Plot/Story

Om sf och fantasy

Plot/Story

Inläggav Sheriffen » fre 05 jan 2007, 08:15

I bardiskussionen om deckare har begreppet intrig kommit på tapeten. Följande citat ur Roger Eberts recension av Vadim Perelmans film "House of Sand and Fog" tycker jag är talande:

"A plot is about things that happen. A story is about people who behave."

Med den inte helt oävna uppdelningen måste jag säga att jag tycker att merparten av all science fiction har plot - spekulativ idé (i bästa fall) ligger till grund för saker som händer, men de som reagerar är ofta pappfigurer - medan merparten av all god skönlitteratur av annat slag har story.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » lör 06 jan 2007, 03:42

Vilka nyare sf-böcker med pappfigurer tänker du på egentligen?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 06 jan 2007, 22:13

tompe skrev:Vilka nyare sf-böcker med pappfigurer tänker du på egentligen?

Inga nyare alls, för jag är alldeles för dåligt - läs: knappt alls - orienterad i de senaste femton, tjugo årens science fiction. Kanske har genren undergått ett drastiskt trendbrott, men i alla fall tidigare anser jag att idéspekulationerna och deras konsekvenser ofta fullständigt dominerade och bara verkade på pappefigurerna till människor, som fanns där mera för att det alls skulle finnas några gestalter som kunde utsättas för intrigen. Fast visst finns det undantag - bland dem mina två favoriter inom genren, Bradbury och Simak. Framförallt den senare torde vara genrens främste humanist och det är en av många anledningar till att jag gillar honom. Däremot kan jag bli besviken på till och med Philip K. Dick, till exempel - hos honom får jag ibland anstränga mig för att hålla reda på vem som är vem, för inte så sällan är hans gestalter verkligen bara namn på papperet. Jag är som du vet en stor beundrare av Philip K. Dick, så detta säger jag bara för att peka på det faktum att även mycket framstående författare inom science fiction-fältet ofta låter idé och intrig dominera fullständigt.

Kan du tipsa om några modernare författare som skriver böcker med story snarare än plot?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » lör 06 jan 2007, 23:53

Det kanske var som du beskriver förr i tiden men min uppfattning är att det nu är svårt att hitta sådana böcker du verkar prata om. kravet för att bli publicerad överhuvudtaget är mycket högre nu. Så jag skulle säga att nästan all modern sf har story.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav ÄlveKatt » sön 07 jan 2007, 15:37

Ursula K LeGuin tror jag haft "story" i alla de böcker jag läst av henne, förutsatt att jag förstått dig rätt.

I Learning the world av Ken Macleod vill jag påstå att både rollpersoner och idéer, "story" och "plot", är väl utvecklade, Rollporträtt och spekulativa idéer påverkar varandra på ett övertygande och fascinerande sätt.

Även I Justina Robsons Natural History vill jag minnas att rollpersoners personlighet haft lika mycket inverkan på handlingen som de spekulativa idéerna, även när rollpersonerna är mänskliga rymdskepp och andra individer som meddelst genmanipulation är långt bortom vad som är lätt att tänka på som människor.

Och så vidare.

De flesta SF-böcker jag har läst har faktiskt inte varit bara spekulativa idéer, utan har även försökt visa verkliga, oförenklade personligheter i relation till den värld som de lever i.
ÄlveKatt
WAHF

Inläggav Mange » sön 07 jan 2007, 16:28

tompe skrev:Vilka nyare sf-böcker med pappfigurer tänker du på egentligen?

Nu vet jag inte vad Sheriffen tänkte på, men ett exempel på pappfigur-sf från senare år är Hominids av Robert Sawyer, som t.o.m. vann en Hugo. Men jag misstänker att pappfigurerna har lite svårare att hävda sig numera, bl.a. eftersom böcker är längre nu än på Dicks tid, och om man har 300-400 sidor på sig så kryper liksom karaktärsutvecklingen in närmast oavsiktligt.

God fortsättning på er,
Mange
Mange
LoC-skribent

Inläggav pinkunicorn » mån 08 jan 2007, 08:16

Stephen Baxters figurer kastar inte heller så mycket skugga om ljuset kommer från fel håll.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » mån 08 jan 2007, 14:15

Fast jag tycker att Sawyers-karaktärerna är karaktärer. Problemet är bara att de är själva skildringen som är efter en mall så de blir pappfigurer på en högre nivå på något sätt.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Litteratur