Podcasting av science fiction

Om sf och fantasy

Podcasting av science fiction

Inläggav A_R_Yngve » lör 06 jan 2007, 23:16

Webbsajten Variant Frequencies har nyss släppt en s.k. "podcast" av min novell "Se" (som gick i Mitrania), här:

http://www.variantfrequencies.com

Vad gillar ni bäst -- att läsa noveller eller lyssna på dem? (Jag föredrar nog text framför ljud.)
A_R_Yngve

Inläggav pinkunicorn » mån 08 jan 2007, 08:11

Ljud är praktiskt enstaka tillfällen när det inte *går* att läsa, men generellt föredrar jag text.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » mån 08 jan 2007, 14:17

Jag klarar inte av att lyssna på uppläst skönlitteratur. Jag tappar bort mig då uppläsningen oftast är för långsam. Dramatiseringar klarar jag däremot av. Annars föredrar jag att lyssna på saker som filosofiska rummet om jag behöver lyssna på saker.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » mån 08 jan 2007, 18:41

Jag tycker inte om att lyssna på skönlitteratur. Eller litteratur över huvud taget. Eller särskilt mycket annat som hade kunnat framföras i text istället för som tal. Jag har aldrig någonsin haft vanan att lyssna på radio, till exempel.

Skönlitteratur driver mig halvt till vansinne: det kommer någon förbaskad röst mellan mig och texten som jag vill göra mig en egen tolkning av, det går mycket långsammare än jag skulle vilja och framför allt så känner jag inte att jag får något grepp om texten. Orden är närvarande när de yttras och fladdrar sedan förbi och är inte fortfarande närvarande när jag kommer till nästa mening, stycke eller sida på samma sätt som om det hade varit text. Jag tappar inte bort mig, som Tommy beskriver, men får mycket svårare att greppa någonting annat än vad som händer, vilket inte alls nödvändigtvis står i centrum när jag läser.

Det finns för all del sådant som fungerar att lyssna på – sådant som längre följt en muntlig tradition, till exempel, och där man helt enkelt inte har sådant som inte passar (så har jag heller aldrig varit särskilt förtjust i att läsa folksagor). Skönlitteratur skriven för att läsas är i allmänhet jobbig att lyssna på och sådant skapat för att berättas är i allmänhet tråkigt att läsa, även om det som alltid finns undantag.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » mån 08 jan 2007, 23:41

Mike Harrison sa på någon kongress att han väljer ut texter som verkligen passar att läsas högt för sina läsningar. Han menade som du säger att man måste anpassa en text för att den ska fungera att läsa högt.

Din beskrivning av dina upplevelser var ganska bra och jag tror det liknar mina upplevelser. Jag tror också att jag mest bara uppfattar vad som händer och det blir då massor med lediga neuroner som börjar tänka på annat och då händer det att jag missar att lyssna...

Elizabeth Hand är visst duktig på uppläsningar och jag provade att lyssna på henne och jag märkte att hon var bra på det men jag lyckades ändå inte engagera mig i texten.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Peak » tis 09 jan 2007, 00:35

Jag har verkligen fastnat för audioböcker. Dock inte på svenska. Engelska uppläsare är allmänt betydligt bättre. En bra uppläsare gör också mycket.

Mycket bra att ha när man cyklar eller går långt. Bara att ladda in i PDA:n och lyssna. Problemet jag jämt haft när jag läser är att jag ofta upptäcker att jag skumläser = jag förlorar en hel del information. När man lyssnar på en audiobok så tar det betydligt längre tid, men man tar in all information. Sitta vid datorn och lyssna är dock hopplöst. Då tappar man bara bort sig.

Nu skall jag inte säga att alla svenska uppläsare är av ondo. Tomas Bolme läser Guillous Hamilton-böcker mycket bra (nå, första boken var sådär, men det blev bättre). Och mp3-böckerna är inte speciellt dyra och går att ladda hem direkt.

För er som är intresserade av SF-dramatiseringar över nätet så kan BBC:s BBC7 (digitalradiokanal som även sänder över nätet) rekommenderas. De har ett arkiv som går tillbaka en vecka, dessutom.

http://www.bbc.co.uk/bbc7/drama/7thdimension.shtml
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 09 jan 2007, 00:52

Johan skrev:Jag tycker inte om att lyssna på skönlitteratur.

Generellt håller jag med dig, men det finns undantag. De flesta avsnitten i Sveriges Radios gamla rysarserier Mannen i svart och Kalla kårar tycker jag är lyckade och suggestiva, främst när den ojämförlige Björn Granath läser. Thorsten Flinck gjorde också en stark insats med ett antal noveller i slutet av nittiotalet.

Sedan kan jag storligen uppskatta en radioteaterdramatisering av ett skönlitterärt verk, fast det är ju en annan sak.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav åka » tis 09 jan 2007, 09:56

Jag har lyssnat lite på tyska kassettböcker från biblioteket, för att behålla lite mer av min talförståelse. En del författare är väldigt dåliga på högläsning, har jag kommit fram till, det är mycket bättre med skådespelare som läser.

Fast annars föredrar jag också att läsa text framför att lyssna, om det inte är fråga om social högläsning som jag och Ante ägnar oss åt ibland till exempel. Men det är mysfaktor minst lika mycket som läsning.
åka
Fan

Inläggav john-henri » tor 12 apr 2007, 21:44

Jag lyssnar en hel del, framförallt när jag kör bil långa sträckor. En rekommendation: Jeremy Irons inläsning av Vladimir Nabokovs "Lolita", som är fullständigt enastående; Irons gör en oerhört avancerad text inte bara gripande utan också genomlyst, klar och elegant.

Fast samtidigt en varning: Jag har med bävan lyssnat till Torsten Wahlunds inläsningar av mina egna översättningar av Stephen Kings romanserie Det mörka tornet, hittills tre volymer. Och Wahlunds lästeknik är så kuriös att det finns tillfällen när jag knappt själv begriper vad jag har skrivit. Hans pausering är fel, hans uttal av de fiktiva namnen och orden är fel, hans approach till hela historien är fel. Det har sagts mig att han gillar de här böckerna, men jag förstår inte hur det kan vara så: det finns en rytm och poesi i Kings språk som jag i varje fall har försökt att fånga, men av ingetdera tycker jag mig finna ens någon reminiscens i inläsningarna.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Peak » tor 12 apr 2007, 21:49

Jo, jag håller med. Jag köper dock audioböckerna (King på audio i Sverige måste ju stödjas), men läsningen är inget vidare.

Plus att det är det där "Coca Cola"t i "Revolvermannen" istället för "Kokain".. :p

Lite synd är det, men... Jag antar att det här är det enda King vi får se i Sverige på audio utanför Talboks- och punktskriftsbibliotekets urhemska inläsningar som ändå inte går att få tag på (lagligt)...
Peak
Fan

Inläggav Fantastix » fre 13 apr 2007, 07:21

Jag gillar att lyssna på podcasts av olika författare. I synnerhet Cory Doctorows podcast sida där man kan höra när han läser sina noveller.
http://www.craphound.com/

Romaner gillar jag inte så mycket men just noveller är som skapta för podcasts.

Enda boken man egentligen bör höra på och inte läsa är DaVinci coden ty då kan man ju dammsuga eller diska på samma gång. Så går inte tiden till spillo. :D
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav margl » fre 13 apr 2007, 07:44

Jag har sedan barndomen då jag lyssnade på Richard Fuchs "Visst är ni sjuk" varit svag för kassettböcker och har en egen liten samling med sådana. Såna som jag tycker är speciellt bra är Jan-Olov Strandbergs inläsning av "Tre män i en båt", Per Myrbergs inläsning av "De tre från Haparanda" och Helge Skoogs inläsning av "Den oefterhärmlige Jeeves". Dom ljudböcker jag ogillar har ofta nog mer att göra med de litterära texternas undermålighet, fast den svenska inläsningen av Harry Potter-böckerna (jag kommer inte ihåg vem som har gjort den) är usel rakt igenom. Ofta är det så att jag har kassettböckerna som ett lugnande och välbekant bakgrundsljud och det hänt mer än en gång att läst en bok samtidigt som kassettbandspelaren spelat upp en.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 13 apr 2007, 15:59

margl skrev:Ofta är det så att jag har kassettböckerna som ett lugnande och välbekant bakgrundsljud och det hänt mer än en gång att läst en bok samtidigt som kassettbandspelaren spelat upp en.

Så utomordentligt besynnerligt. Har det varit samma bok i händerna som i kassettbandspelaren?

Fast ur en helt annan synvinkel förstår jag dig. Jag kan ha pratprogram i P1 på när jag översätter, för särskilt när det är människor med bra radioröster blir sorlet just behagligt och rogivande. Fast annars går det bra att köra med musik också. Även när man läser. Heavy metal på högsta volym rekommenderas dock ej. Ta hellre en stråkkvartett av Haydn.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » fre 13 apr 2007, 17:03

Även när man läser. Heavy metal på högsta volym rekommenderas dock ej.

Jag känner i och för sig ett flertal personer som gärna lyssnar på tung metal medan de läser. Till viss del är det i och för sig personer som befinner sig i en dylik ljudmiljö större delen av den tid de är vakna och hemma (och i vissa fall även medan de sover).

För att inte tala om alla som envisas med att läsa Tolkien medan de lyssnar på Blind Guardian.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 13 apr 2007, 17:38

Johan skrev:Jag känner i och för sig ett flertal personer som gärna lyssnar på tung metal medan de läser. Till viss del är det i och för sig personer som befinner sig i en dylik ljudmiljö större delen av den tid de är vakna och hemma (och i vissa fall även medan de sover).

Jo, det är ju förstås individuellt som nästan allt annat, men som hängiven metalhead ända sedan tonåren har jag aldrig med gott samvete kunnat påstå att den tunga metallen är särskilt rogivande. Det är för det mesta helt andra känslor den ger utlopp för (vi undantar ballader à la Lady In Black av Uriah Heep eller Winds of Change av Scorpions, som förvisso är metal i beat och basgångar men melodiöst softare i övrigt). Själv föredrar jag mer rogivande ljudmiljöer eller helt enkelt tystnad eller monotont trafikbrus eller något när jag läser.

Samtidigt kan jag förstås inte låta bli att fascineras när jag nu för min inre syn ser någon som sitter och läser till exempel Marcel Prousts "På spaning efter den tid som flytt" med Judas Priest uppcrankade på högsta volym.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Litteratur