Vem kan man lita på?

Om sf och fantasy

Vem kan man lita på?

Inläggav Mange » sön 28 jan 2007, 14:46

Jo jag tänkte mig så här ungefär:

En sak vi gör inom fandom är att rekommendera böcker och sånt till varandra, men mer sällan ids man (man och man, jag menar naturligtvis jag) berätta om rekommendationen funkade eller inte. Så därför startar jag en tråd om sånt man fått sig rekommenderat och av vem.

Exempel: för några år sedan rekommenderade jophan mig och Sheriffen boken The Thirteen and a Half Lives of Captain Bluebear, dock av en författare som han inte kunde erinra sig just då. Efter ett tag kollade jag titeln på nätet och fann att det var en tysk författare, Walter Moers, och att boken i original hette Die 13 1/2 Leben des Käpt'n Blaubär, Jodå, samma Moers som gjort Kleines Arschloch osv. Detta är alltså en rekommendation som funkade väldigt bra, jag hade också väldigt roligt när jag läste den, och dessutom fick jag putsa upp min tyska en aning.

Nån mer som vet nåns rekommendationer man kan lita på?

Magnus
Mange
LoC-skribent

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav Martin Andersson » sön 28 jan 2007, 17:04

Mange skrev:Nån mer som vet nåns rekommendationer man kan lita på?

Ah, kul idé!! Jag brukar lita på Glenn och Johan i SF-Bokhandeln i Göteborg, Stefan "Farbror Fantasy" Ekman, samt min kompis Freya (som nog inte har hittat hit ännu men som borde vara här). Bland celebriteter som strör/har strött boktips omkring sig brukar jag lita på Neil Gaiman (en man som rekommenderar Dunsany, Mirrlees och Susanna Clarke måste man tro på) och H. P. Lovecraft.

John-Henris bok Fantasy har också gett mig många ovärderliga tips.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav J-h:n » mån 29 jan 2007, 00:29

Martin Andersson skrev:Jag brukar lita på Glenn och Johan i SF-Bokhandeln i Göteborg

Tackar tackar! Själv litar jag i ganska hög grad på John Clute (fast hans recensioner är mycket mer givande att läsa efter att man själv läst verket i fråga), Nick Gevers (Locus), Paul DiFilippo (SciFi Weeklys websida), John-Henri med viss justering för kända smakdivergenser. Håller med om att allt Neil Gaiman rekommenderar brukar vara värt att kolla upp, det var t ex på hans blogg jag först hörde talas om M. John Harrisons Light, en av de allra bästa sf-romaner jag läst på 2000-talet. Vad gäller film har jag funnit att Roger Ebert nästan alltid går att lita på, fast det är ju en annan forumavdelning.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav tompe » mån 29 jan 2007, 00:30

Faktum är att Mange rekommenderade Fafhr/Gray Mouser-böckern i en artikel i Månblad Alfa för massor med år sedan och jag litade på detta och läste böckern och det har jag absolut inte ångrat. En av de bättre rekommendationer som jag följt. Så nu måste man väl läsa Scott Lynch också...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » mån 29 jan 2007, 21:18

Jag har mediterat över det här ämnet och insett att jag får väldigt få lästips av fans och vänner som jag följer. Jag har inga särskilda guruer; det som gör intryck på mig är korta handlingsreferat och liknelser - "som en Alasdair Gray på acid" och sådant. Det spelar ingen större roll vem recensenten är, om boken jämförs med andra böcker jag älskar och om handlingsreferatet - eller det behöver inte vara ett referat; om själva premissen för boken - låter attraktiv så blir jag intresserad. Fast recensionen måste vara skriven på ett sådant sätt att recensenten låter vederhäftig, och om några särskilda aspekter av boken lyfts fram så måste de klinga rätt i mina öron. Recensenten måste verka gilla boken av rätt anledning.

Nå, that being said, så lyder jag gärna när Matthew Cheney säger åt mig att något är läsvärt.
Senast redigerad av jophan mån 29 jan 2007, 21:41, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 29 jan 2007, 21:39

Själv rekommenderar jag sällan och då främst på förfrågan och tar ytterst sällan rekommendationer. Jag har så mycket att läsa ändå och vet vad jag är intresserad av. Däremot diskuterar jag gärna en bok med någon annan som läst den.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 02 feb 2007, 11:58

Jag fungerar väl i stort sett som jophan: det viktiga är inte vem som rekommenderar en bok utan hur den rekommenderas.
centerwall
Letterhack

Inläggav john-henri » fre 02 feb 2007, 13:32

Jag har nog några enstaka namn vars rekommendationer kan få mig att åtminstone ta en närmare titt på en film eller bok. Filmer är förmodligen enklast; jag litar i hög utsträckning på Roger Ebert, hemmavid på Jan Aghed. Böcker är svårare, men ser jag att någon författare jag uppskattar mycket har rekommenderat någonting är jag ofta beredd att ge det en chans. Bland aktiva sf-kritiker är det förmodligen enbart John Clute och Norman Spinrad jag tycker har särskilt mycket att komma med; synd, för en gång i tiden uppskattade jag sådana kritiker som Tom Disch, Ed Bryant och Damon Knight. Samt James Blish.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav OsloPC » fre 02 feb 2007, 14:00

centerwall skrev:Jag fungerar väl i stort sett som jophan: det viktiga är inte vem som rekommenderar en bok utan hur den rekommenderas.

Det er nok mye i det.

Husker ellers en fan her i Oslo som pleide å anbefale bøker litt à la: "Denne cyberpunk-romanen er det politisk korrekt å lese blant toneangivende britiske fans!" Boken var meget mulig bra den, men selv skuttet jeg litt på meg :-)
OsloPC
Letterhack

Återgå till Litteratur