Pulpförfattare

Om sf och fantasy

Re: Pulpförfattare

Inläggav margl » sön 18 feb 2007, 11:03

Sheriffen skrev:Paul Ernst är väl ändå inte direkt okänd?

Nåväl, jag kände i alla fall inte till honom förrän jag nyligen snubblade över hans namn på ett Weird Tales-omslag. Om jag nu är okunnig var vänlig och upplys mig.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » sön 18 feb 2007, 11:13

margl skrev:Har du läst den novell som brukar frammhållas som Jacobis främsta "Revelations in BlacK"? Den som Farnsworth Wright först ratade men sedan tog tillbaka till Weird Tales då han kände sig hemsökt av den.

Nope, men jag är inte förvånad över Farnsworth Wright. Killen tycks ha suttit med en tärning när han ratade eller accepterade noveller

margl skrev:Jag antar att du då läst Eddys "The Loved Dead" som lär ha gjort en mindre skandal när den publicerades (fast Eddy lär enligt Weinberg överdrivit skandalens omfattning). Jag har fått skiftande omdömen om berättelsen, från tung, trist och monomanisk till "lurid and masterful". Själv har jag inte läst än.

Jo, jag har läst den, både på svenska och engelska. Inget mästerverk, precis -- "lurid", ja; "masterful", inte en chans! Jo, "The Loved Dead" ledde till att just det numret av Weird Tales drogs in på något ställe, men inte över hela landet som Eddy och andra antydde. Den ska i alla fall ha bidragit till att öka WT:s försäljningssiffror. Lovecraft hade många år senare en intressant diskussion med novellen om August Derleth; Derleth menade att den skulle betraktas som en "weird tale", medan Lovecraft framgångsrikt argumenterade för att den INTE var det. Tyvärr finns förmodligen inte Derleths sida av korrespondensen kvar så man kan se hur han tänkte, men hela Lovecrafts sida finns kvar och kommer att publiceras som nästa volym (eller snarare nästa TVÅ volymer) i Night Shade Books' Lovecraft's Letters-serie.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav john-henri » sön 18 feb 2007, 11:13

Sheriffen har möjligen missförstått hur det där med novellskrivande till omslag gick till. Vad det handlade om var framför allt att spara pengar. Ska man spara på tryckkostnader gäller det att optimalt utnyttja tryckplåts- och pappersarksstorlekar. Och av det skälet tryckte man inte ett omslag i sänder, utan så många som gick in på en plåt. Det här var faktiskt vanligast mot slutet av pulpperioden, när "Det bästa"-formatet börjat dominera bland novelltidskrifterna, för då kunde man trycka fyra omslag samtidigt och det innebar att vanligtvis minst två av dem var till nummer där innehållet ännu inte var fastställt. I ett senare skede kunde man sedan med enfärg trycka på författarnamn och titlar.

I och med det här uppstod sedan en marknad för mycket snabbskrivande författare att producera noveller som omslagen kunde påstås illustrera. Men vanligast var det som sagt på 1950-talet, och både Harlan Ellison och Robert Silverberg har med stolthet talat om de tjogtals noveller de skrev på enstaka dagar till de mest befängda omslagsmålningar. L. Ron Hubbard hade vid det laget slutat skriva skönlitteratur, men var tidigare förvisso känd för att vara oerhört snabbproducerande. Dock kanske inte riktigt i så hög utsträckning som han själv gärna påstod.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » sön 18 feb 2007, 11:39

Martin Andersson skrev:
Jo, jag har läst den, både på svenska och engelska. Inget mästerverk, precis -- "lurid", ja; "masterful", inte en chans!

Finns den verkligen på svenska?

Jag har hittat några fler obskyra namn, Frank Owen, Francis Flagg och Mearle Prout. Några åsikter?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » sön 18 feb 2007, 13:11

En misstanke är att Sheriffen inte orimligt associerar Paul Ernst med den berömde tyste författaren och marxisten Paul Ernst (1866–1933). Jag kan dock lugna med att den Paul Ernst som i Weird Tales blev känd främst för sina mästerbrottslingsnoveller om "Doctor Satan", av någon kritiker kallad "fattigmannens Fu Manchu", är en helt annan och jämförelsevis okänd Paul Ernst, 1899–1985. Denne amerikanske pulpförfattare skrev ändlöst i pulptidskrifterna, från 1920-talet och fortfarande på 1950-talet. Mest bekant är han antagligen för de första 24 romanerna i pulpserien "The Avenger", tryckta under förlagspseudonymen "Kenneth Robeson".

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 18 feb 2007, 14:14

john-henri skrev:En misstanke är att Sheriffen inte orimligt associerar Paul Ernst med den berömde tyste författaren och marxisten Paul Ernst (1866–1933). Jag kan dock lugna med att den Paul Ernst som i Weird Tales blev känd främst för sina mästerbrottslingsnoveller om "Doctor Satan", av någon kritiker kallad "fattigmannens Fu Manchu", är en helt annan och jämförelsevis okänd Paul Ernst, 1899–1985. Denne amerikanske pulpförfattare skrev ändlöst i pulptidskrifterna, från 1920-talet och fortfarande på 1950-talet. Mest bekant är han antagligen för de första 24 romanerna i pulpserien "The Avenger", tryckta under förlagspseudonymen "Kenneth Robeson".

Närå, jag känner visserligen till den tyske Paul Ernst men menade faktiskt Weird Tales-författaren. Jag har flera noveller av honom i olika antologier, vilket var anledningen till att han i alla fall för mig inte kändes lika okänd som de övriga namngivna, för flertalet av dem har jag aldrig hört talas om.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Det där med L. Ron och omslagen står för övrigt i Russell Millers utmärkta "Bare-Faced Messiah", som nog måste anses vara den definitiva L. Ron Hubbard-biografin. Vidunderlig läsning (som för övrigt John-Henri rekommenderade mig för länge sedan, och dessutom lånade han ut boken). D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » sön 18 feb 2007, 15:02

En liten uppräkning av härliga pulp fiction-titlar från den klassiska eran. De gör inte sådana längre:

"Crashing Suns"
"The Star-Stealers"
"The Sapphire Goddess"
"The Sin-Eater"
"The Dream Peddler"
"The Lair of the Star-Swarm"
"Death Has Red Hair"
"The Vengeance of Ixmal"
"The Old Gentleman and the Scarlet Umbrella"
"The Man Who Amazed Fish"
"The Altar of Melek Taos"
"The Homicidal Diary"

Och så slutligen:

"The Man Who Lived Next Door to Himself"
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » sön 18 feb 2007, 16:58

margl skrev:En liten uppräkning av härliga pulp fiction-titlar från den klassiska eran. De gör inte sådana längre:

"Crashing Suns"
"The Star-Stealers"
"The Sapphire Goddess"
"The Sin-Eater"
"The Dream Peddler"
"The Lair of the Star-Swarm"
"Death Has Red Hair"
"The Vengeance of Ixmal"
"The Old Gentleman and the Scarlet Umbrella"
"The Man Who Amazed Fish"
"The Altar of Melek Taos"
"The Homicidal Diary"

Och så slutligen:

"The Man Who Lived Next Door to Himself"

LMAO!! Nej, det är sant. Jag känner igen en av dem -- "The Sin-Eater" av William Sharp/Fiona McLeod, från vilken Lovecraft snodde de gaeliska utropen i slutet av "The Rats in the Walls" -- och jag misstänker att "The Lair of the Star-Swarm" egentligen är "The Lair of the Star-Spawn" av August Derleth & Mark Schorer. Om inte, ligger titlarna pinsamt nära varandra.
Senast redigerad av Martin Andersson sön 18 feb 2007, 19:41, redigerad totalt 1 gång.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » sön 18 feb 2007, 17:07

margl skrev:
Martin Andersson skrev:
Jo, jag har läst den, både på svenska och engelska. Inget mästerverk, precis -- "lurid", ja; "masterful", inte en chans!

Finns den verkligen på svenska?

Japp. Stora skräckboken, red. Torsten Jungstedt (1959). Det är bara Eddy som står angiven som författare, men Lovecrafts inblandning var inte allmänt känd då.

margl skrev:Jag har hittat några fler obskyra namn, Frank Owen, Francis Flagg och Mearle Prout. Några åsikter?

"Francis Flagg" är en pseudonym för Henry George Weiss. Det enda jag vet att jag har läst av honom var en kort minnesskrift över Lovecraft i Lovecraft Remembered; jag vill minnas att han mest skrev dikter för Weird Tales och var ganska duktig på det (jag har ett vagt minne av att Lovecraft eller Smith nämnt honom i något brev).

Mearle Prout har jag faktiskt läst en novell av, "The House of the Worm" i Tales of the Lovecraft Mythos, men det var för 11 år sedan så jag har inga minnen av den utom att jag tyckte att den var rätt bra. Lovecraft utnämnde den till en av höjdpunkterna i det nummer av [i9Weird Tales[/i] där den publicerades.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » sön 18 feb 2007, 19:12

Martin Andersson skrev:LMAO!! Nej, det är sant. Jag känner igen en av dem -- "The Sin-Eater" av William Sharp/Fiona McLeod, från vilken Lovecraft snodde de galiska utropen i slutet av "The Rats in the Walls" -- och jag misstänker att "The Lair of the Star-Swarm" egentligen är "The Lair of the Star-Spawn" av August Derleth & Mark Schorer. Om inte, ligger titlarna pinsamt nära varandra.

Det är mycket möjligt att det ska vara "The Lair of the Star-Spawn". I så fall har jag feltolkat min egen handstil. "Crashing Suns" och "The Star-Stealers" är klassisk space opera av Edmond Hamilton. De övriga titlarna tillhör verk av La Spina, Pendarves, Dyalhis, Kirk Mashburn, Frank Owen och en till författare jag glömt bort.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » sön 18 feb 2007, 19:18

Martin Andersson skrev:"Francis Flagg" är en pseudonym för Henry George Weiss. Det enda jag vet att jag har läst av honom var en kort minnesskrift över Lovecraft i Lovecraft Remembered; jag vill minnas att han mest skrev dikter för Weird Tales och var ganska duktig på det (jag har ett vagt minne av att Lovecraft eller Smith nämnt honom i något brev).

Mearle Prout har jag faktiskt läst en novell av, "The House of the Worm" i Tales of the Lovecraft Mythos, men det var för 11 år sedan så jag har inga minnen av den utom att jag tyckte att den var rätt bra. Lovecraft utnämnde den till en av höjdpunkterna i det nummer av [i9Weird Tales[/i] där den publicerades.

Utmärkt. Just den novellen av Prout var jag intresserad av. Jag har nyligen beställt hem Robert Weinbergs "Far Below and other Horrors from the Pulps" som innehåller bla Robert E Howard, Seabury Quinn och Prout. Känner du till den?

Och så några till namn bara för sakens skull. Lew Merril, Hugh Raymond, Clifford Ball och Hugh Davidson.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 18 feb 2007, 19:23

margl skrev:[quote="Martin Andersson]
LMAO!! Nej, det är sant. Jag känner igen en av dem -- "The Sin-Eater" av William Sharp/Fiona McLeod, från vilken Lovecraft snodde de galiska utropen i slutet av "The Rats in the Walls" -- och jag misstänker att "The Lair of the Star-Swarm" egentligen är "The Lair of the Star-Spawn" av August Derleth & Mark Schorer. Om inte, ligger titlarna pinsamt nära varandra.[/quote]

Det är mycket möjligt att det ska vara "The Lair of the Star-Spawn". I så fall har jag feltolkat min egen handstil. "Crashing Suns" och "The Star-Stealers" är klassisk space opera av Edmond Hamilton. De övriga titlarna tillhör verk av La Spina, Pendarves, Dyalhis, Kirk Mashburn, Frank Owen och en till författare jag glömt bort.[/quote]

Här några fler:

"The Cave Full of Galaxies"
"Planet of the Knob Heads"
"Starships Like Drops of Water On a Rainy Day"
"The Giant Space and Time Consumers"
"Empire of Universes"
"The Kings of the Star Sevagram"
"Crystalline Worlds Galore"
"The Nebulae of the Garsidians"
"The Galactic Book of Funthawk"
"The Spaceship Outside the Universe"

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » sön 18 feb 2007, 19:44

margl skrev:Utmärkt. Just den novellen av Prout var jag intresserad av. Jag har nyligen beställt hem Robert Weinbergs "Far Below and other Horrors from the Pulps" som innehåller bla Robert E Howard, Seabury Quinn och Prout. Känner du till den?

Nej, men om Quinn är med borde jag nog försöka skaffa den. Jag vill se om Jules de Grandin-novellerna verkligen är så dåliga som det påstås, fast det kanske bara märks när man har läst flera stycken.

margl skrev:Och så några till namn bara för sakens skull. Lew Merril, Hugh Raymond, Clifford Ball och Hugh Davidson.

Hmmm... Ball tycker jag mig känna igen, men ingen av de andra. Jag har i alla fall inte läst något av någon av dem.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » sön 18 feb 2007, 21:32

Martin Andersson skrev:Nej, men om Quinn är med borde jag nog försöka skaffa den. Jag vill se om Jules de Grandin-novellerna verkligen är så dåliga som det påstås, fast det kanske bara märks när man har läst flera stycken.

Den Quinn-novell som är med i den samlingen är enligt mina uppgifter "The Chapel of Mystic Horror". Jag vill minnas att det är en Grandin-historia. Själv har jag inte heller läst något om denne ockulte dektektiv.

Ball tycker jag mig känna igen.

Ball skrev bla sword and sorcery-berättelser i Howards efterföljd. Två titlar är "Duar the Accursed" och "The Thief of Forthe".
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » sön 18 feb 2007, 21:47

Sheriffen skrev:"The Cave Full of Galaxies"
"Planet of the Knob Heads"
"Starships Like Drops of Water On a Rainy Day"
"The Giant Space and Time Consumers"
"Empire of Universes"
"The Kings of the Star Sevagram"
"Crystalline Worlds Galore"
"The Nebulae of the Garsidians"
"The Galactic Book of Funthawk"
"The Spaceship Outside the Universe"

Ah, vilka titlar! Här följer fler:

"Lukundoo"
"The Wicked Flea"
"The Composite Brain"
"The Man With a Thousand Legs"
"Vampires From the Moon"
"Death is a Temproary Indisposition"
"The Ho-Ho-Kam Horror"
"Death Wore an Abstrakhan Hat"
"The Two Men Who Murdered Each Other"

Samt den kortfattade och nästintill oslagbart klicheartade:

"Doctor X"
Martin Glännhag

margl
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur