Antikvariatstråden

Om sf och fantasy

Antikvariatstråden

Inläggav Jesper » tor 11 jan 2007, 00:48

Varför inte ha en tråd där man kan skryta om vad man har hittat på antikvariat på sista tiden, tänkte jag.

Här är min senaste skörd:

Irmelin Sandman Lilius - Enhörningen
Irmelin Sandman Lilius - Bonadea
James Joyce - Dubliners
Stig Dagerman - Bröllopsbesvär

Och för det facila priset på sammanlagt två kronor är jag ganska nöjd.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav pinkunicorn » tor 11 jan 2007, 10:33

Det var ju inte direkt något överpris...
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » tor 11 jan 2007, 17:16

Right...

The Web of Easter Island av Donald Wandrei (Arkham House, 1948) -- dock utan skyddsomslag, men med det intakt hade jag inte haft råd med den
Mannen i svart redigerad av Torsten Jungstedt -- Lovecrafts första framträdande på svenska
Stora skräckboken redigerad av Torsten Jungstedt -- denna ämnar jag donera till biblioteket på Dunsany Castle, eftersom den innehåller första bokpublikationen av "Helping the Fairies" (låt vara i svensk översättning)

Av dessa är jag mest nöjd med Wandrei-boken -- den är nu den äldsta Arkham House-titeln i mitt bibliotek (utgiven bara nio år efter deras första bok, The Outsider and Others av H. P. Lovecraft), och det till det för gamla Arkham-volymer mycket humana priset 350:-.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » lör 13 jan 2007, 20:57

Senaste månaden har jag faktiskt mest fått böcker från kompisar som flyttar, men dessa är antikvariatsinhandlade:

R. A. Gilbert: The Golden Dawn Scrapbook, Samuel Weiser 1997, 25 kr
Georges Ifrah: Räknekonstens kulturhistoria del 1, Wahlström & Widstrand 2001, 25 kr
Isak Fehr: Strängnäs år 1785, Westerlundska Boktryckeriet 1919, 10 kr
Julian May: The Many-Colored Land & The Golden Torc, Nelson Doubleday 1983, 50 kr
Julian May: The Nonborn King & The Adversary, Nelson Doubleday 1983, 50 kr
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav margl » lör 20 jan 2007, 12:52

Från en av mina kompisar som brukade driva bokhandel i Linköping lyckades jag komma över en hel del intressant, ibland gratis. Tex:

Lifvets fiender, Oscar Levertin (1891)
Väldshistoriska betraktelser, Jakob Burckhradt (1941)
Paris under tredje republiken, Max Nordau (1885)
Samt Kasimir Chledowskis stora 7 volymsskildring av renässans-, barock-och rokokokultur från tidigt 1920-tal

Från all de småländska antikvariat och second handbutiker jag besökt genom åren har också samlat på mig en del fynd:

Aurelia, Gerard de Nerval (1953) Köpt för fem kronor
Kavaljerer, Valerian Tornius (1918) köpt för tio kronor
En fickupplaga från 1912 innehållande Chateaubriands Atala och utdrag ur Dantes Divina Commedia samt (det viktigaste) Gusatve Dores nästan tvåhundra illustrationer till berättelserna. Köpt för tio kronor
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 20 jan 2007, 16:18

margl skrev:Samt Kasimir Chledowskis stora 7 volymsskildring av renässans-, barock-och rokokokultur från tidigt 1920-tal

Så besynnerligt! Sju hela volymer om renässans-, barock- och rokokokultur från *tidigt 1920-tal*! Och jag som trodde att jag kunde mitt 20-tal. Det var ju då Art Nouveau övergick i Art Deco och den sortens formgivning slog igenom med sådan våldsam kraft att allt ifrån dammsugare till tekoppar till möbler till skyskrapor tillverkades i Art Deco-stil. Fast det kanske inte är formgivning böckerna handlar om? Gäller det andra kulturyttringar?

Fast jag måste medge att jag aldrig hört talas om detta och sju volymer tyder ju på att det försiggick en hel del inom området.

Wow, liksom.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » lör 20 jan 2007, 18:58

Ehm, när jag skrev skildring av och från tidigt 1920tal, menade jag att själva böckerna var tryckta under tidigt 1920tal och skildrade 1500,1600 och 1700talens kultur. Även under modernismens intensivaste perioder satt faktiskt forskare och skrev om renässans och barock.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Henke » sön 21 jan 2007, 18:27

Jag köpte böckerna _Mannen i svart_ och _Stora skräckboken_ sammanställd av Torsten Jungstedt men var egentligen ute efter några novellsamlingar av Simak. Men var ganska nöjd med dessa två böcker med noveller av Lovecraft och Bradbury, mfl. Allt hittade jag på Röde orm, ett mycket bra antikvariat i Haga.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Martin Andersson » sön 21 jan 2007, 22:30

Henke skrev:Jag köpte böckerna _Mannen i svart_ och _Stora skräckboken_ sammanställd av Torsten Jungstedt men var egentligen ute efter några novellsamlingar av Simak. Men var ganska nöjd med dessa två böcker med noveller av Lovecraft och Bradbury, mfl. Allt hittade jag på Röde orm, ett mycket bra antikvariat i Haga.

Nähä? Vilken flax! Antar att det var utan skyddsomslag dock.

Båda dessa antologier är milstolpar inom svensk skräckutgivning.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Henke » sön 21 jan 2007, 23:55

Antar att det var utan skyddsomslag dock.

Ja, men i övrigt gott skick! Och det var rena turen, jag kollade in hyllan för sf men gick in i rummet där dom bland annat har deckare och på den nedersta hyllan stod båda böckerna.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Martin Andersson » lör 29 sep 2007, 19:03

Holy Pegana! Idag var jag på bokmässan och snubblade över en riktig raritet i en av montrarna:

H. P. Lovecrafts Marginalia (Arkham House, 1944) med intakt skyddsomslag (OK, rejält gulnat eller snarare brunat, särskilt på ryggen, men HELT).

Kunde jag stå emot?
Nädå. Jag klarade mig i nästan en timme, mest på grund av att jag inte hade några kontanter på mig vid tillfället.

Men jag köpte den mest för fotografiernas skull -- nästan alla texterna har jag i andra utgåvor.
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Litteratur