Mest och minst välförtjänt Nebula?

Om sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » lör 11 nov 2006, 04:00

Johan: "Jag vill gärna säga The Gods Themselves som minst välförtjänt, bara för att det är Asimov. Men jag har inte läst den och lär förmodligen aldrig läsa den heller, så det kan jag inte gärna göra."

Nu blir jag lite förvånad. Om det är så att du är Asimov-fan, alltså. Missuppfatta mig inte, men gillar du verkligen en så träig stilist, en så "mekanisk" författare? Jag menar, du som har läst så mycket och helt uppenbart har så gott omdöme och god smak. Man får ju inte så sällan ett intryck av att Asimov egentligen är en av de robotar han skriver om. Inte, nota bene, när han skriver facklitteratur, men när han ger sig i kast med skönlitteratur. Sedan må Foundation-trilogin vara hur klassisk som helst; en stor skönlitterär författare är det väl ändå svårt att se honom som...?

Annars ska jag i och för sig villigt medge att jag i tonår mycket tidigare än dina hade tre favoritförfattare inom sf-genren, och Asimov var en av dem. De båda andra var A. E. van Vogt och Ray Bradbury. Bradbury kvarstår.

"Annars håller jag med om att det är lite olyckligt att belöna böcker som The Claw of the Conciliator när de inte ens är fristående verk som klarar av att stå på egna ben. Antingen får man belöna dem i sin helhet eller helt enkelt inse att allt som är bra kanske inte behöver få ett pris, tycker jag. Jag uppskattar verkligen Neil Gaiman som författare, men nu för tiden känns det som att han vinner priser minst lika mycket för att han är Neil Gaiman som för att han skriver bra."

Jag är uppriktigt sagt alldeles för dåligt insatt i Nebula-priset, men det är väl ingen djärv gissning att det här som så ofta annars när det gäller prestigefyllda (och andra) priser går väldigt mycket politik i valet av vinnare. Tänk på Nobelpriset i litteratur, tänk på Oscarsstatyetten. Jag känner mig inte alldeles övertygad om att det alltid är de röstandes åsikt om ett verks kvalitet som avgör; det finns nog en hel del andra faktorer som spelar in.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » lör 11 nov 2006, 04:10

Notera: minst välförtjänt.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 11 nov 2006, 07:04

Johan: "Notera: minst välförtjänt."

Mea culpa.

:-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » lör 11 nov 2006, 15:56

Johan skrev:Jag vill gärna säga The Gods Themselves som minst välförtjänt, bara för att det är Asimov.

Jag tycker just den Asimov-boken är en av hans bästa och kan mycket väl rekommenderas för läsning.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Mange » mån 13 nov 2006, 18:55

Den Nebulavinnare som är minst favorit för mig:

The Quantum Rose av Catherine Asaro

Helt enkelt inte min kopp te. Jag är medveten att det finns folk som diggar den här sortens rugged romance, men jag är inte en av dem. Fast på ett rent hantverksmässigt plan är ju boken helt OK skriven, så det är inte fråga om en lika total katastrof som Hugovinnaren Hominids av vahanuhette (verkar som jag har förträngt det, skönt).

För att kommentera det som andra har tagit upp i tråden så har vi ju Ringworld, som antagligen gynnas av att det var ett bra tag sedan jag läste den, så det som finns kvar i minnet är några coola idéer, medan Lethe dragit en barmhärtighetens slöja över Nivens yxiga skrivande.

Ender's Game drabbades av retroaktiv kvalitetsförsämring, eftersom den följdes av den mediokra Speaker for the Dead och den genomusla Xenocide (Kapten, vi behöver ett epokgörande konceptuellt genombrott som kan möjliggöra ögonblicklig rymdfart, bota alla sjukdomar och uppväcka de döda! Va? Vasa? Är det ett epokgörande konceptuellt genombrott jag skymtar därborta vid horisonten?)

The Gods Themselves är Asimovs belöning för lång och trogen tjänst. Inte min favoritlektyr. Överlag tycker jag att Asimovs skönlitteraur har stått sig mycket sämre än hans facklitteratur, fast möjligen är det den retroaktiva kvalitetsförsämringen som spökar där också.

Magnus
Mange
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 14 nov 2006, 13:20

Någon tyckte att man skulle redovisa vilka Nebulavinnarromaner som man har läst, och det kan ju vara en tanke, även om de flesta (utom Magnus och JHH) säkert skäms över att det är så få...

I mitt fall:

1965: Dune av Frank Herbert
1966: Flowers For Algernon av Daniel Keyes
1969: The Left Hand of Darkness av Ursula K. Le Guin
1975: The Forever War av Joe Haldeman
1977: Gateway av Frederik Pohl
1978: Dreamsnake av Vonda N. McIntyre
1981: The Claw of the Conciliator av Gene Wolfe
1985: Ender's Game av Orson Scott Card
1991: Stations of the Tide av Michael Swanwick
1992: Doomsday Book av Connie Willis
1993: Red Mars av Kim Stanley Robinson
1998: Forever Peace av Joe Haldeman
2002: American Gods av Neil Gaiman
2005: Camouflage av Joe Haldeman
Senast redigerad av jophan tis 14 nov 2006, 13:47, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 14 nov 2006, 13:40

Då ska jag väl inte vara sämre:

1966: Babel-17 av Samuel R. Delany
1966: Flowers For Algernon av Daniel Keyes [antagligen novellversionen]
1967: The Einstein Intersection av Samuel R. Delany
1972: The Gods Themselves av Isaac Asimov
1984: Neuromancer av William Gibson
1987: The Falling Woman av Pat Murphy
1990: Tehanu: The Last Book of Earthsea av Ursula K. Le Guin
1991: Stations of the Tide av Michael Swanwick
1999: Parable of the Talents av Octavia E. Butler [däremot Parable of the Sower]

Det blev visst lika många, fast ett annat urval.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » tis 14 nov 2006, 13:56

Är det inte intressantare att redovisa vilka man minns :-)

I vilklet fall som helst har jag läst:

1966: Babel-17 av Samuel R. Delany och Flowers For Algernon av Daniel Keyes (delat)
1967: The Einstein Intersection av Samuel R. Delany
1968: Rite of Passage av Alexei Panshin
1970: Ringworld av Larry Niven

1972: The Gods Themselves av Isaac Asimov
1973: Rendezvous With Rama av Arthur C. Clarke
1974: The Dispossessed av Ursula K. Le Guin
1976: Man Plus av Frederik Pohl

1980: Timescape av Gregory Benford

1983: Startide Rising av David Brin
1986: Speaker for the Dead av Orson Scott Card
1987: The Falling Woman av Pat Murphy
1988: Falling Free av Lois McMaster Bujold

1993: Red Mars av Kim Stanley Robinson

1998: Forever Peace av Joe Haldeman

2000: Darwin's Radio av Greg Bear
2001: The Quantum Rose av Catherine Asaro
2003: Speed of Dark av Elizabeth Moon
2004: Paladin of Souls av Lois McMaster Bujold
2005: Camouflage av Joe Haldeman

----
Hum 31 stycken och jag har faktiskt de flesta av de som jag inte läst så man kanske skulle kompletteringsläsa...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tis 14 nov 2006, 15:46

jophan skrev:Någon tyckte att man skulle redovisa vilka Nebulavinnarromaner som man har läst, och det kan ju vara en tanke, även om de flesta (utom Magnus och JHH) säkert skäms över att det är så få...

Till den skaran sällar jag mig. Listan över lästra Nebula-vinnare är kort:

1973: Rendezvous With Rama av Arthur C. Clarke
1983: Startide Rising av David Brin

Av dessa tyckte jag nog bäst om Startide Rising och Flowers for Algernon, och minst... tja, Speaker of the Dead, kanske.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 14 nov 2006, 16:12

Martin Andersson:

Oj, där var den visst. Jag som tyckte att jag tittade så noggrant när jag häromdagen sa att jag inte hittade den som roman i Nebulalistan. Där ser man.

Fast jag har bara läst den som novell och måste medge en sak - trots att novellen är oförglömlig, känner jag mig mycket osäker på om jag tror att berättelsen skulle hålla för en hel roman. Den måste väl ha byggts ut med fler intrigtrådar eller något, eller?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » tis 14 nov 2006, 17:28

Sheriffen skrev:Fast jag har bara läst den som novell och måste medge en sak - trots att novellen är oförglömlig, känner jag mig mycket osäker på om jag tror att berättelsen skulle hålla för en hel roman.

Håller kanske den gör, men novellen är helt klart överlägsen, i mitt tycke.

(Klockade in 20 av vinnarna som lästa...)
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav john-henri » tor 30 nov 2006, 00:57

Läst dem har jag gjort, allihop är jag till och med rädd.

De svagaste? I mitt tycke:

1974: The Dispossessed av Ursula K. Le Guin
1976: Man Plus av Frederik Pohl
1979: The Fountains of Paradise av Arthur C. Clarke
1988: Falling Free av Lois McMaster Bujold
1997: The Moon and the Sun av Vonda N. McIntyre
2003: Speed of Dark av Elizabeth Moon

Det här är de av romanerna som är mest valhänt skrivna, minst originella och ingenting nämnvärt tillför till respektive författares verk. Tycker alltså jag. (En röstförklaring: jag irriteras av att Nebulan delas ut till fantasyromaner, och en sån är vad American Gods är. Men förvisso en förträfflig; den borde rimligtvis ha vunnit World Fantasy Award.)

En parallell lek som brukar bedrivas med Nobelpriset är att prata om vilka författare som inte belönats de år någon diskutabel pristagare i stället hyllats. I Nebulalistan är det notervärt att man omsorgsfullt missat så centrala romaner som Joanna Russ The Female Man och övriga romaner, Iain Banks Consider Phlebas, M John Harrisons alla böcker, Suzy McKee Charnas alla böcker, J G Ballards alla böcker, Geoff Rymans alla böcker, Ian McDonalds alla böcker... lite dystert är det väl allt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » tor 30 nov 2006, 18:04

Envis som synden bidrar jag gärna med en början till en alternativ Nebulalista:

1965: Förnämligt år. Vad sägs om Philip K Dick: The Three Stigmata of Palmer Eldritch? Om inte så kanske Clifford D Simak: All Flesh Is Grass. Eller varför inte Keith Laumer: A Plague of Demons? Och är man hyperlitterärt lagd finns dessutom William S Burroughs: Nova Express.

1966: Här tycker jag att rätt romaner vann.

1967: Här också.

1968: Men nog finns många argument för alternativ som Philip K Dick: Do Androids Dream of Electric Sheep?, eller R A Lafferty: Past Master, eller Joanna Russ: Picnic on Paradise, eller Samuel R Delany: Nova.

1969: Rätt bok igen. Men Kurt Vonnegut: Slaughterhouse-Five är inte heller dum.

1970: Wilson Tucker: The Year of the Quiet Sun, tycker jag.

1971: Fan vet om inte Hugovinnaren Philip José Farmer: To Your Scattered Bodies Go är bäst.

1972: Mycket svårt val igen. Robert Silverberg: Dying Inside tror jag får min röst. Men George Alec Effinger: What Entropy Means to Me är inte pjåkig.

1973: Thomas Pynchon: Gravity's Rainbow är väl värd ett pris? Eller för traditionalisten Poul Anderson: The People of the Wind, kanske hans bästa roman.

1974: Thomas M Disch: 334. Eller Philip K Dick: Flow My Tears, the Policeman Said. Eller Christopher Priest: Inverted World.

1975: Joanna Russ: The Female Man. Fast det var ett förnämligt år; vinnaren är en utmärkt roman, liksom Michael Bishop: A Funeral for the Eyes of Fire, och Italo Calvino: Invisible Cities. Och Samuel R Delany: Dhalgren. Och Barry Malzberg: Guernica Night.

Det var de första åren, det.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » tor 30 nov 2006, 18:09

john-henri skrev:2003: Speed of Dark av Elizabeth Moon

Det här är de av romanerna som är mest valhänt skrivna, minst originella och ingenting nämnvärt tillför till respektive författares verk. Tycker alltså jag.

Vad tyckte du var dåligt med Speed of Dark? Jag tyckte den var riktigt bra och överlägset bättre de andra böcker av Elizabeth Moon jag läst.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » mån 04 dec 2006, 17:10

Med en dåres envishet (och moriverad av urtrist korrekturrättande):

1976: Samuel R. Delany: Triton, även om Kate Wilhelm: Where Late the Sweet Birds Sang, som vann Hugon, också var utmärkt.

1977: Inte helt lätt; Pohls bok är bra, men nog tycker jag att Greg Benford: In the Ocean of Night är lika bra.

1978: här har jag inga problem med vinnaren

1979: Thomas M. Disch: On Wings of Song, kanske.

Och 1985 var ren skandal, eftersom Orson Scott Card vann över romaner som Bruce Sterling: Schismatrix och Greg Bear: Blood Music. Ackja.

JH
john-henri
BNF

Föregående

Återgå till Litteratur