Böcker att se fram emot

Om sf och fantasy

Böcker att se fram emot

Inläggav åka » tis 20 feb 2007, 14:36

Den bok jag längtar efter i år är förstås Sixty Days and Counting. Recenserad här: http://trashotron.com/agony/reviews/2007/robinson-sixty_days.htm

The novel does everything a great science fiction novel should do, but in a very unconventional manner. On one hand, the book does read like a low-key, current day domestic comedy. But the nuts and bolts of that comedy are no less than The End of the World As We Know It, both environmentally and politically.

Så, vad kommer det för böcker i år som ni andra väntar på?
åka
Fan

Inläggav Thomas Andersson » tis 20 feb 2007, 16:56

Den 3:e march släpps Iain Banks The Steep Approach To Garbadale i England. Upptäckte honom genom hans SF-böcker (som han signerar Iain M Banks) men vid sidan om den genren har han skrivit några utmärkta böcker som Complicity, Getingfabriken och särskilt The Crow Road som är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Hans styrka som jag ser det ligger i originella och trovärdiga huvudpersoner, samt hur han strukturerar sina berättelser kronologiskt (även om det på SF-sidan kan bli lite väl komplicerat just där, typ Use of Weapons om någon har läst den).

Banks är nog den mest mångsidiga författare jag läst. Hur så mycket kan rymmas i en skalle är för mig svårt att begripa.
Thomas Andersson

Inläggav jophan » tis 20 feb 2007, 17:04

Men han är ju inget bra längre. Jag har läst allt han har skrivit och det är flera år sedan han sist gav ut något bra. Jag håller med om att The Wasp Factory, Espedair Street och The Crow Road är fantastiska, men han har slutat skriva utmanande böcker och övergått till renodlad underhållningslitteratur där gamla knep återanvänds och genvägar tas.

Jag har slutat se fram emot Banks böcker. The Algebraist får markera slutpunkten för min del. Tyvärr.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Böcker att se fram emot

Inläggav Martin Andersson » tis 20 feb 2007, 18:07

Här har vi ett urval saxat från min lista:

The End of the Story av Clark Ashton Smith
The Door to Saturn av Clark Ashton Smith
A Vintage of Atlantis av Clark Ashton Smith
The Complete Poetry and Translations 1-3 av Clark Ashton Smith
Collected Letters 1-3 av Robert E. Howard
The Best of Robert E. Howard 1: Crimson Shadows av Robert E. Howard
Letters to R. H. Barlow av H. P. Lovecraft
Letters to James F. Morton av H. P. Lovecraft
Collected Essays 5: Philosophy, Autobiography & Miscellany av H. P. Lovecraft
Jimbo & The Centaur av Algernon Blackwood
Dzur av Steven Brust
The Wandering Life of a Yankee Printer av Sean Donnelly & W. Paul Cook
The Collected Hammer's Slammers 3 av David Drake
Hill House-utgåvorna av Anansi Boys, Fragile Things och Neverwhere av Neil Gaiman
Sinister House & Cold Harbour av Leland Hall & Francis Brett Young
The Neverending Hunt av Paul Herman
American Supernatural Tales redigerad av S. T. Joshi
Warnings to the Curious: A Sheaf of Criticism on M. R. James redigerad av S. T. Joshi & Rosemary Pardoe
Red Seas Under Red Skies av Scott Lynch
Widowmaker av Peter Morwood
An Exchange of Souls & Lazarus av Barry Pain & Henri Béraud
The Cthulhuian Siingularity redigerad av John Pelan & Hank Schwaeble
Three Days to Never av Tim Powers
Harry Potter and the Deathly Hallows av J. K. Rowling
Halting State av Charles Stross
The Collected Poetry and Prose Poems of Donald Wandrei av Donald Wandrei
At All Costs av David Weber
In Fury Born av David Weber
The Children of Húrin av J. R. R. Tolkien

Som ni säkert har märkt är en del av ovanstående redan släppt, men jag väntar på pocketutgåvan.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Fantastix » tis 20 feb 2007, 19:18

Ken Macleods bok The Execution Channel och Justina Robsons bok Selling Out.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav J-h:n » tis 20 feb 2007, 22:52

Själv har jag ivrigt sett fram emot Ian McDonalds Brasyl, men nu när jag har fått ett förhandsex från förlaget sitter jag med ett par-tre andra böcker att beta av först. Och flera av mina favoritförfattare har låtit utge saker som jag ännu har liggande olästa. Ack.

Fast Gene Wolfes piratbok, som ska komma i höst, verkar ju riktigt skoj.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » tis 20 feb 2007, 22:55

Justina Robsons bok ser också jag fram emot. Och Joe Haldemans "The Accidental Time Machine". Det är tyvärr länge sedan jag såg fram mot någon ny Iain Banks, av skäl som Johan redovisat. Men å andra sidan dyker då och då upp nya böcker av sådana författare som Sarah Waters, eller Jennifer Egan, eller J G Ballard, eller Karen Joy Fowler, så läget är långt ifrån desperat. Och både Nicola Griffith och Kelley Eskridge är i färd med att avsluta nya romaner; Haruki Murakami skriver på en och Sara Stridsberg på en. Jag misstänker att läsvärda böcker kommer att utkomma så att de gott och väl räcker min livstid ut.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav centerwall » fre 23 feb 2007, 09:22

Children of hurin väntar jag med spänning på. Det känns både kul och konstigt att få läsa en "ny" avslutad bok av Tolkien. Dessutom kommer det att bli väldigt intressant att se hur och om Christoffer Tolkien har lyckats få ihop det på ett vettigt sätt.

Modern World av Steph Swainston kommer jag nog också att kasta mig över när den kommer ut. Fast jag bör väl läsa del två i Fourlands-triologin först.
centerwall
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » sön 15 jul 2007, 20:54

Martin Andersson skrev:Här har vi ett urval saxat från min lista:
[snip]

Jag fick för inte så länge sedan reda på att The Letters of H. P. Lovecraft and August Derleth, som skulle ha getts ut i år av Night Shade Books men som dumpades av dem, kommer ut i år i alla fall, på Hippocampus Press. :-)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Carolina » mån 16 jul 2007, 12:21

Jag väntar på att Stephen Donaldson's fortsättning på Runes of the Earth ska komma ut. Storpocketen kommer i oktober, men jag vill ha den i pocket, så det är väl ett års extra väntan på den.
Någon gång borde ju Shadowplay av Tad Williams komma ut i pocket också.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Martin Andersson » tis 17 jul 2007, 09:13

Carolina skrev:Jag väntar på att Stephen Donaldson's fortsättning på Runes of the Earth ska komma ut. Storpocketen kommer i oktober, men jag vill ha den i pocket, så det är väl ett års extra väntan på den.

I sådana lägen (när det gäller böcker utgivna av större förlag) brukar jag kolla Amazon eller Amazon UK -- inte världens mest pålitliga källa, men ganska ofta har de rätt. Locus (mars-, juni-, september- och december-numret) är en annan tämligen bra källa.
Fatal Revenant kommer i brittisk pocket 16 september 2008, enligt Amazon UK.

Någon gång borde ju Shadowplay av Tad Williams komma ut i pocket också.

17 januari 2008.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Carolina » ons 18 jul 2007, 10:34

Det låter som om jag inte behöver vänta alltför länge med att läsa fortsättningen på de här fantasy-serierna. Sedan kan man ju fråga sig när George RR Martin får ur sig nästa del i sin serie.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Martin Andersson » lör 29 dec 2007, 22:20

Väldigt många av böckerna jag såg fram emot i år har halkat iväg till nästa år (egentligen ingen överraskning eftersom så många av dem ges ut av småförlag, men ändå trist). Följande får hänga med till 2008 års lista över böcker att se fram emot:

The Complete Poetry and Translations 1-2 av Clark Ashton Smith
Collected Letters 3 av Robert E. Howard
Letters to James F. Morton av H. P. Lovecraft
Jimbo & The Centaur av Algernon Blackwood
The Collected Hammer's Slammers 3 av David Drake
Hill House-utgåvorna av Anansi Boys, Fragile Things och Neverwhere av Neil Gaiman
Sinister House & Cold Harbour av Leland Hall & Francis Brett Young
The Neverending Hunt av Paul Herman
The Cthulhuian Singularity redigerad av John Pelan & Hank Schwaeble
Sanctity and Sin: The Collected Poetry and Prose Poems of Donald Wandrei av Donald Wandrei

Och de får sällskap av bl. a. följande:

Inconsequential Tales av Ramsey Campbell
Hunter's Moon av David Devereux
Patrimony av Alan Dean Foster
Exceptions to Reality av Alan Dean Foster
The Absolute Sandman 3 av Neil Gaiman
Renegade's Magic av Robin Hobb
The Best Horror Stories of Robert E. Howard
Letters to August Derleth 1-2 av H. P. Lovecraft
Correspondence av H. P. Lovecraft & Clark Ashton Smith
The Republic of Thieves av Scott Lynch
Un Lun Dun av China Miéville
The Stress of Her Regard av Tim Powers (efterlängtat nytryck)
Making Money av Terry Pratchett
The Name of the Wind av Patrick Rothfuss
The Atlantis Fragments av Donald Sidney-Fryer
The Maze of the Enchanter av Clark Ashton Smith
The Last Incantation av Clark Ashton Smith
Tales of India and Irony av Clark Ashton Smith
Collected Poems 1-2 (av 5) av George Sterling
Elak of Atlantis av Henry Kuttner

En hel del av ovanstående är som synes pocketutgåvor av böcker som kom 2007, som jag har varit för snål för att inhandla. Och mycket är förstås också önsketänkande (jag tror inte chanserna för Sterling-volymerna är så goda). (Jag skulle ha inkluderat uppföljaren till Svavelvinter av Erik Granström som Mest Emotsedda Bok, men jag vet inte titeln och ingen vet väl när den blir klar, även om jag har mina förhoppningar.)

EDIT: Jag tog bort Scott Lynchs The Bastards & the Knives, för den kan tydligen släppas tidigast 18 månader efter det att Subterranean Press har publicerat sina utgåvor, och de kommer troligen inte ut förrän tidigast hösten 2008. Så man kan inte vänta sig den ordinarie utgåvan förrän tidigast våren 2010. :-(
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Litteratur