Och Salome dansade (Nova 9) *spoiler*

Om sf och fantasy

Och Salome dansade (Nova 9) *spoiler*

Inläggav åka » ons 03 jan 2007, 23:51

Jag blev lite förbryllad av "ledtråden" JHH försåg oss med. Jag ser två olika uppenbara tolkningar av den här novellen. Den ena är att Jo/Joe är någon sorts främmande varelse som spelar människorna spratt. Den andra är att regissören Mars (krigsgudsnamn, ska väl vara macho) är homofob men egentligen bisexuell, och tolkar sin attraktion som att Joe måste vara en kvinna.

Båda tolkningarna har sina problem, men det intressanta med historien är kanske just det att man inte vet och båda möjligheterna är öppna.

Men vad menas med ledtråden? Har jag missat nåt, ska man tolka ytterligare lager? Jag tror inte jag förstår mig på den här sortens historier riktigt.

Och jag tycker att det är lite skumt att det kallas sf. Det skulle lika gärna kunna vara mainstream ju, genrebeteckningen hänger här mest på var den publiceras. Fast genre kanske är en ledtråd, för att man ska försöka med min första tolkning också? Annars blir den kanske plattare? Jag vet inte.

Bra novell, men jag blev som sagt förbryllad av hur den presenterades. Vad säger ni andra?
åka
Fan

Inläggav john-henri » tor 04 jan 2007, 06:39

Intressant att du foerutsaetter att Mars aer en man. Varfoer goer du det?

(Och aer den sf? Aerligt talat vet jag inte. Men mig fascinerar den, och hittills har den saavitt jag vet bara publicerats i sf-sammanhang.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav åka » mån 08 jan 2007, 11:07

Jag ska läsa om den och fundera.

Men är det ingen annan som har några tankar om den här novellen? Det måste ju vara många som har fått Nova. Kanske undviker man att läsa en spoilertråd om man inte läst novellen än.
åka
Fan

Inläggav Sten » mån 08 jan 2007, 13:04

åka skrev:Det måste ju vara många som har fått Nova.

Inte jag. Förmodligen har jag glömt att betala min prenumeration.
Det borde jag åtgärda direkt, så jag kan diskutera novellen om en vecka eller så...
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Johan » tis 09 jan 2007, 08:00

Jag har läst den, men vet inte om jag har så mycket att säga om den, egentligen.
John-Henri skrev:Intressant att du foerutsaetter att Mars aer en man. Varfoer goer du det?
Tja, heter någon Mars förutsätter jag vanligtvis att det är en man, på samma sätt som jag förutsätter att det är en man om personen heter Johan. (Som liten tyckte jag i och för sig baserat på min – inte svenska – omgivning att Inge var ett typiskt kvinnonamn, men ...) Alldeles förskräckligt irriterande heteronormativt var det som fick mig att ifrågasätta det
Kelley Eskridge skrev:Sedan rör han sig en smula, flyttar bara tyngdpunkten i kroppen, lutar sig en aning mot Lucky. Samtidigt ser han rakt på henne, granskar hennes ögon för att uppfånga pupillernas okontrollerbara gensvar. Han ler. Sedan försöker han samma sak med mig. Å, minsann, tänker jag, det hade du inte väntat dig, lilla skådis.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav åka » tis 09 jan 2007, 09:41

Johan skrev:Jag har läst den, men vet inte om jag har så mycket att säga om den, egentligen.
Tja, heter någon Mars förutsätter jag vanligtvis att det är en man, på samma sätt som jag förutsätter att det är en man om personen heter Johan. (Som liten tyckte jag i och för sig baserat på min – inte svenska – omgivning att Inge var ett typiskt kvinnonamn, men ...) Alldeles förskräckligt irriterande heteronormativt var det som fick mig att ifrågasätta det

I min gymnasieklass gick en tjej som hette Inge (från Danmark tror jag). Hon bytte namn, det var tydligen inte kul att heta Inge i Sverige.

För övrigt tycker jag att det vore dumt om man förväntas ifrågasätta författares alla vanliga ledtrådar. Det måste finnas en anledning i berättelsen, en antydning om varför vissa ledtrådar ska vara fel. Annars skulle "show, don't tell" göra varenda verk oläsligt.
åka
Fan

Inläggav john-henri » ons 10 jan 2007, 09:47

Fast till själva diskussionsämnet – en av poängerna med "Salome" är ju, om Åka ursäktar, att novellen inte innehåller "alla vanliga ledtrådar". OK, jag kan förstå att man kan få associatiner till just namnet "Mars", men det är faktiskt såvitt jag vet internationellt könlöst, och lägg märke till att några andra "vanliga ledtrådar" till Mars genus inte finns i novellen – exempelvis förekommer inget pronomen som kan könsbestämma gestalten.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav åka » ons 10 jan 2007, 13:51

Hur som helst är Mars inte ett namn jag stött på i verkligheten alls, varken på män eller kvinnor. Och jag har inte läst om och funderat på novellen än...

Jag tycker fortfarande att det vore intressant att få veta hur andra har läst och tolkat den här novellen. Det är faktiskt spännande att se hur olika personer tolkar saker.

Jag erbjöd mina tolkningar.
åka
Fan

Inläggav jophan » ons 10 jan 2007, 14:52

Diskussionen om grekisk/romersk mytologi och genus på namn flyttades hit: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=284
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Ben » ons 10 jan 2007, 15:33

Jag läste novellen igår kväll. Enligt min personliga tolkning är Mars en man, Lucky en kvinna och Jo/Joe en varelse som kan byta kön eller är tvåkönad.

Jag ser difinitivt inte Jo/Joe som en transsexuell människa utan som en varelse som kan byta skepnad. Det här tycker jag blir helt klart i slutet av novellen då Jo/Joe tar tag i Mars som märker hur muskler etc flyttar på sig i Jos hand så att kvinnohanden blir till en större och starkare manshand.

Sålunda ser jag novellen definitivt som fantastik. Huruvida den sedan skall klassas som science fiction eller fantasy kan man diskutera. Själv kan jag placera den i vilketdera facket och tycker på något sätt att den är mera fantasy än science fiction. (På något sätt läser jag Jo/Joe mera som en gudalik varelse än en utomjording.)

I min tolkning blir Mars till en man helt enkelt utgående från de tankar han har i början om Salomes dans och hur dansen skall få det att kännas i skrevet.

Själv blev jag inte alls så begeistrad på novellen. Tyckte dess världsbild var otroligt gammalmodigt homofob och novellen gav mig egentligen inget.

Men så är det ju med smaken som med baken. :)
Ben
LoC-skribent

Inläggav john-henri » ons 10 jan 2007, 23:05

Intressant. Bens tolkning av Mars är naturligtvis klart möjlig. Alternativet, givet att man som Ben läser novellen bokstavligt snarare än metaforiskt, är enligt min uppfattning att Mars är kvinna och lesbisk.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav sisterofsam » mån 22 jan 2007, 00:40

Om Mars är kvinna och lesbisk eller man och heterosexuell spelar väl ändå ingen roll alls, det påverkar knappast hur jag tolkar karaktärernas reaktioner och handlingar. För mig räcker det med att tänka att Mars är någon som blir kär i kvinnor.

Sedan kan man förstås läsa novellen bokstavligt, men det känns som om alla som inte är vana vid att läsa sf, och där tolka det mesta bokstavligt, hellre skulle göra det metaforiskt, som man ofta gör i "mondän"litteratur.

Det skulle vara ett litet experiment att och se hur några sf-läsare tolkar den, och sedan jämföra med hur några litteraturvetarstudenter skulle tolka den (jag är en sådan nu, och vi tolkar galet mycket. Allt är metaforer, ingenting är på riktigt!). Å andra sidan skulle en grupp sf-läsare ta vad som helst på allvar, medan några litteraturvetare skulle tolka sönder allt till små psykologiska bitar, små genusbitar och några små bitar som har något med samtiden att göra. Man kan ju faktiskt vrida tolkningar åt vilket håll som helst (En gång konspirerade min klass om att tolka allt på lyrikanalysdelen av en tenta som något som förespråkade antisemitism och nazism, men det blev aldrig något av med det. Men vi skulle ha kunnat, om vi varit litet modigare). Så det skulle väl inte bli så meningsfullt.

Just nu ser jag ändå novellen ungefär som åkas andra teori. Den behöver då inte vara metaforiskt skriven, utan bara subjektiv, helt från Mars perspektiv. Könsbytet i slutet kommer när Mars inser att Joe är en man, och då är det som om han (eller hon) ser honom förvandlas. Typ. Jag har för mig att det hände något mer i slutet, men nu var det några veckor sedan jag läste den så det minns jag inte.

Fast ledtråden var verkligen ganska konstig.
sisterofsam
WAHF

Inläggav john-henri » mån 22 jan 2007, 02:02

En i alla fall enligt mitt tycke intressant diskussion om novellen, och hur olika läsare tolkat den, finns här:
http://www.kelleyeskridge.com/Essays/Er ... uityP1.htm

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav centerwall » mån 05 feb 2007, 22:45

Jag är benägen att hålla med sisterofsam om att det egentligen inte spelar någon roll om Mars är man eller kvinna, eller ens vad han/hon har för sexuell läggning. Det centrala tycker jag är att Jo/Joe kan se vad Mars innerst inne önskar och tvingar Mars att konfronteras med dessa önskningar. Det handlar om dold sexuallitet, men det handlar också om konstnärens fasa över att faktiskt kunna realisera den inre föreställningen om konstverket. Vilket är ett nog så starkt tema som personernas sexualitet.

En bra novell var det i alla fall!
centerwall
Letterhack

Återgå till Litteratur