till normala litterära krav på gestaltning och identifikation. Men ett av formens problem tror jag är just det faktum att det i dag finns en tillräckligt stor publik med en gedigen bakgrund i sf för att det ska vara möjligt att publicera böcker som är så gott som obegripliga för utomstående. På sikt är det rimligtvis självförgörande. Men under en tid fungerar det

Jag förstår precis vad du menar, även om jag måste erkänna att jag inte är så förfärligt närmare bekant med "den nya rymdoperans posthumana miljöer och maskinella gestaltningar". Av din beskrivning att döma håller science fiction på att fullborda en cirkel - genren återvänder till det ghetto från vilket det en gång trängde sig ut.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 05 okt 2009, 17:28

margl skrev:Av din beskrivning att döma håller science fiction på att fullborda en cirkel - genren återvänder till det ghetto från vilket det en gång trängde sig ut.

Den som till äventyrs vill se mig motivera varför jag håller med Martin i hans tolkning av John-Henris beskrivning kan titta här:

http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=931

Det där har jag tänkt utöka till en utförligare och mer genomarbetad artikel med betydligt fler övertygande exempel någon dag. Real Soon Now.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Terje » mån 19 okt 2009, 21:06

Jag läser samtida space opera med stor entusiasm, till stor del just för de post/trans-humana aspekterna. Några författare som hjälpt mig att återupptäcka min kärlek till sf är Alastair Reynolds, Ken Macleod, Ian M Banks och Neal Asher. I mina ögon innehåller deras böcker gott om väl gestaltade karaktärer (människor, maskiner och allt däremellan) som är möjliga att identifiera sig med.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Inläggav Merry » mån 30 nov 2009, 22:13

margl skrev:Jag har idogt fortsatt läsningen på mina distanskurser och bla läst i sin helhet för första gången Stolthet och fördom och Frankenstein och kommit till slutsatsen att bägge romanerna till fullo förtjänar sin klassikerstatus

Det låter som om John Kessels långnovell Pride and Prometheus, som vann en Nebula och blev nominerad till en Hugo,* borde vara en bra avslutning. Novellen handlar om hur Mary Bennett möter en mycket svårmodig ung man vid namn Viktor. ;)

* Efter de senaste Hugonomineringarna är jag inte säker på att det är en ära. Men en Nebula är ju aldrig fel.
Merry
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur