Jag vill bara läsa en enda sf-roman

Om sf och fantasy

Jag vill bara läsa en enda sf-roman

Inläggav supernaut » fre 23 feb 2007, 11:16

Jag har en kompis som ville ha ett tips på sf-roman till sin (icke-sf) litteraturcirkel. Jag kunde gärna satt ihop en litteraturlista, men om man bara ska läsa en enda sf-roman?

Jag fastnade för Neuromancer, för att den är en icke-typisk sf-bok (i alla fall var den det 1984) och handlar om paranoia i den goda Dick-traditionen (och inte om sajberspejs som många av dess kopior, och därför fortfarande går att läsa...). Men det kändes som en lite feg kompromiss ändå. Kan ni bättre? Jag var ju på något sätt ute efter en bok som både definierar sf-genren, går utanför den (är nyskapande) och står på egna ben som roman oavsett om det är sf eller inte...
supernaut
LoC-skribent

Inläggav Skäggmonstret » fre 23 feb 2007, 11:57

Frankenstein. :)
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav john-henri » fre 23 feb 2007, 12:37

Numera är mitt stående förslag på sådan bok Bruce Sterlings "Schismatrix", som ju faktiskt utkom på svenska hösten 2005 och alltså går att få tag i. Dina tre kriterier tycker jag att den uppfyller förnämligt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 23 feb 2007, 14:12

Äsch, jag tycker att du ska köra hårt och drämma till med "Planet ur kurs" av Hans Kneifel. Bättre kriterieuppfyllare än så finns inte.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » fre 23 feb 2007, 14:52

Du nämner inte om boken behöver finnas tillgänglig på svenska, vilket begränsar urvalet betydligt. Neuromancer kan funka på engelska; den svenska översättningen lär vara undermålig och finns för övrigt inte i tryck. Schismatrix är förstås ett ypperligt val. Annars finns Dicks Do Androids Dream of Electric Sheep fortfarande i tryck på svenska under titeln Blade Runner, inte ny men lysande. Också tillgängligt på svenska: Richard Morgans 7-11 grader celcius är en ypperlig noir-sf-deckare med genomtänkt och väl fungerande sf-element. Ytterst våldsam, dock.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav supernaut » fre 23 feb 2007, 15:01

Nej, bara på svenska känns ju omöjligt. Då hade det blivit Aniara tror jag, och så hade man fått hela grejen med att det inte är "riktig" sf eftersom Harry Martinsson är en "riktig" författare... Vad i hela friden är "Planet ur kurs?" för något? Eftersom jag ska drämma till med den menar jag.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav john-henri » fre 23 feb 2007, 15:11

Andra volymen i den tyske dussinförfattaren Hans Kneifels serie om rymdskeppet Orion på äventyr. Första volymen heter Hotet från rymden; senare utkom på svenska ytterligare tio spännande böcker i serien (alla i sf-pocketserien Saturnus, efter sex böcker omdöpt till Kosmos på grund av klagomål beträffande namnlikheten från tillverkaren av Saturnus liköressenser, förbluffande men faktiskt sant. Sheriffen är rolig. (Saturnus/Kosmos utkom från 1973 framåt, med totalt 36 böcker.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav supernaut » fre 23 feb 2007, 15:15

Ah, rolig! Jag känner väl till detta "rolig"!
supernaut
LoC-skribent

Inläggav tompe » fre 23 feb 2007, 20:08

Jag köpte Schismatrix för massor med år sedan men den blev kvar under flygplansstolen då jag flög hem från England så den blev aldrig läst då och när jag några år senare köpte ett nytt ex så blev den stående. Men jag läste någon lyrisk resencion för ett tag sedan så boken står i "att läsa ganska snart"-hyllan och med rekommendationen här så är det kanske dags snart.

Jag tänkte säga _Air_ men det är väl ingen klassisk sf egentligen. _River of Gods_ fungerade i alla fall som bokcirkel-bok då vi hade den på ett sådant möte i Linköping.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 23 feb 2007, 20:14

tompe skrev:Jag köpte Schismatrix för massor med år sedan men den blev kvar under flygplansstolen...

Blev kvar under flygplansstolen?! BLEV KVAR UNDER FLYGPLANSSTOLEN?!

Ska bara meddela herr Tompe att det på baksidan av ryggstödet till stolen framför finns en nätficka i vilken man kan stoppa tidningar, böcker med mera i stället för att lägga dem på golvet under sin egen stol! Ännu smartare är att ha böckerna i handbagageväskan som man lägger a) under stolen framför eller b) i den tomma stolen bredvid sig, eftersom man självklart har fixat en tom rad om tre stolar där man sitter alldeles själv. (Det finns flera knep, och innan jag redigerade det här inlägget avslöjade jag ett av de bästa, men jag kom just på att det är klart osmart eftersom en löpeldsspridning av de här knepen gör dem mycket mindre effektiva.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 23 feb 2007, 20:21

Det var första eller andra gången jag flög detta hände så rutinerna var inte utarbetade. Jag tror jag hade böcker i en påse som jag la under stolen framför mig... Nuförtiden är jag minimalistisk och har det mesta i väskan som lägges ovanför stolen. Att ha böcker i nätfixkan fungerar bara för folk som är abnormalt korta...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 23 feb 2007, 20:40

tompe skrev:Det var första eller andra gången jag flög detta hände så rutinerna var inte utarbetade. Jag tror jag hade böcker i en påse som jag la under stolen framför mig... Nuförtiden är jag minimalistisk och har det mesta i väskan som lägges ovanför stolen. Att ha böcker i nätfixkan fungerar bara för folk som är abnormalt korta...

Första eller andra gången du flög?! FÖRSTA ELLER ANDRA GÅNGEN DU FLÖG?!

"Schismatrix" utkom ju vid alla jävlar *1985*!!!

MY GHOD! Hur levde du innan dess?! Enbart krälande nere på marken...?!

Och förresten kan man böja sig fram och lägga boken i nätfickan. Jag menade alltså att man ska den där när man inte läser i den! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
(flög första gången med kvarstående minne av händelsen vid 4 års ålder och blir sedan dess spattig i roten vid färre än ett tjugotal flighter per år)
Sheriffen
BNF

Inläggav åka » sön 25 feb 2007, 20:57

Ska man bara läsa en enda är väl Hyperion av Dan Simmons ett bra val, eftersom den i sig inkluderar flera olika typer av science fiction. Det blir lite bredare på det sättet, och man behöver inte avgränsa sig lika snävt.
åka
Fan

Inläggav supernaut » mån 26 feb 2007, 14:01

Tack för alla svar hittills, som i alla fall förlänger listan på böcker som jag själv ska läsa...
supernaut
LoC-skribent

Ted Chiang

Inläggav Vardamir » ons 28 feb 2007, 13:17

Novellsamlingen "Stories of your life and others" av Ted Chiang 2002 - fullkomligt lysande! :)
Vardamir
WAHF

Nästa

Återgå till Litteratur