Jag tycker på sätt och viss att här finns ett slags sällan berört grundproblem när man talar om "pulpförfattare". Vad är en pulpförfattare? Någon som skrev i pulptidskrifterna, som man väl ungefärligt kan datera från cirka 1910 till cirka 1955, den tid då det existerade novellmagasin i stort format och tryckta på trähaltigt papper? Men är definitionen så enkel är det ju ett faktum att så gott som samtliga amerikanska kriminalförfattare, sf-författare, fantasyförfattare och över huvud taget kategorilitteraturförfattare under den här perioden var pulpförfattare, eftersom de publicerade sig i pulpmagasin. Somliga av dem var såpass unga att de överlevde pulpmagasinens död och kunde övergå till att bli utgivna av originalpocketförlag; andra var äldre och övergick aldrig till att skriva för tidskrifter i andra format eller för bokmarknaden.
Men så enkelt är det ju uppenbarligen inte, för i begreppet pulp ligger också en kvalitetsinnebörd, som jag begriper det. Få talar om Dashiell Hammett, Raymond Chandler, Ray Bradbury, Robert A Heinlein eller Theodore Sturgeon som pulpförfattare. Trots att de naturligtvis var det. Så frågan blir då om det bara är de sämre författarna som så intimt förknippas med tidskrifterna där de skrev. Och om så skulle vara fallet, varför är de i så fall så intressanta? Min misstanke är ju att man inom de flesta kategorilitterära fält, och alldeles avgjort inom sf och kriminallitteraturen, för att nu inte tala om fantasylitteraturen, har ägnat femtio år åt att sila pulpmagasinens innehåll, vaskat fram och tryckt om (i antologier, romanform eller långa bokserier) nästan allt som över huvud taget visat sig läsligt. Är det då fortfarande pulplitteratur? Är Simaks City, tio år före bokutgåvan tidskriftspublicerad i Astounding, pulplitteratur? Är Bradburys Martian Chronicles det, till största delen också den publicerad som noveller i pulpmagasin?
Ni pulpfantaster, upplys en fåkunnig. Vad håller ni er med för gränsdragningar? Hur definierar ni den pulp ni kallar för pulp? Och vad är skillnaden mot annat som kanske originaltrycktes i samma nummer av samma tidskrift?
John-Henri