Bøkene man ljuger om

Om sf och fantasy

Bøkene man ljuger om

Inläggav OsloPC » fre 02 feb 2007, 13:44

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/02/490774.html

(Var litt usikker på om denne skulle i Baren eller her, men det er jo et genreverk som eksempel.)

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 02 feb 2007, 15:53

Hm. Jag får fram en filmbild som uppenbarligen kommer från något specialeffekts-ka boom-spektakel, men vilken film är det? Och i förlängningen, vilken bok?

Nej, jag skämtar inte och är inte ironisk. Jag ser bara sällan sådana här ka boom-spektakel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » fre 02 feb 2007, 16:53

Sheriffen skrev:Och i förlängningen, vilken bok?

Det er Viggo Mortensen og Orlando Bloom i en Ringenes Herre-filmatisering. Jeg tror det er et stillbilde fra film nummer 3.

De to spiller henholdsvis Aragorn og Legolas.

Var det ikke du som hadde sett film en? (Tror i det minste du skrev - negativt - om den i SFF-Bulletin) Begge skuespillere var med i film nummer 1.

--
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 02 feb 2007, 18:10

OsloPC skrev:Var det ikke du som hadde sett film en? (Tror i det minste du skrev - negativt - om den i SFF-Bulletin) Begge skuespillere var med i film nummer 1.

Jo, det stämmer, jag har sett film nummer 1. Fast det är ju ofantligt många filmer sedan och sådana här filmer lägger jag inte värst vidare på minnet. Även om jag trodde att det här nog var en bild ur ringtrilogin tyckte jag inte att det stämde riktigt, på något sätt. Jag fick för mig att det kanske var en sf-film typ "Dune". Jag förmår helt enkelt inte hålla isär ka boom-spektaklen, för de är ju strängt taget samma film allihop. Tycker jag, i alla fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fantastix » lör 03 feb 2007, 18:21

Har läst böckerna och sett filmerna till LoTR, Dune, DaVinci Code osv. (Fast kan man kalla att läst DaVinci Coden om man hört den på mp3 spelaren)?

Jag medger att jag älskde LoTR rings filmerna. Även om där är mycket KaaBoom. Dune som film var jag nog inte så förtjust i. Gillade mera de där miniseriena som gjordes för TV.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav john-henri » sön 04 feb 2007, 20:49

Jag ljuger inte om vilka böcker jag läst; känns poänglöst, tycker jag, och hur som helst har jag läst tillräckligt många. Inte ens om vilka filmer jag sett, även om jag betydligt oftare blir besviken på dem. Jag har sett alla de tre ringen-filmerna, men måste i ärlighetens namn medge att jag inte heller genast kände igen bilden i artikeln; de gjorde inget större intryck på mig, och precis som Da Vinci-koden, som jag också sett, tillhör de det bakgrundsbrus av likgiltiga filmer jag försöker glömma så fort som möjligt. Då föreföll mig Lynchs "Dune" faktiskt betydligt bättre, även om den hade stora svagheter -- men till och med som sämst har David Lynch en personlig stil i regin, och en visuell fantasi som gör att hans filmer fastnar i minnet.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Skäggmonstret » mån 05 feb 2007, 01:28

john-henri skrev:Jag har sett alla de tre ringen-filmerna, men måste i ärlighetens namn medge att jag inte heller genast kände igen bilden i artikeln; de gjorde inget större intryck på mig [...] Då föreföll mig Lynchs "Dune" faktiskt betydligt bättre, även om den hade stora svagheter -- men till och med som sämst har David Lynch en personlig stil i regin, och en visuell fantasi som gör att hans filmer fastnar i minnet.

Peter Jackson hade också känslan en gång i tiden. Jag älskar Braindead. Om han hade haft kvar filmmakarinstinkten från den tiden så hade LotR varit flerdubbelt bättre.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Återgå till Litteratur