Pulpförfattare

Om sf och fantasy

Inläggav margl » ons 30 jul 2008, 09:18

Svensson skrev:Annars kan jag liksom du Margl känna viss avsmak inför Smith, han saknar helt enkelt balans. Hamilton är lite mildare och rundare i smaken, och en Jack Williamson visade sig kunna hänga med även i 40- och 50-talets sf, ja även längre.

Jag är intresserad; exakt vad menar du med att Hamilton är "lite mildare och rundare i smaken"? Hamilton hade större bredd än Smith, men jag tror du menar något utöver det.

Apropå Williamson har jag nu återigen suttit med The Legion of Time. Även om jag tycker att detaljer stundom kunde ha utbroderats lite till , så är det ju pulpens stora tidsreseäventyr - fast den alltid lika entusiastiske Carter går givetvis längre än så; "Possibly the greatest single adventure story in science fiction history". En av mina favoritpassager är detta;"Like a massive pillar falling, he chrashed down beside the red-hot Maxim. For a little space there was a strange hushed silence in Sorainya's crimson hall, disturded only by the faint sorrowful reverberation that still throbbed from the mighty gong. The golden colossi, in their panoplies of war, looked triumphantly down upon the cold peace that follows death."
Senast redigerad av margl ons 30 jul 2008, 09:25, redigerad totalt 1 gång.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » ons 30 jul 2008, 09:24

Jag tänker bara på Hamiltons "Kapten Frank", som ju fick anhängare i Anders Palm och Bertil Falk. Ungdomsäventyr: "milt och runt" och inte så fascistiskt som Kim Kinnison och Linsmännen...
Svensson
Trufan

Inläggav margl » ons 30 jul 2008, 09:46

Just Captain Future/kapten Frank skiljer sig tydligt från E E Smiths hjältar, visserligen är han en hyperkompetent superman men han är ingen lensmanniansk övermänniska utan i grund och botten en stor pojkscout. Fast å andra sidan är Hamiltons koncept lika himlastormande storskaliga som Smiths; igenom Captain Futures äventyr målar han upp en tänkt förhistoria till mänskligheten och solsystemet som sträcker sig miljoner och åter miljoner år tillbaka i tiden.

Därtill (om vi ska tala om "mild" i beteckningen skonsam), förutom sina mer innovativa och finkänsliga saker, skrev Hamilton en hel del som var riktigt - för att använda ett träffande engelskt uttryck - gruesome. Ett mästerprov i den genren lär vara "The Avenger from Atlantis" som är en grym hämdhistoria som sträcker sig över tusentals år.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » ons 30 jul 2008, 11:54

En till pulpaktiv författare som jag tror att vi inte tagit upp tidigare; P Schuyler Miller. Några åsikter och erfarenheter?
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tis 05 aug 2008, 10:27

margl skrev:En till pulpaktiv författare som jag tror att vi inte tagit upp tidigare; P Schuyler Miller. Några åsikter och erfarenheter?

Då ingen verkar ha några personliga erfarenheter kan jag meddela det lilla jag vet om Miller. Han var främst känd som recensent, under en 23-årsperiod skrev han om alla större sf-verk. Enligt uppslagsverk var hans attityd "a balanced optimism, looking for whatever value books had on any level". Därutöver skrev han en del skönlitteratur, bland det mest intressanta förefaller mig vara Alicia in Blunderland som är en satir huvudsakligen riktad mot sf-genrens klicheer och konventioner.

Jag har också börjat läsa upp mig om en ny pulphjälte; G-8, som är ett flygaräss på västfronten under första världskriget. Vad är det som gör hans äventyr till fantastik? Jo, Kaiserns hantlangare, framförallt den ondskefulle doktor Kreuger, tillgriper alla tänkbara och otänkbara medel för att vinna kriget - i det första avsnittet planerar sagde Kreuger att skicka iväg jättefladdermöss som andas giftgas mot fienden. Under serien gång används som stridsmedel bla tigermän, robotsoldater, dödsstrålar, zombier och upptinade vikingar. Det låter bisarrt och det var det också, flera gånger ironiserar författaren Robert J Hogan över sitt groteska krigsepos och udda persongalleri. Vid ett tillfälle dyker frilansmördaren Hatzu upp, efter att ha blivit skjuten till döds i ett tidigare äventyr, och meddelar lugnt sin kumpan djävulsdoktorn Chu Lang; "I was shot in the head and that delayed my operations".
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tis 05 aug 2008, 11:53

margl skrev:
margl skrev:En till pulpaktiv författare som jag tror att vi inte tagit upp tidigare; P Schuyler Miller. Några åsikter och erfarenheter?

Då ingen verkar ha några personliga erfarenheter kan jag meddela det lilla jag vet om Miller. Han var främst känd som recensent, under en 23-årsperiod skrev han om alla större sf-verk. Enligt uppslagsverk var hans attityd "a balanced optimism, looking for whatever value books had on any level". Därutöver skrev han en del skönlitteratur, bland det mest intressanta förefaller mig vara Alicia in Blunderland som är en satir huvudsakligen riktad mot sf-genrens klicheer och konventioner.

Han snickrade också ihop den hårt kritiserade Conan-kronologi som L. Sprague de Camp sedan spann vidare på och försvarade med näbbar och klor (till den grad att han vägrade låta Robert E. Howards riktiga Conan-historier publiceras utan sina pastischer).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tor 07 aug 2008, 13:34

Är just tillbaka efter att ha sprungit till och från posten -- en syn som är få dödliga förunnad (springer inte särskilt ofta). Anledningen?

Två paket innehållande volym 1 och 2 av The Complete Poetry and Translations of Clark Ashton Smith,The Abyss Triumphant och The Wine of Summer, samt The Hashish-Eater i separat häfte med tillhörande CD med dikten uppläst av Donald sidney-Fryer, anlände idag.

Har väntat på detta sedan 1995...

:D :D
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 07 aug 2008, 13:57

Martin Andersson skrev:Är just tillbaka efter att ha sprungit till och från posten -- en syn som är få dödliga förunnad (springer inte särskilt ofta). Anledningen?

Två paket innehållande volym 1 och 2 av The Complete Poetry and Translations of Clark Ashton Smith,The Abyss Triumphant och The Wine of Summer, samt The Hashish-Eater i separat häfte med tillhörande CD med dikten uppläst av Donald sidney-Fryer, anlände idag.

Kom inte och säg att du *beställde* volymerna och häftet 1995?!

Du menar att du har väntat på att de ska komma ut, va...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » tor 07 aug 2008, 14:08

Sheriffen skrev:Kom inte och säg att du *beställde* volymerna och häftet 1995?!

Du menar att du har väntat på att de ska komma ut, va...?

Japp, helt riktigt. Beställde gjorde jag 2006, om jag inte minns fel.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » tor 07 aug 2008, 22:02

Martin Andersson skrev:Är just tillbaka efter att ha sprungit till och från posten -- en syn som är få dödliga förunnad (springer inte särskilt ofta). Anledningen?

Jag gratulerar och är klädsamt avundssjuk. :-)
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » fre 05 sep 2008, 10:23

margl skrev: Jag har också inhandlat mitt första, få se hur många fler det blir, romanlånga äventyr med Operator 5, "Americas secret service ace" - som liksom Doc Savage hade förmånen av att få ett helt eget pulpmagasin. Denna roman bär den typiska titeln Blood Reign of the Dictator.

Nu har det blivit en till; Liberty's Suicide Legions ursprungligen tryckt 1937. Denna är ännu blodigare än den ovan nämnda, där rörde sig det om ett hårdhänt maktövertagande - här om fullskaligt storkrig. Ungefär halva USA befinner sig under ockupation av främmande makt, vars härskare Rudolph I bär titlarna "Emporer of the Central Empire, Master of Europe and Asia, Conqueror of America". Men striderna fortsätter fortfarande och berättelsen börjar med ett en fiendeflotta kommer ångande mot den kalifornska kusten efter att mer eller mindre utplånat Hawaii. Vår hjälte befinner sig i en bensinkonvonj på väg mot San Francisco som blir överfallen av fientliga styrkor, han nästlar sig in i det av motståndaren hållna Denver (en komisk omständighet är att han i klassisk stil klär ut sig i en fiendeuniform som dock inte är till den minsta hjälp), dels för att rädda sin käresta och ta reda på en avhoppare som känner till ett nytt supervapen, och inom kort viner kulorna i luften samtidigt som fiendeflottan ute till havs utplånar fyrahundra amerikanska flygplan som skickats ut för att bekämpa den. Allt är på äkta pulpmaner otroligt överdrivet, hjältedåden fantastiskt vågade och fiendens ondska utan gränser - sällan missar författaren ett tillfälle att visa upp motståndarnas sadism med nyckfulla avrättningar och systematisk grymhet, vid ett tillfälle berättar en soldat flinande hur de en gång band fast hundratals människor vid järnvägsspår för att därefter åse hur de lemlästades (skurkarnas nationella identitet är ett problem, de kommer ursprungligen från "a small European military power" som för tankarna till östeuropa men de har huvudsakligen tyskklingande namn). Det förekommer en hel del heroism men sannerligen ingen glorifiering av kriget som sådant, det ska sägas till berättelsens fördel att den är fullt medveten om att krig först och främst innebär att människor blir dödade.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Svensson » fre 05 sep 2008, 10:30

Härligt att vurma för gårdagens underhållningsfiktion. Alltså dessa Doc Savage och Operator 5 som Margl mfl talar om.

Undrar bara om vi i morgon kommer att dyrka såna som Guillou, Läckberg och Mankell? Kan dessa verkligen bli kult?

Omöjligt att sia om. Allt gammalt kan förvisso inte bli kult, men en del blir det visserligen.

(Om vi tar äldre svenska underhållningsförfattare: Sigge Stark blir alrig kult. Men kanske Bernhard Noordh? Eller Margit Sandemo (norsk); hon hade ju i alla fall lite spökeri och magi i sina i-och-för-sig fadda äventyr.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » fre 05 sep 2008, 11:04

Svensson skrev:Härligt att vurma för gårdagens underhållningsfiktion. Alltså dessa Doc Savage och Operator 5 som Margl mfl talar om.

Undrar bara om vi i morgon kommer att dyrka såna som Guillou, Läckberg och Mankell? Kan dessa verkligen bli kult?

Omöjligt att sia om. Allt gammalt kan förvisso inte bli kult, men en del blir det visserligen.

(Om vi tar äldre svenska underhållningsförfattare: Sigge Stark blir alrig kult. Men kanske Bernhard Noordh? Eller Margit Sandemo (norsk); hon hade ju i alla fall lite spökeri och magi i sina i-och-för-sig fadda äventyr.

Apropå Sandemo så har jag och min fästmö, halvt på skämt, bestämt oss för att försöka få ihop hela Isfolket-serien och vi har kommit ungefär halvvägs i denna strävan (ibland blir det något ganska suggestivt över titlarna - Synden har lång svans och Små män kastar långa skuggor). Annars kan man sammanfatta Isfolket precis som Sandemos andra serie De svarta ryttarna; en utsträckt cliffhanger med sex och relationer kryddat med en rejäl nypa övernaturligheter.
Senast redigerad av margl fre 05 sep 2008, 14:02, redigerad totalt 2 gånger.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Svensson » fre 05 sep 2008, 11:08

Mina antikvariatsbesök styrs numera enbart mot ställen som Röda Korset, Sirius Loppmarknad och Myrorna. Man får vada genom mycket skit, men ibland finner man guldkorn - billigt.

Men vad gäller "skiten" så finns där förvisso mycken Sandemo. Så man kanske skulle börja plocka på sig några ex en passant, de kanske blir kult vad det lider, kanske (viktigt) blir mycket värda?

Annars är ju böcker bra isolering har jag hört. Bra att ha om man bosätter sig i en stuga på landet.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » fre 05 sep 2008, 14:22

Jag har själv ända sedan tonåren regelbundet besökt de närmaste second hand-butiker som rymmer böcker och fynden har blivit många med tiden, bla har jag hittat ett stort band med Gustav Dores över hundra bibelillustrationer i gott skick för sisådär en hundralapp och en annan gång Stefan Zweigs Magellan för femton kronor.

Rörande äldre pulplitteratur i förhållande till mer samtida skribenter som Sandemo och Guillou; den moderna underhållningslitteraturen må vara mer politiskt korrekt och stundom mer sofistekerad än pulpen men denna har mycket som dess arvtagare saknar. Pulpen var till stor del ytlig och enkelspårig, men just genom detta fokuserades dess krafter - den rymmer en intensitet och entusiasm som ingen nutida underhållare kan matcha, den uppnådde mästerskap i att bruka melodramats alla konstgrepp, exotismen firade ett oavbrutet triumftåg på dess sidor och hela tiden siktade den sig in på att driva det hela ett steg längre. Dess sociala engagemang var minimalt och när detta visade sig var det mestadels i förvriden eller överdriven form, men som underhållningslitteratur - underhållning för underhållningens egen skull - uppnådde den en hittills överträffad höjdpunkt.

Just på grund att jag vant mig vid denna kost har jag svårt för de samtida, jag tycker Guillou är träaktig och att den, som du påpekade, ganska fadda Sandemo är ingenting i jämförelse med Robert E Howard.
Martin Glännhag

margl
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur