Snåla författare

Om sf och fantasy

Snåla författare

Inläggav tompe » ons 24 jan 2007, 00:15

Jag håller på att läsa om Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagercrantz (en kort liten bok som kan rekommenderas) och där påstår han att författare är snåla med sina yrkesknep. Att författare inte delar med sig till andra författare så mycket. Och vill man ha reda på hur författtare arbetar får man ta till indirekta metoder.

Men observerar man sf-författare så verkar de glatt dela med sig av hur de skriver och arbetar. Är dessa författare ett undantag eller är andra genreförfattare likadana? Stämmer Lagercrantz observation i allmänhet?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » ons 24 jan 2007, 01:09

Den spännande frågan är väl om de flesta författare verkligen har så många "yrkesknep". Jag har arbetat med rätt många, ofta nära och under lång tid, och sanningen att säga har jag inte fått någon sådan uppfattning. Visst har många författare mycket rigorösa arbetsvanor, eller egna sätt att försöka komma igång med skrivandet, eller att hitta inspiration, men med sådant har jag sällan uppfattat att de brukar vara ovilliga att dela med sig. Fast jag undrar snarast om inte också Lagercranz romantiserar författaryrket en smula; nästan alla de författare jag har känt har i princip stirrat på tomma pappersark tills de lyckats tvinga sig att börja skriva, och sedan i enlighet med sitt personliga rituel skrivit tills texten är klar. Så många knep finns där helt enkelt inte.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » ons 24 jan 2007, 09:10

Ja och ja. Dvs, ja, det är omvittnat att kollegialiteten bland mindre prestigeladdade genreförfattare är en helt annan än bland uppburna finkulturella författare. Flera sf-författare jag har lyssnat till har påpekat just detta, hur de i början av sin karriär hjälpts fram av äldre kolleger; det är också författare själva som har tagit initiativet till de berömda sf-författar-workshops som finns. Och omvänt har de, när de hamnat på andra "mainstream"-författarkonferenser och liknande, slagits av snålblåsten och hur författare försökt motarbeta yngre kollegers spirande karriärer. Jag tror att det var Haldemans jag sist diskuterade detta med.

Och jag håller helt med John-Henri att några hemliga knep när det gäller författande har jag aldrig hört talas om. Det enda riktigt centrala knepet som gäller alla är:"Skriv, skriv och skriv, med eller utan s.k. inspiration". Och det är inte hemligt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » tor 25 jan 2007, 09:12

jophan skrev:Det enda riktigt centrala knepet som gäller alla är:"Skriv, skriv och skriv, med eller utan s.k. inspiration". Och det är inte hemligt.

Talang, motivation och förmåga att inte bli förlamad av prestationskrav tror jag är grundförutsättningen för ett lyckat författarskap. Enkla tips och allmän uppmuntran kan nog till stor del avhjälpa problem med egenskap nummer två och tre, men några yrkesknep som kan ersätta egenskap nummer ett finns nog dessvärre inte, och det är väl det som efterfrågas.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Återgå till Litteratur