Bloggsida för svensk science fiction

Om sf och fantasy

Bloggsida för svensk science fiction

Inläggav sajberspejs » sön 07 jan 2007, 23:52

Hej!

Jag tänkte informera om en bloggsida jag har startat (http://sajberspejs.blogspot.com). Sajberspejs är tänkt att vara en webbaserad novellsamling med nutida svensk science fiction. Vem som helst är välkommen att skicka in sitt bidrag. Som självsvåldig redaktör väljer jag ut vilka bidrag som publiceras och vilka som tyvärr får finna sig i att aldrig möta publikens ögon (i alla fall i detta forum). Observera att Sajberspejs ENBART är till för scifi-noveller - INTE fantasy!

Med vänlig hälsning

Peter Trixe
sajberspejs

Inläggav åka » mån 08 jan 2007, 11:05

Som en sorts konkurrent till Annanstans liksom. Eller har du något lite annat koncept? Det börjar faktiskt dyka upp lite olika ställen att skicka noveller till, om man skulle skriva några.

Vem är du förresten? Kan du säga något mer om hur du gör ditt urval? Och tänker du hjälpa eventuella författare med redigering innan novellerna läggs upp? Finns det någon längdgräns? Och vad har du för sf-definition ;-)
åka
Fan

Inläggav sajberspejs » fre 12 jan 2007, 21:40

Skillnaden mellan Annanstans och Sajberspejs är att det förstnämnda webzinet även publicerar fantasy- och skräcknoveller. Sajberspejs är ett webzine endast för sf-noveller.

Vem jag är? Svaret på den frågan skulle kunna broderas ut på en väldans massa rader, men jag tycker att det är bättre att du kikar in på min personliga blogg i stället (http://petertrixe.blogspot.com).

Urvalet sker, precis som med andra webzines och tidningar, utifrån helt subjektiva och personliga bedömningsgrunder. Det som jag tycker är tillräckligt bra för att publiceras dyker upp på Sajberspejs. Alldeles för urkassa noveller får helt enkelt nobben. Sen är det, som alltid, upp till läsaren att göra sin egen bedömning. Tycker man att det som finns på Sajberspejs är sunk, så får man tycka det. Man kan maila mig och berätta att man tycker det. Eller lämna en kommentar.

Jag hjälper med redigering ifall det behövs. Längdgräns har jag inte satt själv, utan går väl egentligen på den riktlinje som den amerikanske sf-författaren Robert Silverberg satt: "A short story should not be longer than 25 000 words. If it is, it becomes a novel" (fritt översatt: En novell bör inte vara längre än 25 000 ord. Om den är det, så blir den en roman).

Min definition av sf är också tämligen enkel: en novell där handlingen tydligt utspelas i en tänkt framtid.
sajberspejs

Återgå till Litteratur