Pulpförfattare

Om sf och fantasy

Inläggav Martin Andersson » mån 19 feb 2007, 19:48

Haha! Listorna med pulptitlar blir bara bättre och bättre. Vi borde ha en särskild tråd för bara sådana.

Nu ska man dock inte skylla på de stackars författarna när det gäller alla de här lustiga titlarna -- ofta var det redaktörerna som försökte krydda novellerna med en lite klatschigare titel. Titta på Lovecrafts "Fact Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family", vilket iofs är en rätt otymplig titel men bra mycket mer suggestiv än "The White Ape". Eller Donald Wandreis "The Twilight of Time" som blev "The Red Brain".

På tal om Wandrei -- jag såg just att Hippocampus Press ska ge ut hans samlade dikter och prosadikter i april. Utmärkt idé -- Wandrei var en av de bättre poeterna i Lovecraft-kretsen, och Necronomicon Press-utgåvan (som tydligen inte heller var fullständig) har varit ur tryck rätt länge.

Wandreis pulpnoveller, som getts ut av Fedogan & Bremer, rekommenderas varmt. Detsamma gäller för hans bror Howards noveller.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » mån 19 feb 2007, 20:06

Martin Andersson skrev:Nu ska man dock inte skylla på de stackars författarna när det gäller alla de här lustiga titlarna -- ofta var det redaktörerna som försökte krydda novellerna med en lite klatschigare titel. Titta på Lovecrafts "Fact Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family", vilket iofs är en rätt otymplig titel men bra mycket mer suggestiv än "The White Ape". Eller Donald Wandreis "The Twilight of Time" som blev "The Red Brain".

Jag känner till bägge fallen (jag hade för övrigt övervägt att ta med "The Red Brain"). Jag har läst om något exempel, novellen hette något i stil med The Devil-Dragon eller något annat liknande, och förvånande läsare kunde bara konstatera att ett sådant monster aldrig förekom i själva berättelsen. Det kallas falsk reklam.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » mån 19 feb 2007, 20:26

Ännu en liten lista med pulptitalar eftersom de verkar uppskattas:

"The Blood Veins of the Robot"
"Tragedy Island"
"The Parasitic Hand"
"The Phantom Bus"
"The Soul-Catching Cord"
"So Very Strange!"
"The Man Who Banished Himself"
"The Ghost Punch"
"A Gaddaan Alaad"
"Something Toothsome"
"The Wizard of Bird-in-Hand"
"The City of Crawling Death"
"The Vampire Airplane"
"The World-Wrecker"
"The Iron Hands of Katzaveere"

Och så en ganska charming titel till en enligt påståenden dålig historia:

"Another Dracula?"
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 19 feb 2007, 20:34

margl skrev:
Martin Andersson skrev:Nu ska man dock inte skylla på de stackars författarna när det gäller alla de här lustiga titlarna -- ofta var det redaktörerna som försökte krydda novellerna med en lite klatschigare titel. Titta på Lovecrafts "Fact Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family", vilket iofs är en rätt otymplig titel men bra mycket mer suggestiv än "The White Ape". Eller Donald Wandreis "The Twilight of Time" som blev "The Red Brain".

Jag känner till bägge fallen (jag hade för övrigt övervägt att ta med "The Red Brain"). Jag har läst om något exempel, novellen hette något i stil med The Devil-Dragon eller något annat liknande, och förvånande läsare kunde bara konstatera att ett sådant monster aldrig förekom i själva berättelsen. Det kallas falsk reklam.

Ibland kan det gå åt andra hållet. Bisarrt nog finns Murray Leinsters roman "Dödens träd" inte listad på Libris, så jag kan inte bistå med originaltiteln. Fast låt det bara vara sagt att den svenska titeln inte är alldeles lyckad, eftersom det är i den överraskande upplösningen man får veta att det är träden som är monstren.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 20 feb 2007, 00:39

Den (Leinsters roman) hette "The Monster at Earth's End". Tro mig. Och jag gormade länge över titeländringen.

Lidande översättare
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » tis 20 feb 2007, 07:58

Jag sitter här med ett annat exempel på titelöversättning, kanske inte ett lika bra som i Leinsters fall men ändå. Det är en svensk översättning från 1955 av C L Moores "Judgment Night" (som jag gillar förövrigt) där de inte orkat vara kreativa utan beslutat sig för att bara kalla den "Rymdens härskare"
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tis 20 feb 2007, 18:08

Såsom varande hängiven beundrare av Clark Ashton Smith kan inte låta bli att ta med några av hans mer extravaganta titlar:

"Xeethra"
"Ubbo-Sathla"
"The Abominations of Yondo"
"The Black Abbot of Puthuum"
"The Chain of Aforgomon"
"The City of the Singing Flame"
"The Colossus of Ylourgne"
"The Empire of Necromancers" (min favorit)
"The Nameless Offspring"

Och så den unika:

"The Weird of Avoosl Wuthoqquan"
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tis 20 feb 2007, 20:17

Fråga till dom som är intresserade; Vilken/vilka är den/dom bästa pulp fiction-berättelsen/erna? Jag tar gärna emot både vad som betraktas som subjektiva åsikter och "objektiva" omdömen. Det får också vara både noveller och romaner.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav john-henri » tis 20 feb 2007, 23:07

Frågan är konstig. Pulp är ingen litterär strömning utan bara en formatdeskriptiv. Pulpmagasin är de företrädesvis novelltidskrifter som i USA publicerades från början av 1900-talet och fram till 1950-talet, och som trycktes på billigt, trähaltigt papper (pulp). Som flest fanns under 1930-talet nära 700 samtidigt utkommande pulpmagasin; de täckte in så gott som alla tänkbara former av underhållningslitteratur: kriminalhistorier, sf, skräck, fantasy, romantik, vilda västern, djungeläventyr, flygäventyr, krig, superhjältar, sport. Bra och/eller kända pulpförfattare? Ernest Hemingway, F Scott Fitzgerald, Dashiell Hammett, Raymond Chandler, Ray Bradbury, Robert A Heinlein, Clifford D Simak, Edgar Rice Burroughs, Robert E Howard, H P Lovecraft, Fredric Brown, Leigh Brackett – för att nu hålla sig till de litteraturfält vi brukar prata om här.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » ons 21 feb 2007, 07:11

john-henri skrev:Frågan är konstig. Pulp är ingen litterär strömning utan bara en formatdeskriptiv. Pulpmagasin är de företrädesvis novelltidskrifter som i USA publicerades från början av 1900-talet och fram till 1950-talet, och som trycktes på billigt, trähaltigt papper (pulp). Som flest fanns under 1930-talet nära 700 samtidigt utkommande pulpmagasin; de täckte in så gott som alla tänkbara former av underhållningslitteratur: kriminalhistorier, sf, skräck, fantasy, romantik, vilda västern, djungeläventyr, flygäventyr, krig, superhjältar, sport. Bra och/eller kända pulpförfattare? Ernest Hemingway, F Scott Fitzgerald, Dashiell Hammett, Raymond Chandler, Ray Bradbury, Robert A Heinlein, Clifford D Simak, Edgar Rice Burroughs, Robert E Howard, H P Lovecraft, Fredric Brown, Leigh Brackett – för att nu hålla sig till de litteraturfält vi brukar prata om här.

Tro inte för ett ögonblick att jag inte visste detta, jag studerar flera stycken magasin, just nu Spicy Adventure Stories. Men låt mig formulera om frågen till en något snävare ram; den bästa science-fiction-, fantasy-eller skräck-berättelsen eller berättelserna publicerad i ett pulpmagasin. Inte hela författarskap alltså utan enskilda berättelser, noveller och/eller romaner, som gjort intryck.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » ons 21 feb 2007, 10:49

margl skrev:"Death is a Temproary Indisposition"

Bortsett från stavfelet tycker jag att det låter som en bra titel. På riktigt alltså.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav john-henri » ons 21 feb 2007, 17:07

Fortfarande konstigt, men några rätt lyckade sf-verk som originalpublicerades i pulpmagasin är Clifford D. Simaks "City", Robert A Heinleins "The Man Who Sold the Moon", Ray Bradburys "Martian Chronicles", Fredric Browns "What Mad Universe", Leigh Bracketts "The Sword of Shannara", all sf som C. L. Moore och Henry Kuttner någonsin skrev, för den som gillar sång Isaac Asimovs stiftelsetrilogi och novellroman "I, Robot".

Skräck? Allting av Lovecraft originaltrycktes i pulpmagasin.

Fantasy? Allt Robert E Howard skrev; L. Sprague de Camps of Fletcher Pratts "The Incomplete Enchanter" med fortsättningar; Fritz Leibers "Gather, Darkness" och "Burn, Withc, Burn". För att nämna några exempel.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 21 feb 2007, 17:21

john-henri skrev:Fortfarande konstigt, men några rätt lyckade sf-verk som originalpublicerades i pulpmagasin är Clifford D. Simaks "City", Robert A Heinleins "The Man Who Sold the Moon", Ray Bradburys "Martian Chronicles", Fredric Browns "What Mad Universe", Leigh Bracketts "The Sword of Shannara", all sf som C. L. Moore och Henry Kuttner någonsin skrev, för den som gillar sång Isaac Asimovs stiftelsetrilogi och novellroman "I, Robot".

Skräck? Allting av Lovecraft originaltrycktes i pulpmagasin.

Fantasy? Allt Robert E Howard skrev; L. Sprague de Camps of Fletcher Pratts "The Incomplete Enchanter" med fortsättningar; Fritz Leibers "Gather, Darkness" och "Burn, Withc, Burn". För att nämna några exempel.

Det finns förstås mycket att tillägga, men för skojs skulle kan man ju nämna även H. G. Wells "The War of the Worlds" och Jules Vernes "Resa till jordens medelpunkt". De originalpublicerades förvisso inte i pulpmagasin, men har publicerats i pulpmagasin.

Annars misstänker jag att vad som eftersöks trots allt är "dåliga" noveller som publicerats i pulpmagasin, det vill säga enklare äventyrshistorier av det slag som döljer sig bakom titlarna som har listats här i tråden.

Fast i det sammanhanget ska man kanske nänma Stanton A. Coblentz, som jag inte läst men som är ovanlig genom att ha publicerat science fiction i mycket tidiga pulpmagasin för att sedan bli poet och författare av, om jag minns rätt, romaner utanför fältet.

Sedan har vi den där karlen vad han nu hette som enligt uppgift (har inte läst honom heller) skrev sf som var före sin tid i trettiotalets pulpmagasin, men som dog mycket ung. Vad hette han...? Ansedd som bra är han trots allt.

Ska vi prata om "dålig" pulp-sf så kan jag meddela att Clifford D. Simak innan han blev en av sf-fältets främsta författare åstadkom lite sådant också, i början av sin karriär. "The World of the Red Sun", till exempel, och "The Voice in the Void". Och för all del romanen "Cosmic Engineers".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fantastix » ons 21 feb 2007, 17:46

Ett kort sidosprång här undrar jag hur mycket kortare livstid dessa pulpmagasin skulle haft utan dessa fantastiska pärmar.

Tecknare som Frank R Paul, Rudolf Belarski, Howard V Brown Edd Cartier och J Allen St Johns pärmar har nog på något vis satt större spår i Science Fiction on många av noveller i dessa tidningar. I mitt tycke i alla fall. Och detta gäller nog inte bara science fiction magasinen utan även deckare, trillers etc.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav margl » ons 21 feb 2007, 18:36

Sheriffen skrev:Det finns förstås mycket att tillägga, men för skojs skulle kan man ju nämna även H. G. Wells "The War of the Worlds" och Jules Vernes "Resa till jordens medelpunkt". De originalpublicerades förvisso inte i pulpmagasin, men har publicerats i pulpmagasin.

Gusatave Leroux fick ett par av sina historier tryckta i weird Tales. Varje gång detta skedde sattes det ut med stor stil på omslaget att i detta numret deltog "The Author of The Phantom of the Opera" och i mycket mindre stil stog vad författaren och hans berättelse hette.

Sedan har vi den där karlen vad han nu hette som enligt uppgift (har inte läst honom heller) skrev sf som var före sin tid i trettiotalets pulpmagasin, men som dog mycket ung. Vad hette han...? Ansedd som bra är han trots allt.

Syftar du möjligtvis på Stanley G Weinbaum, författare Till "A Martian Odyssey"?

Ska vi prata om "dålig" pulp-sf så kan jag meddela att Clifford D. Simak innan han blev en av sf-fältets främsta författare åstadkom lite sådant också, i början av sin karriär. "The World of the Red Sun", till exempel, och "The Voice in the Void". Och för all del romanen "Cosmic Engineers".

Jag anser dock att all den "dåliga" pulp fictionen har en viss charm. Visst, den var konventionell, fylld av stereotyper och inte alltför stor språktalang, men författarna hade ofta gott handlag med att berätta historier och kunde sina genrer. Rent allmänt hade också pulpförfattarna en för mig mycket tilltalande faiblesse för det exotiska.
Martin Glännhag

margl
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur