Biografier över sf-författare

Om sf och fantasy

Biografier över sf-författare

Inläggav john-henri » fre 23 mar 2007, 11:30

Det slog mig – dels genom den nyhet som strax följer, dels av andra skäl – att jag kanske inte är ensam om perversionen att vara road av levnadsteckningar över sf-förfatatre, deras egna såväl som biografier skrivna av andra. Så varför inte ha en liten hörna här där sådant kan diskuteras, recenseras eller rekommenderas.

Nyheten för dagen är pur färsk; det här är information om ett just undertecknat utgivningskontrakt:

William H. Patterson: THE MAN WHO LEARNED BETTER, a two-book biography of Robert A. Heinlein, sold to David Hartwell at Tor, by Eleanor Wood of Spectrum Literary Agency.

(Är någon road skulle detta normalt innebära att boken kan komma att publiceras någon gång under 2008; i extremfallet att kanske första volymen kan utges sent i höst.)

Hur som helst, för roade kan jag väl lägga till några andra titlar som redan existerar och som jag funnit med god marginal läsvärda:

Övermåttan speciell är Isaac Asimovs kolossala självbiografi, utgiven i tre delar: IN MEMORY YET GREEN (1920–1953) utkom 1979, IN JOY STILL FELT (1954–1978) utkom 1980; 1994 utkom I. ASIMOV, som sammanfattar de båda tidigare volymerna och för historien vidare fram till Asimovs död 1992. Totalt lär de tre böckerna omfatta 875,000 ord (de är tillsammans över 2200 sidor), och ett högst märkligt verk är de av det lite speciella skälet att Asimov egentligen aldrig gjorde eller var med om någonting alls, frånsett att han läste och skrev kolossalt många böcker. Inte desto mindre är de förnämligt underhållande läsning, vilket möjligen är konstigast av allt; här bättre än någon annanstans visar Asimov den lejonklo som berättare man så ofta tyvärr saknade i hans skönlitterära produktion.

Sympatiskt och trivsamt skriven, lågmäld i tonen och med många roliga anekdoter om kända och okända personer, men när det kommer till kritan fluffig och ytlig, är Robert Blochs självbiografi ONCE AROUND THE BLOCH från 1993. Mest notervärt i den boken är antagligen det som utelämnas: under femtio år var Bloch och Wilson Tucker ett konstant radarpar på kongresser, i fanzines och på fritiden; de skrev förord till varandras böcker, använde humoristiskt varandras namn på psykopater och mördare i sina romaner, firade helger och semestrar gemensamt... och i Bochs självbiografi nämns Tuckers namn i förbigående på fyra ställen. Nu är båda författarna döda och kanske har vetskapen om vad som hände dem emellan gått i graven med dem, men nyfikenheten är svår att undertrycka.

Den första boken med självbiografier av sf-författare var såvitt jag vet HELL'S CARTOGRAPHERS, som utkom 1975 och samlade i genomsnitt 40 sidor långa självbiografiska essäer av Brian Aldiss, Alfred Bester, Harry Harrison, Damon Knight, Frederik Pohl och Robert Silverberg. En svensk utgåva aviserades på Delta, där Sam J Lundwall skulle ha lagt till en egen självbiografi; boken utkom aldrig, men å andra sidan fyllde han ju ett nummer av JVM med en kort självbiografi för några år sedan. Skisserna i HELL'S CARTOGRAPHERS är i flera fall fascinerande och välskrivna; dessutom har sedermera Aldiss återkommit med THE TWINKLING OF AN EYE: MY LIFE AS AN ENGLISHMAN (1998), den rimligtvis litterärt mest imponerande, och kanske emotionellt mest utlämnande, självbiografi någon sf-författare hittills har åstadkommit; faktiskt ett av Aldiss allra bästa verk. Frederik Pohl har å sin sida skrivit THE WAY THE FUTURE WAS (1978), en stimulerande självbiografi med tonvikten vid de sf-miljöer där Pohl levt merparten av sitt liv. Damon Knight skrev THE FUTURIANS (1978), väsentligen en biografi över titelns säregna sf-förening i New York som med början 1938 under ett decennium fostrade ett dussin för science fiction centrala författare, kritiker, redaktörer och förläggare.

Redan här tar jag – delvis – tillbaka berömmet för Aldiss ovan, eftersom också Samuel R. Delanys THE MOTION OF LIGHT IN WATER: EAST VILLAGE SEX AND SCIENCE FICTION WRITING 1960–1965 (två utgåvor, i USA 1988, i England 1990; se upp för den amerikanska utgåvan, som är förkortad med drygt 45%), en idiosynkratisk, lysande vältalig självbiografisk filosofisk essä om personlig transformation och mognad; också den en av författarens mest imponerande böcker.

Theodore Sturgeon skrev aldrig någon självbiografi, men väl en essä om sin barndom och det svåra förhållandet till sin styvfar. Den har utgivits under titeln ARGYLL (1993) och är en förnämlig Sturgeontext.

Judith Merril arbetade före sin död periodvis på en omfattande självbiografi. Den fullbordades aldrig, men hennes dotter Emily Pohl-Weary redigerade den text som fanns färdig, fogade in egna texter och kompletterade resultatet med utdrag ur annat material till den kärleksfulla, infallsrika och mycket läsvärda BETTER TO HAVE LOVED. THE LIFE OF JUDIH MERRIL (2002).

Den bästa samtidshistorik med självbiografiska inslag och idédebatterande syfte jag känner till med bäring på sf är Joanna Russ ursinniga, tankfulla, underbart välskrivna WHAT ARE WE FIGHTING FOR? SEX, RACE, CLASS, AND THE FUTURE OF FEMINISM (1998).

Och synnerligen värd att rekommendera är i mitt tycke också Julie Phillips JAMES TIPTREE, JR.: THE DOUBLE LIFE OF ALICE B. SHELDON (2006), för övrig nyligen och förmodligen välförtjänt belönad med National Book Critics' Circle-priset till fjolårets bästa biografi utgiven i USA. Phillips skriver ur tydligt feministiskt perspektiv och betonar diskrepansen mellan Sheldons faktiska prestationer och hennes negativa självuppfattning, livet igenom baserad på hennes önskan att efterlikna och leva upp till sin mors föredöme; kanske betonas den saken för ensidigt, men boken ger inte desto mindre en imponerande bred, djup och tydlig bild av en fascinerande och egensinnig människa.

Det finns väldigt många fler titlar som kunde nämnas. Vem vet, jag eller andra kanske återkommer.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Biografier över sf-författare

Inläggav margl » fre 23 mar 2007, 11:57

john-henri skrev:Det slog mig – dels genom den nyhet som strax följer, dels av andra skäl – att jag kanske inte är ensam om perversionen att vara road av levnadsteckningar över sf-förfatatre, deras egna såväl som biografier skrivna av andra. Så varför inte ha en liten hörna här där sådant kan diskuteras, recenseras eller rekommenderas.

Du är ingalunda ensam, jag har alltid läst författarbiografier med djupt intresse. Här jag kanske ska tillägga något jag skrivit ¨bland pulpförfattarna, nämligen Jack Williamsons WONDER´S CHILD;MY LIFE IN SCIENCE FICTION (för min del inköpt från adlibris för det mycket rimliga 49 kr). Förutom att ge intressant information om sitt eget liv och författarskap, innehåller den också flera små författarporträtt. Därtill, som tidigare sagt, innehåller den en trovärdig skildring av pulpskribentens levnadsvillkor. Boken spänner över en stor tidsrymd (varje kapitel inleds med ett litet stycke om de stora världshändelserna under den period av hans liv som skildras) och kanske just därför blir han kanske lite kortfattad ibland.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Mange » fre 23 mar 2007, 12:36

john-henri skrev:Redan här tar jag – delvis – tillbaka berömmet för Aldiss ovan, eftersom också Samuel R. Delanys THE MOTION OF LIGHT IN WATER: EAST VILLAGE SEX AND SCIENCE FICTION WRITING 1960–1965 (två utgåvor, i USA 1988, i England 1990; se upp för den amerikanska utgåvan, som är förkortad med drygt 45%), en idiosynkratisk, lysande vältalig självbiografisk filosofisk essä om personlig transformation och mognad; också den en av författarens mest imponerande böcker.

Du råkar inte veta vilken text som upplagan från 2004 från University of Minnesota Press innehåller? Det är den jag har, nämligen. Instämmer f.ö. i berömmet.

Magnus O.
Mange
LoC-skribent

Inläggav john-henri » fre 23 mar 2007, 13:09

Jag vet inte med någon säkerhet eftersom jag inte skaffat den utgåvan, men såvitt jag förstått är det Delanys egna, slutgiltiga versioner av böckerna som UMP håller på att publicera. För övrigt bör det vara relativt lätt att avgöra; Paladins brittiska utgåva av boken är paginerad till och med sidan 581, medan den ursprungliga amerikanska Arbor House-utgåvan visserligen är något tätare satt, men slutar med sidan 302.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Martin Andersson » lör 24 mar 2007, 00:26

john-henri skrev:Det slog mig – dels genom den nyhet som strax följer, dels av andra skäl – att jag kanske inte är ensam om perversionen att vara road av levnadsteckningar över sf-förfatatre, deras egna såväl som biografier skrivna av andra.

Haha -- jag har alltid velat ha en perversion! ;-) Jag gillar själv biografier över SF- och fantasy-författare -- har biografier över Dunsany, Tolkien, Lovecraft (2 st.), Robert E. Howard och Frank Herbert; dessutom L. Sprague de Camps Literary Swordsmen and Sorcerers med kortare texter om William Morris, Lord Dunsany, T. H. White, E. R. Eddison, m. fl.

john-henri skrev:Så varför inte ha en liten hörna här där sådant kan diskuteras, recenseras eller rekommenderas.

john-henri skrev:Nyheten för dagen är pur färsk; det här är information om ett just undertecknat utgivningskontrakt:

William H. Patterson: THE MAN WHO LEARNED BETTER, a two-book biography of Robert A. Heinlein, sold to David Hartwell at Tor, by Eleanor Wood of Spectrum Literary Agency.

(Är någon road skulle detta normalt innebära att boken kan komma att publiceras någon gång under 2008; i extremfallet att kanske första volymen kan utges sent i höst.)

Sweeeeet!! Jag skulle inte bli förvånad om de försöker få ut första volymen i år (Heinlein-jubileum ju!), men det återstår för mig att se vad listan i mars-Locusen säger (jag har funnit att Locus brukar vara ganska tillförlitlig när de gäller de större förlagen), och det troligaste är väl ändå att det blir nästa år.

Hur som helst, för roade kan jag väl lägga till några andra titlar som redan existerar och som jag funnit med god marginal läsvärda:

john-henri skrev: ett högst märkligt verk är de av det lite speciella skälet att Asimov egentligen aldrig gjorde eller var med om någonting alls, frånsett att han läste och skrev kolossalt många böcker.

Det gjorde inte H. P. Lovecraft heller, men Joshis H. P. Lovecraft: A Life är ändå en av de mest fascinerande biografier jag någonsin läst; därtill är hans korta självbiografiska essäer ganska underhållande. Jag kan däremot inte rekommendera L. Sprague de Camps Lovecraft: A Biography (nyutgiven som H. P. Lovecraft: A Biography av Barnes & Noble 1996) annat än som komplement till Joshi; boken säger mer om De Camp än om Lovecraft, notsystemet har vid flera tillfällen drivit mig till fullständigt vansinne och den är späckad med (tydliga) fel. Det som talar mest för den är de fina fotografierna.

Se, där fick jag till både en rekommendation och en avrekommendation.

john-henri skrev:Sympatiskt och trivsamt skriven, lågmäld i tonen och med många roliga anekdoter om kända och okända personer, men när det kommer till kritan fluffig och ytlig, är Robert Blochs självbiografi ONCE AROUND THE BLOCH från 1993.

På tal om Bloch kan jag meddela att Eleanor, Blochs änka, gick ur tiden, för ett par veckor sedan. :-(

Ska återkomma med fler rekommendationer och avrekommendationer när jag nyktrat till och vilat ut.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » lör 24 mar 2007, 08:32

Jag skulle bara för sakens skull nämna Lin Carters självbiografiska essä HERE, AND BACK AGAIN som fungerar inledning till novellsamlingen "Beyond the Gates of Dream". Den är kort, knappt tio sidor, och är egentligen främst Carters hyllning till sin ungdoms populärkultur. Den är dock ganska kul, om man nu roas av sådant, i Carters medvetet ironiska glorifiering av skräplitteratur: "Thank God my morals were wrecked, my ethics perverted, my taste forever tainted with a thirst for the gloriously fourth-rate!"
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 24 mar 2007, 08:53

margl skrev:"Thank God my morals were wrecked, my ethics perverted, my taste forever tainted with a thirst for the gloriously fourth-rate!"

Jag börjar bli nyfiken på Lin Carter, som jag mig veterligen aldrig har läst en rad av. Det börjar förefalla mig som om man antingen ska vara drabbad av Martins och Lins oförblommerade, ohämmade, sig ej urskuldande förtjusning i inte bara kvalitativt sekundär utan tertiär och kvartär (säger man så? I enlighet med de geologiska tidsåldrarna?) populärlitteratur eller hysa finsmakarens förmåga att njuta av det omedvetet trekunda, det riktigt dåliga - jfr. kalkonfilmer à la Ed Wood. Jag ligger möjligen någonstans mitt emellan. Jag är ofta förnämt högkulturell när det gäller litteratur, men samtidigt å andra sidan ständigt medveten om att det som är förnämt och högkulturellt i dag inte alltid var det då det tillkom. Inom litteraturen torde det allra mest kända exemplet vara en lång rad actionmättade, ibland skabrösa teaterpjäser som skrevs för att locka den stora pöbeln att köpa biljetter så att teatern och dess skådespelande sällskap gick runt. Författaren? William Shakespeare, förstås. Och är det någon som på allvar tror att Wolfgang Amadeus Mozart var något annat än sin tids popsnickrande, tja, Michael Jackson, typ? (I alla fall innan den senare blev fullständigt bindgalen och fortfarande kunde popsnickra - fast även på den punkten delar väl de båda herrarna i viss mån samma öde, även om Mozart förmådde hantera verktygen in i det sista.) Och så vidare.

Nu känns det väl inte troligt att den typ av kvartärkvalitativ pulplitteratur som Lin Carter hyllade någonsin kommer att nå sammas stratosfäriska höjder som Shakespeares dramer i det allmänna medvetandet, men det förhindrar inte att man kan tjusas av den. Och kanske av Lin Carters egna verk. Förmodligen dags att läsa något av karlen, med läsglasögon (vilket jag inte har och inte behöver, men jag får väl göra ett undantag) där den ena linsen består av Martins synsätt och den andra av John-Henris.

Kan bli kul.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » lör 24 mar 2007, 09:27

Sheriffen skrev:
margl skrev:"Thank God my morals were wrecked, my ethics perverted, my taste forever tainted with a thirst for the gloriously fourth-rate!"

Jag börjar bli nyfiken på Lin Carter, som jag mig veterligen aldrig har läst en rad av. Det börjar förefalla mig som om man antingen ska vara drabbad av Martins och Lins oförblommerade, ohämmade, sig ej urskuldande förtjusning i inte bara kvalitativt sekundär utan tertiär och kvartär (säger man så? I enlighet med de geologiska tidsåldrarna?) populärlitteratur

Ska jag känna mig smickrad eller förolämpad? Hm...Nåväl jag tycks ha väckt ett visst intresse rörande Lin Carter och det är väl alltid något. Den populärlitteratur Carter mestadels hyllar är faktiskt inte av så ohygglig kvalite som man kan tro, det är ofta sådant som har en stor och stadig anhängarskara och tillhör science fictions och fantasyns accepterade, tex Howard, Burroughs, Merritt, Doc Savage, Flash Gordon osv. I förordet till Arthur Machens "The Three Impostors" tar han upp de böcker som talar mest direkt till hans personlighet och då räknar han upp författarnamn som James Branch Cabell, T H White, Ezra Pound, William Thackeray, John Milton, Gustave Flaubert och John Steinbeck. Så han läste och uppskattade det "finkulturella" också.
Om du har beslutat att läsa något av Carters hand och inte låter dig hindras av Holmbergs varningsrop, så lyd ett råd från mig. Vad som bör läsas har jag tagit upp i Carter-diskussionen (kanske främst då Terra Magica-serien, som jag finner mycket charmig), men du ska absolut inte läsa det som tycks vara mest spritt av de alla texter Carter satte sitt namn på, Conan-imitationerna han skrev med de Camp. Varken de Camp eller Carter syns här från sin bästa sida.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 24 mar 2007, 11:02

margl skrev:Ska jag känna mig smickrad eller förolämpad? Hm...

Ingetdera. Det jag sa var rent deskriptivt, utan annan värdering än den Lin Carter redan själv lagt in - "fourth-rate".

Nåväl jag tycks ha väckt ett visst intresse rörande Lin Carter och det är väl alltid något. Den populärlitteratur Carter mestadels hyllar är faktiskt inte av så ohygglig kvalite som man kan tro, det är ofta sådant som har en stor och stadig anhängarskara och tillhör science fictions och fantasyns accepterade, tex Howard, Burroughs, Merritt, Doc Savage, Flash Gordon osv.

Jag varken förolämpar eller smickrar nu heller, utan konstaterar bara faktum: det du räknar upp här anses mycket allmänt i sf-kretsar tillhöra skräpet på science fiction-litteraturens bakgård, det där som sf-fansen blir generade när det förs på tal eftersom det faktiskt är precis så där pojkboksaktigt och fånigt och gröna gubbar-grällt som de gängse, av allmänheten omfattade fördomarna om science fiction gör gällande att genren i helhet är. Alltså, Conan, John Carter, Doc Savage och Flash Gordon...?! Hur mycket längre ned på skalan går det att ta sig...?!

Fast återigen, detta sagt utan värderingar per se. Jag har inget alls emot att folk gillar den sortens äventyrsberättelser.

Men ska vi prata om sf-litteraturens "accepterade", så får man nog snarare häva ur sig namn som Samuel Delany, Ursula LeGuin, Clifford Simak, Ray Bradbury, George Orwell, Olaf Stapledon, Alice Sheldon ("James Tiptree jr."), Joanna Russ, Aldous Huxley, H. G. Wells, och så vidare...

I förordet till Arthur Machens "The Three Impostors" tar han upp de böcker som talar mest direkt till hans personlighet och då räknar han upp författarnamn som James Branch Cabell, T H White, Ezra Pound, William Thackeray, John Milton, Gustave Flaubert och John Steinbeck. Så han läste och uppskattade det "finkulturella" också.

Säkert bra i och för sig, men jag tycker inte att det i och för sig finns något skäl att försvara honom genom att påpeka detta. Han utropar sig själv till "fourth-rater", och vem säger att det är fel att vara det? Och som jag sagt tidigare, vem avgör i slutändan vad som är kvartärkvalitet och inte? Det är förstås, nu som alltid, en ren smakfråga och på frågan finns därmed bara ett ofantligt antal subjektiva svar, men inget objektivt.

Om du har beslutat att läsa något av Carters hand och inte låter dig hindras av Holmbergs varningsrop, så lyd ett råd från mig. Vad som bör läsas har jag tagit upp i Carter-diskussionen (kanske främst då Terra Magica-serien, som jag finner mycket charmig), men du ska absolut inte läsa det som tycks vara mest spritt av de alla texter Carter satte sitt namn på, Conan-imitationerna han skrev med de Camp. Varken de Camp eller Carter syns här från sin bästa sida.

Tack för tipsen!

Och de här senaste inläggen borde förstås befinna sig i Lin Carter-tråden...

Jophan?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen lör 24 mar 2007, 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » lör 24 mar 2007, 12:04

Sheriffen skrev: Alltså, Conan, John Carter, Doc Savage och Flash Gordon...?! Hur mycket längre ned på skalan går det att ta sig...?!

Åhå, det går att ta sig mycket, mycket lägre. Det går inte att medvetet skapa odödlig litteratur, att skapa usel litteratur är däremot ganska lätt och sker ofta omedvetet. Varje litterär period och genre utmärks av ett hav av medelmåttighet, över ytan sticker det upp ett fåtal solida vågbrytare som håller stånd mot tidens stormar och nere på botten skapats grällt färgade anemoner och sällsynt korall av udda skribenter. Som litteraturforskare fascineras jag av dessa exotiska plantor, ibland monumentala i sin fulhet och oändligt unika i sin konstruktion. Så när jag inte tar en titt på det gråvita skummet på medelmåttighetens tröga vågor eller vilar mig på odödlighetens fasta klippor så tar jag upp den för många okända lilla växten Lin Carter och vårdar den med ett slags antikvarisk ömhet.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » mån 26 mar 2007, 19:12

H. P. Lovecraft: A Life, av S. T. Joshi, utgiven av Necronomicon Press 1996, nyutgiven med nytt omslag och med ett extra efterord på 6 sidor 2004. Finns att beställa på www.necropress.com.

Det här är en väldigt välskriven biografi med ett enormt bakomliggande forskningsarbete. Joshi ägnar första kapitlet åt Lovecrafts familjebakgrund och ger sedan en kronologisk genomgång av hela Lovecrafts liv (ibland nästan ner på timme-för-timme-nivå -- HPL lär genom sina många brev vara en av 1900-talets bäst dokumenterade personer), följt av ett kapitel som handlar om hans postuma framgång. Vissa kapitel ägnas helt åt Lovecrafts filosofiska syn och utvecklingen av hans världsbild; Joshi noterar i förordet vilka dessa kapitel är så att man kan hoppa över dem om man vill.

Förutom Lovecrafts liv diskuterar Joshi även samtliga Lovecrafts bevarade noveller (med sammanfattning, analys och publiceringshistoria) samt flera av hans viktigaste essäer och dikter.

Över huvud taget har Joshi en mer välvillig inställning till sitt ämne än vad L. Sprague de Camp hade på sin tid. Joshi försöker förklara varför Lovecraft gjorde som han gjorde, istället för att göra som De Camp -- vifta med pekpinnen och säga "nu gjorde han fel" och tala om vad han borde ha gjort istället. Det porträtt Joshi målar upp av en genomtrevlig om än ibland lite egen figur stämmer dessutom mycket bättre med Lovecrafts vänners efterlämnade minnesskrifter.

Joshi lyckas också med konststycket att skriva spännande, roligt och medryckande om ett liv som till det yttre inte var särskilt spännande.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav OsloPC » tis 27 mar 2007, 10:10

Sheriffen skrev:Hur mycket längre ned på skalan går det att ta sig...?!

En del lenger ned (og ikke bare fordi de nevnte hadde tildels mange epigoner :) ). Ellers kan jo endel litteratur ha litteraturhistorisk eller litteratursosiologisk fascinasjon, utover den estetiske lesergleden eller det rent litterære. På det planet er jeg fascinert av endel norsk og engelskspråklig tidligere tiders populærlitteratur.

Derfor likte jeg f.eks. alternativhistoriefortellingen The Peshawar Lancers av S.M. Stirling, mens hans bevisste bruk av tidligere tiders guttebokslitteratur har falt andre tyngre for brystet.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Fantastix » fre 13 apr 2007, 13:06

Köpte nyligen Anthony Piers memoarbok How Precious Was That While. Har bara bläddrat i den och läst litet sporadiskt här och var men den verkar vara rätt så hyfsad.

Detta är den första SF-författarens memoarer jag läst. Har endast läst Tolkiens bibliografi tidigare.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Martin Andersson » fre 26 jun 2009, 22:31

I senaste Locus listas en bok av William H. Patterson, Jr. med titeln Robert Heinlein (Tor, mars 2010). jag kan endast dra slutsatsen att det är Pattersons Heinleinbiografi som äntligen kommer ut.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 27 jun 2009, 02:37

Fantastix skrev:Köpte nyligen Anthony Piers memoarbok How Precious Was That While. Har bara bläddrat i den och läst litet sporadiskt här och var men den verkar vara rätt så hyfsad.

Du menar inte möjligen Piers Anthony?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Litteratur