Pulpförfattare

Om sf och fantasy

Inläggav margl » ons 01 apr 2009, 08:44

Svensson skrev:men när det gällde ett givet nummer var det formeln lättklädd-brud-på-omslaget-och-effektsökande-titlar som gällde.

På tal om det så har vi här en omslagsbild som illustrerar en berättelse av Jack London på ett intressant sätt;

http://picasaweb.google.com/pulpgallery ... 3837015074
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Terje » ons 08 apr 2009, 15:24

När jag googlade på Lin Carter fann jag denna sida med fokus på retro äventyrslitteratur, i synnerhet med lost race teman:

Aunt Violet's Book Museum (a home for decayed gentlewomen) A Website About Collecting Antiquarian Supernatural, Fantasy & Mysterious Literatures Vintage Westerns, Swashbucklers, & Juveniles

Sidan upprätthålls av Jessica Amanda Salmonson.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Inläggav margl » sön 19 apr 2009, 13:51

Jag undrade apropå ingenting hur mycket jag skulle bli tvungen att läsa om jag skulle läsa alla äventyr med de pulphjältar som jag är intresserad av så för skojs skull har jag skrivit ner några siffror (härmed räknas inte alla nyskriverier som publicerats efter pulperan vilket är åtskilligt). Varje äventyr utgör åtminstone en kortroman. Summa äventyr med Operator 5 publicerade mellan 1934 och 1939; 48. Summa äventyr med Doc Savage publicerade mellan 1933 och 1948; 179. Summa äventyr med The Shadow publicerade mellan 1931 och 1949; 325. Hittills har jag läst åtta Shadow-äventyr, fyra Doc Savage-äventyr och fyra Operator 5-äventyr. Jag kommer inte sakna sysselsättning de närmaste fyrtio åren...
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Lasyd » tis 28 apr 2009, 19:27

margl skrev:Är det någon som läst något av Raymond Gallun, Nathan Schachner eller Arthur Leo Zagat? Jag har tagit mig en titt på korta biografiska essäer om dem och de verkar intressanta både som personer och författare.

Det var ju ett tag sedan denna fråga kom upp, men jag kan, i egenskap av jurist, inte låta bli att så här i efterskott tillfoga att Schachner och Zagat båda arbetat som jurister, någonting ganska ovanligt bland SF-författare har jag en känsla av. De var inom parentes barndomsvänner och skrev i början av 30-talet ett flertal noveller tillsammans. Tror även att Charles Harness var patentjurist, men kan inte komma på fler jurister bland pulp-erans SF-författare. Någon som kan komplettera listan? Kan som kuriosum nämna att jag har ett stort porträtt i olja föreställande Schachner och även hans gigantiska diplom från 1915 som bevis för att han var Bachelor of Science.
Lasyd
LoC-skribent

Inläggav margl » fre 01 maj 2009, 21:03

En pulpförfattare som jag inte tror vi talat om närmare fast han räknas som en av de bättre, Robert Bloch. En berättare med en sann känsla för det kusliga, kapabel både till lätt ironi och dräpande sarkasm, med talang för att blanda fakta och fiktion. Förutom en eller ett par texter, såsom "The Shambler from the Stars", har jag dock inte läst så mycket från hans pulpdagar, hans "Yours Truly, Jack the Ripper" lär vara ett mindre mästerverk. Någon gång måste jag införskaffa hans självbiografi.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 01 maj 2009, 21:14

margl skrev:En pulpförfattare som jag inte tror vi talat om närmare fast han räknas som en av de bättre, Robert Bloch. En berättare med en sann känsla för det kusliga, kapabel både till lätt ironi och dräpande sarkasm, med talang för att blanda fakta och fiktion. Förutom en eller ett par texter, såsom "The Shambler from the Stars", har jag dock inte läst så mycket från hans pulpdagar, hans "Yours Truly, Jack the Ripper" lär vara ett mindre mästerverk. Någon gång måste jag införskaffa hans självbiografi.

Fast han var minst lika bra som fanskribent i fanzines, där han alltså skrev fanniska kåserier och kongressrapporter och så vidare. En samling av hans bästa skriverier finns utgiven professionellt: "The Eighth Stage of Fandom".

https://wildsidebooks.3dcartstores.com/ ... 1_p_7.html

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » sön 07 jun 2009, 15:04

Förutom mindre viktiga saker, som tex att rösta i EU-valet, har jag idag också läst två noveller - "Whats It Like Out There?" och "Exile" - av Edmond Hamilton. Man kan förstå att det är den förstnämnda av alla Hamiltons texter som tilltalar de mer kräsmagade och blivit ett återkommande antologistycke. Här finns inget av den nästan våldsamt expansiva attityd som Hamilton blivit känd för, utan berättelsen är istället betydligt nedtonad. Den återvändande rymdfararen Frank Haddon, som deltagit i en halvt misslyckad expedition till Mars, reser från Los Angeles till hemmet i Ohio. Han känner sig förpliktigad att besöka familjer till dom av hans kamrater som inte överlevde och eftersom han inte vill såra deras känslor med att berätta om den beska verkligheten så får han presentera den ena lögnhistorien efter den andra. Det hela kulminerar när han välkomnas i hemstaden som en hjälte och serverar dem en ytterst propagandabetonad sammanfattning av expeditionen varefter han går nedstämd hem genom den nattliga staden. "Exile" är en två sidors kortnovell, där Hamilton passar på att driva lite med sig själv och sf-författarnas skrå.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Lasyd » sön 07 jun 2009, 16:33

Själv har jag nästan avslutat The Prisoner of Mars av Edmond Hamilton i majnumret 1939 av Startling Stories. Den utkom senare i pocket under namnet Tharkol Lord of the Unknown, men den pocketboken brukar betinga ett nästan väl högt pris så det är bättre att köpa den i magasinversionen. Trevlig och typisk äldre Hamilton om en jordbo som upptäcker att han är son till en marsiansk kung. Kan ju hända den bäste! Hamilton har dock döpt en marsiansk stad till Ingomar vilket kanske inte känns helt rätt för en svensk. Glömde för övrigt rösta och nu tänker jag käka i stället.
Lasyd
LoC-skribent

Inläggav Bbeccarii » mån 08 jun 2009, 13:27

Lasyd skrev:Hamilton har dock döpt en marsiansk stad till Ingomar vilket kanske inte känns helt rätt för en svensk.

Han kanske var inspirerad av Madame Ingomar i radioteatern om Dr Fu Manchu samma år? (Och som baserades på bok som tidigare skrivits av Sax Rohmer, vilken han kan tänkas ha läst.)

http://www.radioarchives.org/sets/PC08.htm

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Lasyd » mån 08 jun 2009, 18:29

Ah! Tack för det uppslaget och för länken där man faktiskt kan köpa delar av radioföljetongen om Fu Manchu! Hade jag nog missat annars. Det verkar dock inte som om alla delarna på de 6 CD-skivorna är i obruten följd, vilket ju gör en lite tveksam. Men ljudet verkar bra av gratisprovet att döma.
Lasyd
LoC-skribent

Inläggav Lasyd » sön 13 sep 2009, 09:32

Har alla som är intresserade av Edmond Hamilton sett att Haffner Press börjat ge ut hans samlade verk! http://www.haffnerpress.com/
De tre första volymerna är mycket innehållsrika, välproducerade och trevliga. Ska bli intressant att se om Haffner förmår fullfölja detta storstilade projekt. Han har ju faktiskt hunnit avverka sex volymer av Jack Williamsons samlade noveller, så en viss envishet tycks han besitta. För den som vill köpa Hamilton del 1 och 2 samt Captain Future del 1 (med 4 romaner) kostar de 40 $ styck. Det går att handla direkt från Haffner men det kan ibland ta väldigt lång tid att få svarsmail från honom om porto till Sverige m.m. så jag skulle rekommendera inköp via Amazon eller Abebooks. Samma pris men omgående besked om fraktalternativ och totalkostnad. Noterar att Haffner tänker inkludera innehållet i sina tidigare publicerade Hamilton-böcker (Kaldar - World of Antares och the Vampire Master) i den samlade upplagan. Kommer väl således att bli tvungen att köpa dem igen för att få den samlade upplagan komplett, antar jag.
Lasyd
LoC-skribent

Inläggav margl » sön 13 sep 2009, 16:38

Lasyd skrev:Har alla som är intresserade av Edmond Hamilton sett att Haffner Press börjat ge ut hans samlade verk!

Ja, jag vet (oartikulerade ljud av förtvivlan). Tyvärr är jag så pank för närvarande, och kommer förmodligen förbli pank ett bra tag, att jag inte kan köpa in dem. Men jag vill ha dem! Måste ha dem! Måste!
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » lör 03 okt 2009, 11:02

Nu har jag läst "The Star Stealers", en av de berättelser från andra hälften av 1920-talet med vilka Edmond Hamilton la grunden till det som kom att kallas space opera. Rymdresor, skildringar av främmande världar och utomjordiska invasioner hade existerat i skönlitteraturen ett bra tag, men den speciella form av rymdäventyr som space opera innebär var Hamilton först med att utforma och han följdes inom kort av E E Smith och Jack Williamson. Jag var lite orolig för att Hamilton på detta stadium skulle visa sig klumpig och tafatt, men tvärtom flyter novellen på fint. Det rör sig här självfallet inte om någon utförlig personteckning eller djupgående samhällsskildring, det är action och sense of wonder. Grundhandlingen är att en rymdkryssare med mänsklig besättning i den galaktiska federationsflottan kallas hem för att leda en undersökningsexpedition som ska ut för att möta en mystisk mörk stjärna som närmar sig Vintergatan. Jag ska inte avslöja mera, bara säga att Hamilton inte lät sin fantasi nöja sig med något futtigt och att jag klappade mina små händer av förtjusning.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Lasyd » lör 03 okt 2009, 12:38

Tycker också att Hamilton åstadkom trevliga noveller med mycket "Sense of Wonder". I och för sig hade han en tendens att använda likartad handling i många berättelser, men man behöver ju inte läsa alla i en följd. Faktum är att han i historierna om Captain Future uppvisar aningen mer originalitet när det gäller just handlingen än i sina vanliga noveller från den tiden, om man bortser från att kaptenen räddar solsystemet varje gång, givetvis. Men det är ju en självklarhet!
Vill för övrigt göra reklam för LibriVox där man kan hitta väldigt många gratis ljudböcker, även massor av bra SF; http://librivox.org/
Där finns också några Edmond Hamilton, bl.a. en tidig novell som stått sig förvånansvärt bra, nämligen Sargasso of Space. "Eterströmmarna" som åstadkommit rymdkyrkogården i fråga kanske inte är så vetenskapliga, men det är faktiskt en liten klassiker. Här kan den laddas ner eller avlyssnas strömmande:
http://ia331425.us.archive.org/3/items/ ... m_64kb.mp3
Lasyd
LoC-skribent

Inläggav margl » lör 03 okt 2009, 13:22

Att Hamilton skulle vara mer originell i Captain Future-sviten än i sina noveller är ett påstående jag nog inte vill skriva under på (fast ett allmänt klagomål mot hela Hamiltons författarskap brukar ju vara att han återupprepar intriger och handlingsmönster). Däremot har han en större spännvidd när det gäller stämningar i Captain Future än man kanske skulle tro - från pojkaktig gåpåar-anda till det vemodigt eftertänksamma.

För dom som hellre vill läsa än lyssna kan jag ge denna länk som leder till "The Sargasso of Space" och några andra texter av Hamilton:

http://manybooks.net/authors/hamiltone.html
Martin Glännhag

margl
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur