Likgiltiga böcker

Om sf och fantasy

Likgiltiga böcker

Inläggav Sheriffen » sön 04 mar 2007, 19:33

Det har slagit mig att vi pratar en hel del om böcker vi finner läsvärda, men råkar vi inte också alla ut för böcker som efter avslutad läsning känns likgiltiga? Sådana som man tycker att man lika bra hade kunnat klara sig utan? Böcker som mest känns som tidsslöseri, eftersom man kunde ha läst någon annan bok eller gjort något annat i stället för att läsa dem?

Ska jag nämna science fiction-romaner som jag tycker var rätt likgiltiga, som inte gav något bestående av värde, och som jag läst på senare tid, så får det bli Robert A. Heinleins "Space Cadet" och, mer bekymmersamt, Philip K. Dicks "The Game Players of Titan". Den senare har en lysande öppningsscen, men sedan går det mycket snabbt utför hela vägen ned förbi enklare pulp-sf och ända ned till halvtafflig fanzinenivå. Tyvärr.

Någon annan som har läst ligiltiga böcker och i så fall vilka?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav john-henri » sön 04 mar 2007, 21:34

Ingen dum idé.

Med visst beklagande måste jag säga att en fullständigt poänglös roman är David Handlers humoristiska deckare "The Man Who Cancelled Himself". Detektiven i Handlers serie är en lovande författare som drabbats av skrivarblockering och blivit spökskrivare; här hamnar han i en komplicerad intrig kring en TV-stjärna, men det är segt, ibland smålustigt men för det mesta bara slappt skrivet fåneri. Ett skäl till mitt beklagande är att jag därmed aldrig lär kunna rekommendera just Sheriffen en av de tidigare romanerna i serien, som har den svårmotståndliga titeln "The Man Who Wanted to Be F. Scott Fitzgerald"... men efter det här försöket kommer jag inte ens att försöka läsa den själv.

En annan poänglös och pretentiös roman, just aktualiserad genom att den härom dagen vann Sveriges Radios romanpris, är Jonas Hassen Khemiris "Montecore", en i grunden trivial vuxenritsroman om invandrarpojke och hans relation till sin far, oändligt pretentiöst konstruerad som en hela tiden fjantigt ironiserande jagberättelse på mångdubbla plan med huvudpersonen som inte bara objekt och subjekt utan också berättare och sekundärberättare som kommenterar sitt eget sätt att skildra sig själv. Det här är konstruerat för att framstå som mycket intellektuellt, men döljer såvitt jag kan se bara nödtorftigt en nästan fullständig brist på ställningstaganden, ärlighet och insikter. SR-priset känns deprimerande, i synnerhet som den här romanen slog ut de båda andra finalisterna Sara Stridsbergs "Drömfabriken" och Lars Jakobsons "Vid den stora floden", båda romaner som jag tyckte imponerade och som i fallet "Drömfabriken" var den klart mest imponerande svenska roman jag läst på åratal.

Annika Ruth Perssons "Erik Dahlbergsgatan 30" var däremot en stor besvikelse i fjolårets svenska utgivning. Persson skrev tidigare en underfundig, klok och riktigt imponerande ungdomsroman, "Du och jag, Marie Curie", men den här uppföljaren, med samma huvudperson som vuxen och bosatt i Göteborg, är förbluffande osäker: leder ingenstans, vet inte vart den vill och lyckas varken i personteckningen eller tidsskildringen. Tyvärr, tyvärr.

Utöver de här har jag det senaste halvåret också läst ett betydande antal svenska eller översatta kriminalromaner som på skalan hamnat någonstans från tafflig smörja till kompetent likgiltighet. Men de är alla lästa i tjänsten och intrycken har pliktskyldigt meddelats i mina recensioner i Sydsvenska Dagbladet. I Nova nr 9 har jag också informerat om att ingen människa bör slösa tid på Spider Robinsons "Variable Star", skriven efter ett tidigare opublicerat undomsboksutkast av Robert A Heinlein från 1955.

Fast ärligt talat är det nog oftast böcker jag får till recension som faller under strecket. Om inte annat därför att de är såpass många och kräver såpass mycket lästid att jag är lite mer omsorgsfull än jag kanske annars skulle vara när jag väljer den läsning som sker frivilligt och egeninitierat. Jag kan således lättad rapportera att fjolårets roman av J G Ballard, "Kingdom Come", är alldeles strålande: ett absurdistiskt mästarprov som väl går att jämföra med tidigare storverk som "High-Rise", "Concrete Island" och "Cocaine Nights", om än kanske inte fullt ut med mästerverken "Crash" och "The Crystal World". Därmed har Ballard tagit sig upp med den äran ur den temporära svacka som utmärktes av de närmast föregående "Super-Cannes" och "Millennium People", båda tyvärr romaner som ingenting tillförde till vad han redan skrivit. Men i kraft av den nya boken tycks det som om Ballard förblir en av de få fullständigt originella visionärerna inom eller utom sf; en häpnadsväckande författare. (För att inte bli anklagad för att avvika från ämnet understryker jag dock att skälet till att han nämns här faktiskt är den betydande besvikelse de föregående båda ovan namngivna romanerna, och då speciellt "Millennium People", utgjorde. Hoppa över dem. Men läs för allt i världen allt annat han skrivit, åtminstone sedan 1965 eller däromkring.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 13:42
Ort: Viken

Inläggav margl » sön 04 mar 2007, 22:03

Det är ett stående skämtsamt omdöme jag brukar svänga mig med att när jag läser något trist och oengagerande, dvs likgiltigt, brukar jag meddela omgivningen att det är "modernt". Det mesta av den "moderna" litteraturen kan jag avfärda på detta vis, då enligt min personliga och högt specialiserade smak samtiden i hög grad saknar berättare av den typ jag brukar uppskatta (det finns ett flertal undantag från den regeln och de skulle nog bli fler om jag försökte sätta mig in i samtiden mer, men åsynen av hundratals likartade thrillers, deckare osv får det att krypa i skinnet på mig). Jag kan inte just nu minnas några konkreta exempel då jag tror på att det är bättre att förebygga än bota i detta sammanhang.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan
 
Inlägg: 761
Blev medlem: lör 20 jan 2007, 12:16

Inläggav OsloPC » mån 05 mar 2007, 12:30

john-henri skrev:I Nova nr 9 har jag också informerat om att ingen människa bör slösa tid på Spider Robinsons "Variable Star", skriven efter ett tidigare opublicerat undomsboksutkast av Robert A Heinlein från 1955.


I sannhet. Jeg har bare kommet til innledningsscenen helt i begynnelsen av boken, og det sa bare stopp... Dumt nok har jeg tenkt å skrive om boken, så da må jeg nesten lese den en eller annen gang.

En bok som kjentes ganske så likegyldig er Jack McDevitts Odyssey. Jeg har tidligere hatt sans for hans verk, trass i endel svakheter, men dette var en klassisk «burde ha begynt på side 300»-roman.

PC
OsloPC
Letterhack
 
Inlägg: 264
Blev medlem: fre 10 nov 2006, 11:03
Ort: Oslo

Inläggav jophan » mån 05 mar 2007, 13:14

De senaste gäspningen jag läste var Peter Dickinsons The Weathermonger. Ointressanta huvudpersoner, ganska tafflig handling. Upplösningen var väl lite småskoj, kanske.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin
 
Inlägg: 2147
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 10:50
Ort: Storvreta

Inläggav john-henri » mån 05 mar 2007, 13:19

Jag skrev själv:

"Drömfabriken" var den klart mest imponerande svenska roman jag läst på åratal.


Och om den nu förlorade SR:s romanpris så kan jag i gengäld med viss förtjusning säga att det just meddelats att den vunnit Nordiska rådets litteraturpris. Se det som en rekommendation.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 13:42
Ort: Viken

Inläggav Planckskonstant » mån 05 mar 2007, 15:59

Och om den nu förlorade SR:s romanpris så kan jag i gengäld med viss förtjusning säga att det just meddelats att den vunnit Nordiska rådets litteraturpris. Se det som en rekommendation.


Och tack vare dina rekommendationer har jag nu övertalat min läsecirkel att vi ska läsa Drömfabriken. Jag ser fram emot det! Där läste vi senaste Resa till Port Said, av Lina Sjöberg, en bok som lämnade mig tämligen likgiltig faktiskt.
Brita
Planckskonstant
Fan
 
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 09:21
Ort: Skara

Inläggav Skäggmonstret » tis 06 mar 2007, 12:06

Allt av Dostojevskij utom Anteckningar från källarhålet har varit gäspningar för min del. Men just den var istället en av de bästa böcker jag har läst.

Senaste boken av G.R.R. Martin, A Feast for Crows, var också förvånansvärt meningslös, vilket känns tråkigt eftersom ASoIaF fram till dess var en bra fantasyserie av storslagna mått, något man inte träffar på allt för ofta.

Hmm. Vad slumpmässigt det känns att på måfå välja ut några intetsägande böcker och såga dem. Jag läser så sällan aktuella böcker.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan
 
Inlägg: 165
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 13:05
Ort: Uppsala

Inläggav jophan » tis 06 mar 2007, 12:43

Planckskan ska nog leta efter Drömfakulteten snarare än Drömfabriken, förresten.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin
 
Inlägg: 2147
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 10:50
Ort: Storvreta

Inläggav margl » tis 06 mar 2007, 12:51

Jag minns nu hur jag tvingades läsa Leo Tolstojs "Anna Karenina" i skolan och jag betvivlar att jag skulle finna den mer intressant idag. En gång försökte jag också läsa "Krig och fred" med negativt resultat.

En bok som lever i mitt minne som en enbart dålig upplevelse är en bok jag inte läst utan lyssnat på, nämligen Ken Folletts "Mannen från S:t Petersburg". Min dåliga upplevelse hänger inte samman med uppläsarens stil, utan bara själva texten. Handlingen kretsar kring de internationella intriger som var en del av uppladdningen till första världskriget, ett område jag är ganska intresserad av. Men berättelsen är urusel. Skildringen av brittiska aristokrater och ryska revolutionärer i ett senviktorianskt samhälle närmar sig karikatyren fast utan minsta antydan till ironi eller humor överhuvudtaget. Den språkliga stilen är torftigt realistisk och händelseförloppet nästan lika torftigt melodramatiskt med förutsägbara och klumpigt hanterade spänningsmoment. Hela berättelsen lämnade kvar en dålig eftersmak. Det borde vara förbjudet att skriva så oengagerande om så dramatiska händelser.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan
 
Inlägg: 761
Blev medlem: lör 20 jan 2007, 12:16

Inläggav Sheriffen » tis 06 mar 2007, 18:33

Skäggmonstret skrev:Vad slumpmässigt det känns att på måfå välja ut några intetsägande böcker och såga dem. Jag läser så sällan aktuella böcker.


Fast aktuella behöver de väl inte vara? Du nämner ju Dostojevskij, och själv nämnde jag något mer senkomna Heinlein och Dick i trådens första inlägg. Nä, enda kravet är att de är likgiltiga. Fram för likgiltigheten!

:-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav Planckskonstant » tis 06 mar 2007, 19:29

jophan skrev:Planckskan ska nog leta efter Drömfakulteten snarare än Drömfabriken, förresten.


Suck, jag lider verkligen av galopperande namnafasi - och då fick jag ändå slå upp Resa till Port Said för att få till Lina Sjöbergs namn rätt...

Lyckligtvis är boken redan inhandlad, och när jag i dag sprang på en av de 60-åriga prästfruar som ingår i min läsecirkel påpekade hon att boken jag valt var en smula märklig. Jag har inte börjat än, men ser fram emot det!
Brita
Planckskonstant
Fan
 
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 09:21
Ort: Skara


Återgå till Litteratur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron