Vem skrev denna novell?

Om sf och fantasy

Inläggav Devis » sön 21 jan 2007, 23:49

"Look! Food, baby!" (Eller "Titta, här kommer det mat. God mat..." som jag tror att det stod i den svenska versionen.) Uttalat av en utmärglad kvinna med barn på ett kapsejsat rymdskepp medan hon riktar en pistol mot sina undsättare.

Jag kan inte för mitt liv komma på vem som skrev novellen där detta utspelade sig. Den skrevs nog på 1950- eller 60-talet. Kanske en tidig Bradbury? Någon som vet?
Devis

Inläggav Sheriffen » mån 22 jan 2007, 14:16

Devis skrev:"Look! Food, baby!" (Eller "Titta, här kommer det mat. God mat..." som jag tror att det stod i den svenska versionen.) Uttalat av en utmärglad kvinna med barn på ett kapsejsat rymdskepp medan hon riktar en pistol mot sina undsättare.

Jag kan inte för mitt liv komma på vem som skrev novellen där detta utspelade sig. Den skrevs nog på 1950- eller 60-talet. Kanske en tidig Bradbury? Någon som vet?

Jag skulle inte tro att det är en tidig Bradbury, för kannibalism låter lite för gruvligt för att vara Bradbury.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 22 jan 2007, 15:08

John Wyndham: "Survival", Thrilling Wonder Stories, februari 1952; omtryckt i hans novellsamling "The Seeds of Time" och i Bleiler & Diktys "Best SF Stories: 1953". Översatt som "Den överlevande" i Häpna! nr 4 1955.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 22 jan 2007, 15:16

john-henri skrev:John Wyndham: "Survival", Thrilling Wonder Stories, februari 1952; omtryckt i hans novellsamling "The Seeds of Time"

Och som av en lustig slump har det förträffliga Alvarantikvariatet The Seeds of time till salu: http://www.alvarfonden.org/bok/sf.html

:^D
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur