Podcasting av science fiction

Om sf och fantasy

Inläggav margl » sön 22 apr 2007, 13:03

Jag kom att tänka på två inläsningar som jag oförklarigt, eller kanske ganska förståligt, hade glömt bort. Det är Ernst Hugo Järegårds inläsningar av Robert Louis Stevensons "Doktor Jekyll och mr Hyde" och H P Lovecrafts "Skräckens labyrinter". Det är mycket personliga inläsningar, mer som skådespelarprestationer än enkla textredovisningar. Att säga att Järegård är engagerad i inläsningen är en underdrift, han blir närmast psykotiskt intensiv. Vansinnet och allt det morbida och makabra i dessa berättelser kommer helt till sin rätt. Att bara lyssna på dem i någon minut kan få det att krypa i huden av fasa, i varje fall på mig.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Stefan » ons 16 maj 2007, 12:33

Jag inser att jag är en minoritet i diskussionen, men sedan jag upptäckt ett antal sf-podcaster (bl a www.escapepod.org) som levererar mig högklassig sf/f i uppläst form så har jag fått en ny last. Jag har iofs sedan länge uppskattat uppläst prosa (men håller med om att svenska uppläsningar ofta lämnar en del i övrigt att önska) -- det var tack vare en talbok som jag hade tid att ta mig igenom Strange & Norrell -- men jag upplever inte några större problem med vare sig koncentration eller "mellanled" (om det inte är en dålig läsare). Att t ex höra Jim Kelly läsa "Burn" var en helt fantastisk och vansinningt fängslande upplevelse.

Därmed inte sagt att jag hellre lyssnar än läser -- tvärtom läser jag säkert 25-30 timmar i veckan -- men jag lyssnar gärna för att fylla upp annars tysta stunder. Min sambo och jag läser således för varandra när vi diskar, och jag lyssnar på div berättelser och podioböcker när jag är ute och går. För att inte tala om hur trevligt det är att städa badrum och dammsuga med bra sf i hörlurarna.

Det är tack vare podcastade inläsningar som jag kommit i kontakt med författare som Mur Lafferty, Cory Doctorow och Jonathon Sullivan, och även om jag i något enstaka fall gått vidare till textversioner, så har det oftast inte behövts.

Alf, jag ska med glädje lyssna på din berättelse!
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav Fantastix » tor 17 maj 2007, 18:55

I dagens läge med Telefoner med mp3 spelare är ju podcast det bästa man kan lyssna på när man är på tåg, buss osv. Jag har sakta men säkert blivit rätt så beroende av podcasts i min telefon bl.a. (Köpte nyligen ett 2GB minneskort så allt ryms med) :D
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Peak » fre 18 maj 2007, 06:21

Podcasts är svåra att göra, tycker jag.

Har skapat en för skojs skull själv, och visst blir man bättre med tiden. Men nog tusan är man hopplöst värdelös på sådant.
Peak
Fan

Inläggav margl » fre 14 mar 2008, 19:41

För ett par dagar sen kom jag över en samling inläsningar av elva kända science fiction-noveller. Mitt främsta skäl för att införskaffa denna var att jag såg att det bland dessa fanns John W. Campbells "Twilight", som jag letat efter men ännu inte stiftat bekantskap med. Inläsningen var cirka 45 minuter lång och inläsaren, som jag inte kunde påminna mig att jag hört förut, var hyfsad. Men själva berättelsen, om den döende mänskligheten i sina automatiserade städer, grep mig verkligen och gjorde mig nästan tårögd. Ett i sina bitar klumpigt genomfört, men i sin helhet härligt stämningsstycke.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Henke » fre 14 mar 2008, 22:49

Thorsten Flinck gjorde också en stark insats med ett antal noveller i slutet av nittiotalet.

Jag hörde honom läsa novellen Den svarta katten av Edgar Allan Poe på tv och blev mycket positivt överraskad av att lyssna istället för att läsa. Jag tror det var du som via forumet tipsade om det, Sheriffen!

Men jag tror utan ha lyssnat speciellt mycket på upplästa böcker kan säga att det beror på honom/henne som läser. Jag försökte lyssna på LoR (nya översättningen) men slutade innan sällskapet hann påbörjade sin resa till Mordor!! Jag minns inte nu skrivandets stund vem som läser upp LoR (nya översättningen)..
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav jPeMelin » tor 10 jul 2008, 07:46

margl skrev:Det är Ernst Hugo Järegårds inläsningar av Robert Louis Stevensons "Doktor Jekyll och mr Hyde" och H P Lovecrafts "Skräckens labyrinter". Det är mycket personliga inläsningar, mer som skådespelarprestationer än enkla textredovisningar. Att säga att Järegård är engagerad i inläsningen är en underdrift, han blir närmast psykotiskt intensiv. Vansinnet och allt det morbida och makabra i dessa berättelser kommer helt till sin rätt.

Oh huga. Järegårds uppläsningar tycker jag blir som att göra varje ord till ett klimax i en berättelse. Det passar inte Lovecraft som ofta känns ganska nyktert berättande stämningar åtminstone inledningsvis. Man kanske skulle kalla in Järegård mot slutet av berättelserna först? :)

Däremot Är Järegård bra när sådant passar sig, som i Alf Morks "Uppfinnaren" om en despotisk reklambyråchef som vill vara uppfinnare. Det är det mest hysteriskt roliga jag lyssnat på och bland Järegårds absoluta höjdpunkter.

Jag gillar dock inte ljudböcker i de fall de är enkla uppläsningar. I synnerhet illa är det med den maskinupplästa delen av Frederik Pohls "The Far Shore Of Time" även om en "robot"-röst kanske är rätt sf i sig.

Radiodramatiseringar är en annan femma. Sådana älskar jag. Finns inget bättre när man är sjuk (min ögon brukar tåras vid influensor så jag kan inte läsa) och kan flytta sängen till en perfekt plats mellan högtalarna och lyssna på flera timmar långa radiodraman som tex George Lucas radioversion av "Star Wars" från 1978, gamla "Buck Rogers" från 30-talet, Sveriges Radios "Sagan Om Ringen" (Skärgårdsdoktorn är intressant som Eomer), "Fear And Loathing In Las Vegas", HP Love Craft Historical Societys narrativ "The Helmet" och "At The Mountains Of Madness" och deras "The Dunwich Horror" har precis blivit klar ( http://www.cthulhulives.org/store/store ... ct&2=32918 ).

Det finns ju en hel del on-line och Inge (Club Cosmos Inge om det finns flera) brukar hålla koll på BBC. Jag brukade lyssna på Seing Ear Theater (en del av SciFi Channel / SciFi.Com som tyvärr inte finns kvar) vilka gjorde massor av kvalitativt onlineradiodrama. Allt från 5 minuter till någon timme i längd, några av hard space-karaktär, men vanligen mysterie, fantasy, skräck eller allmänt fantastisk karaktär. Mest ambitiösa var Neil Gaimans "Murder Mysteries" med Brian Dennehy och "Snow Glass Apples" med Bebe Neuwirth, och serierna "The City of Dreams" av J Michael Strazcynski och den fantastiska "Tales From The Crypt". De större produktionerna har funnits att köpa på cd via SF Bokhandeln.

Jag spelade in flera av dessa från nätet när de fortfarande strömmades och kan om jag får lite tid på mig hjälpa till att göra dem lyssningsbara för fler. Också Inge har samlat en hel del från radio och onlineströmmar, så tillsammans har vi en ganska diger samling.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 10 jul 2008, 08:36

jPeMelin skrev:Radiodramatiseringar är en annan femma. Sådana älskar jag. Finns inget bättre...

The ultimate, the Parnassos:

http://www.mercurytheatre.info/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Föregående

Återgå till Litteratur