Jag vill bara läsa en enda sf-roman

Om sf och fantasy

Re: Jag vill bara läsa en enda sf-roman

Inläggav jason » sön 04 mar 2007, 13:29

supernaut skrev:Jag har en kompis som ville ha ett tips på sf-roman till sin (icke-sf) litteraturcirkel. Jag kunde gärna satt ihop en litteraturlista, men om man bara ska läsa en enda sf-roman?

Jag fastnade för Neuromancer, för att den är en icke-typisk sf-bok (i alla fall var den det 1984) och handlar om paranoia i den goda Dick-traditionen (och inte om sajberspejs som många av dess kopior, och därför fortfarande går att läsa...)

Upplever Neuromancer i svensk översättning som en lite svår och rörig bok, som kanske bara sf-bitna uppskattar. Schismatrix är kanske inte heller helt lätt att ta till sig för "icke-sf"-läsare. Antar att de är mycket bättre på originalspråket, men på svenska är det rätt så mycket oflyt. Något av Clifford Simak kanske. Han är nog underhållande även för personer som normalt inte gillar SF. (Lättläst, enkel, mänsklig, men samtidigt med stor SF-stämning). Finns väl att låna på biblioteket.
En mer aktuell bok är väl Jennifer Staten av Max Berry. En slags satir över vårt avreglerade samhälle. Men risk för att avregleringsutopister blir
sura på den bistra framtid som målas upp. Fast så är det ju alltid med framtidsvisioner. Alltid är det någon som känner sig kränkt.
jason

Re: Jag vill bara läsa en enda sf-roman

Inläggav Sheriffen » sön 04 mar 2007, 13:38

jason skrev: Något av Clifford Simak kanske. Han är nog underhållande även för personer som normalt inte gillar SF. (Lättläst, enkel, mänsklig, men samtidigt med stor SF-stämning).

Stämmer förstås. Flera gånger på forumet har jag i olika sammanhang nämnt "City", som utkommit på svenska som "Websters värld". En novellsamling/roman (novellerna hänger samman) med djupt humanistiskt anslag och sense of wonder-svindlande perspektiv. Den nionde och sista novellen, som skrevs långt efter de åtta första och inte finns med i bokens svenska utgåva, är publicerad i Nova SF 4/2004.

En annan Simak som säkert skulle passa är "Way Station", på svenska "Porten till stjärnorna". En helt annan typ av roman, men även den med starkt humanistiskt anslag och svindlande perspektiv.

Fördelen med Clifford D. Simak - i det här sammanhanget och många andra - är att han är den som väl bättre än någon annan sf-författare förmår förmedla ett svindlande, kosmiskt perspektiv genom att berätta om mycket vardagliga, mänskliga ting .

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 04 mar 2007, 13:50

Vad i hela friden skulle det vara för fel på översättningen av Schismatrix? Stoartat arbete av Torkel Franzén. Och jag tror ärligt talat inte heller att man bör underskatta den icke sf-läsandes förmåga att ta till sig sf-idéer nuförtiden; inte bara sf-betonade filmer som Matrix och de andra, utan kanske i ännu högre utsträckning den allmänna utvecklingen av ickelineärt berättande i film och TV liksom acceptansen av ickerealistiska inslag i berättandet bör ha gjort att problemen är långt mindre nu än de var förr.

Clifford Simak är i gengäld en författare som blivit svårartat misshandlad i översättning. Mycket få av hans bästa romaner finns på läslig svenska ("Allt kött är hö", kanske, och "På tidens strand"). För all del har min egen erfarenhet varit att nästan alla blir förtjusta i Le Guins "Mörkrets vänstra hand" och i Heinleins bästa romaner ("Dubbelstjärna", "Dörren till sommaren", "Egen rymddräkt finnes"), även om de ju vid det här laget är lika gamla som Simaks.

Felet med "Jennifer Staten" tycker jag mest är att den är en halvdan roman, med pappfigurer i stället för personer.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 04 mar 2007, 13:55

john-henri skrev:högre utsträckning

Tsk, tsk. En utsträckning är inte hög.

Clifford Simak är i gengäld en författare som blivit svårartat misshandlad i översättning. Mycket få av hans bästa romaner finns på läslig svenska ("Allt kött är hö", kanske, och "På tidens strand").

Beklagligt men sant med misshandeln i översättningarna och av det skälet är kanske just någon av de båda nämnda att rekommendera i stället för dem jag tog upp. De tillhör båda Simaks yppersta romaner och beskrivningarna jag gav stämmer även på dem. Ska man vara alldeles oförblommerat ärlig så finns dock en lucka i handlingen i "På tidens strand" som är stor nog för en pansarvagn att köra igenom. Fast nästan ingen jag pratat med som har läst boken har märkt den, vilket kanske visar på att inte ens stora ting eller öppningar alltid är synliga. Om de inte har hög utsträckning, förstås!

Kör hårt,
Sheriffen
(petimäter)
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » mån 05 mar 2007, 11:19

åka skrev:Ska man bara läsa en enda är väl Hyperion av Dan Simmons ett bra val

Det håller jag med om.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav supernaut » tis 15 maj 2007, 08:21

Efter att ha läst Schismatrix sällar jag mej till dom som föreslår den, ifall någon annan skulle läsa tråden i samma syfte. Lite samma kombination av att vara bisarrt nyskapande och ändå visa vad sf kan vara som jag letade efter i Neuromancer, bara fräschare på något sätt (inte lika många kopior kanske). Rätt bisarr upplevelse att läsa den efter att ha läst Accelerando av Charles Stross. Har mannen skrivit någon bok som inte är en "typ [någon annan sf-författare]"-roman?

Hyperion blir nästa på min läslista. City är också ett bra förslag förresten, tror jag, jag tolkar ditt inlägg som att jag vågar läsa om den som vuxen, Sheriffen? Stories of your life and others är ju också hur bra (tankeväckande, mänsklig och svindlande) som helst, den har ni väl läst allihopa eller? Det måste man nämligen. Aargh! Det är ju omöjligt att föreslå en enda bok.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 15 maj 2007, 17:29

supernaut skrev:City är också ett bra förslag förresten, tror jag, jag tolkar ditt inlägg som att jag vågar läsa om den som vuxen, Sheriffen?

Ja, helt klart!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Föregående

Återgå till Litteratur