Vad läser du för närvarande?

Om sf och fantasy

Inläggav jophan » tis 01 dec 2009, 09:33

Själv läser jag just nu David Crystals By Hook or by Crook: A Journey in Search of English, ett slags lingvistisk-etymologisk reseberättelse. Trevlig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Carolina » mån 07 dec 2009, 16:15

Jag har också läst Sputnikälskling av Murakami och den var bra så klart, även om jag giller Kafka på stranden mer.
I vår bokcirkel har vi läst Usurper of the Sun av Housuke Nojiri. Översatt japansk sf är ju inte så vanligt och den här var helt ok.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Ylva » sön 13 dec 2009, 04:12

Jag har just läst ut H K Rönbloms Mannen som höll sig undan. Underbar. Alla borde läsa H K Rönblom. Svenska deckare med ett antal år på nacken, men mycket hög klass.
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Martin Andersson » sön 13 dec 2009, 15:09

Avslutade The Queen of the Swords av Michael Moorcock igår -- ett lyckat omläs (Moorcock kan vara ojämn, men här är han i fin form). Romanen ingår i volym 30 av Fantasy Masterworks-serien, och jag hoppas läsa ut även uppföljaren (The King of the Swords) och påbörja volym 31 (Black Gods & Scarlet Dreams av C. L. Moore) före nyår.

Som bussbok läser jag Titanicus av Dan Abnett -- lättsmält Warhammer 40.000-SF. Vi får se vad det blir efter den. Troligen blir det mer lättsmält SF, eller möjligen Luftslottet som sprängdes.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav tompe » tis 29 dec 2009, 03:12

Steven Brusts Sethra Lavode. Jo Waltons skriverier om hennes omläsning av Brusts böcker fick mig sugen på att läsa om alla...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tis 29 dec 2009, 21:29

tompe skrev:Steven Brusts Sethra Lavode. Jo Waltons skriverier om hennes omläsning av Brusts böcker fick mig sugen på att läsa om alla...

Låter som en bra plan!
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 05 jan 2010, 12:16

Jag tyckte det var lämpligt att inleda det här året med att läsa Arthur C. Clarkes 2010. Nästan lite skrämmande när han i andra kapitlet talar om "den stora tsunamin 2005"....
centerwall
Letterhack

Inläggav Henke » tis 05 jan 2010, 12:35

Jag tyckte det var lämpligt att inleda det här året med att läsa Arthur C. Clarkes 2010

Samma här
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 05 jan 2010, 12:42

Själv såg jag om 2001 2001.

För 2001:a gången.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Och jag läste faktiskt 1984 1984 och såg 1984 1984. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 05 jan 2010, 23:52

Jodå, jag både läste och såg om 2001 år 2001 också.

Jag är förövrigt glad att redan när jag läste 2010 första gången så hade jag slutat läsa baksidestexter på böcker - min svenska utgåva av 2010 är nämligen den som avslöjar slutet, vilket jag lyckligtvis helt missade (men jag har flera vänner som svor högt efter att ha läst baksidan på boken).
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 06 jan 2010, 01:04

Lika klämmigt som när ett här inte identifierat förlag på en ljudboksutgåva av en deckare jag översatt i baksidestexten talade om vem mördaren var, vilket i boken avslöjades först i allra sista raden.

Käckt, sådant där.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. "Klämmigt" och "käckt" är slang som jag här använder helt avsiktligt, eftersom det var så löjligt gjort av förlaget att endast slang av den typ man hör söderkisar snacka i gamla pilsnerfilmer från trettiotalet kan komma i fråga. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 11 jan 2010, 04:20

Favorit bland böcker jag översatt är i mitt fall Murray Leinsters The Monster from Earth's End, och spoilervarning här om någon inte skulle ha läst den men avlägset kan tänka sig att göra det. Romanen handlar om en forskarexpedition som upptäcker en uppvärmd plats i Antarktis och börjar samla in prov på ställets unika flora och fauna; under arbetet börjar expeditionsmedlemmar försvinna och hittas sönderslitna och stympade. Man misstänker att något grusligt monster härjar i trakten och gör allt för att hitta det, men utan framgång; forskarteamet decimeras allt mer, paniken sprider sig och man skyndar på hemfärden. Till slut lassar de överlevande ombord proverna på planet och ger sig iväg… för att på de sista sidorna i boken under flygningen hem upptäcka att det är de säregna träd de tagit med sig och som det ordats en hel del om i romanen som både är intelligenta och köttätande och kan röra sig fritt, och som nu riskerar att hota hela mänskligheten. Den romanen döptes förstås av det svenska förlaget till Dödens träd.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Henke » tor 14 jan 2010, 22:17

Läser just White Line Fever av Lemmy (Motörhead) Kilmisters självbiografi och den dryper av rock n roll, sex och droger. Lite kul att läsa om hans tid med Hawkwind - där han spelade i fyra år och fick sedan kicken (han använde sig av fel droger) han bildade då bandet Motörhead - Världens mest bullrigaste rockband. Sedan läser jag en biografi över hårdrocksbandet Guns n Roses - inget favoritband - men dock en intressant biografi - om ett av 80-tals största rockband inom glamrocken (Hair metal).
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav margl » lör 16 jan 2010, 15:15

john-henri skrev:Favorit bland böcker jag översatt är i mitt fall Murray Leinsters The Monster from Earth's End, och spoilervarning här om någon inte skulle ha läst den men avlägset kan tänka sig att göra det. Romanen handlar om en forskarexpedition som upptäcker en uppvärmd plats i Antarktis och börjar samla in prov på ställets unika flora och fauna; under arbetet börjar expeditionsmedlemmar försvinna och hittas sönderslitna och stympade. Man misstänker att något grusligt monster härjar i trakten och gör allt för att hitta det, men utan framgång; forskarteamet decimeras allt mer, paniken sprider sig och man skyndar på hemfärden. Till slut lassar de överlevande ombord proverna på planet och ger sig iväg… för att på de sista sidorna i boken under flygningen hem upptäcka att det är de säregna träd de tagit med sig och som det ordats en hel del om i romanen som både är intelligenta och köttätande och kan röra sig fritt, och som nu riskerar att hota hela mänskligheten.

Ah...Leinster...pulp
Senast redigerad av margl lör 16 jan 2010, 15:28, redigerad totalt 1 gång.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » lör 16 jan 2010, 15:25

Blev färdig med Metro 2033 för ungefär en vecka sen, en mörk och fascinerande roman vars handling äger rum i en postapokalyptisk värld där människorna är tvingade att bo i Moskvas tunnelbanesystem. Blev nyligen färdig med Edmondo de Amicis reseskildring av Konstantinopel, utgiven på svenska 1895, en estetiskt och romantiskt laddad beskrivning av den stora staden vid Bosporen - Amicis är kanske inte särskilt djupsinnig, men han har ett fantastiskt sinne för det visuella och pittoreska och en närmast otrolig svada. Började igår återigen att läsa i mina praktvolymer med Tusen och en natt, varje gång upptäcker jag nya saker i sagorna.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur