Zeppelinare

Om sf och fantasy

Zeppelinare

Inläggav åka » tis 03 apr 2007, 10:44

Inbillar jag mig, eller börjar den här luftskeppstrenden gå över? Ett tag var det ju steampunk som var grejen, och zeppelinare dök upp i de mest omöjliga sammanhang. Roligast var nästan Benjamin Rosenbaums lustiga piratparodi som var nominerad till Hugon 2005, vad den nu hette. Fast nu ser jag inte lika mycket luftskeppsböcker längre. Beror det på att jag inte tittar ordentligt, eller att de faktiskt minskar?

Vad är det förresten som är så häftigt med lufskepp? Det mesta av dem är ju rätt ointressant, bara en ballong. De ser förstås coola ut, som valar i luften. Men räcker det?
åka
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 03 apr 2007, 11:53

Två saker, tror jag, som hängiven flygare.

1) Luftskepp och ballonger flyger värdigt och storslaget och tyst. De seglar fram i lufthavet, vackert och med värdigt lugn - till skillnad från flygplan, helikoptrar och eventuella andra smatterfåglar av metall.

2) Zeppelinare erbjuder en massa plats. Jag skulle hemskt gärna flyga i en. De hade restauranger och sovhytter och barer och läsrum och allt möjligt. Något liknande får vi inte på flygplanssidan förrän Airbus äntligen är klar (som ni kanske sett hjälper även ryssarna till numera), men tillnärmelsevis lika rymligt lär det inte bli.

Det vore helt enkelt majestätiskt och mäktigt att få sväva genom lufthavet i ett luftskepp.

Fast jag älskar flygplan också, så missförstå mig inte. Och de har jag flugit i. Otaliga gånger.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Zeppelinare

Inläggav Ben » tis 03 apr 2007, 12:34

åka skrev:Roligast var nästan Benjamin Rosenbaums lustiga piratparodi som var nominerad till Hugon 2005, vad den nu hette.

Den hette Biographical Notes to 'A Discourse on the Nature of Causality, with Air-Planes' by Benjamin Rosenbaum och den kan tydligen läsas/laddas ner gratis på http://www.allstarstories.com/rosenbaum-notes.pdf
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav OsloPC » tis 03 apr 2007, 14:24

Sheriffen skrev:Zeppelinare erbjuder en massa plats. Jag skulle hemskt gärna flyga i en. De hade restauranger och sovhytter och barer och läsrum och allt möjligt. Något liknande får vi inte på flygplanssidan förrän Airbus äntligen är klar (som ni kanske sett hjälper även ryssarna till numera), men tillnärmelsevis lika rymligt lär det inte bli.

Hindenburg hadde til og med et (godt isolert) røkerom.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 03 apr 2007, 14:27

OsloPC skrev:
Sheriffen skrev:Zeppelinare erbjuder en massa plats. Jag skulle hemskt gärna flyga i en. De hade restauranger och sovhytter och barer och läsrum och allt möjligt. Något liknande får vi inte på flygplanssidan förrän Airbus äntligen är klar (som ni kanske sett hjälper även ryssarna till numera), men tillnärmelsevis lika rymligt lär det inte bli.

Hindenburg hadde til og med et (godt isolert) røkerom.

Det fanns en tid då världen var civiliserad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Zeppelinare

Inläggav OsloPC » tis 03 apr 2007, 14:31

åka skrev:Inbillar jag mig, eller börjar den här luftskeppstrenden gå över? Ett tag var det ju steampunk som var grejen, och zeppelinare dök upp i de mest omöjliga sammanhang. Roligast var nästan Benjamin Rosenbaums lustiga piratparodi som var nominerad till Hugon 2005, vad den nu hette. Fast nu ser jag inte lika mycket luftskeppsböcker längre. Beror det på att jag inte tittar ordentligt, eller att de faktiskt minskar?

Vad är det förresten som är så häftigt med lufskepp? Det mesta av dem är ju rätt ointressant, bara en ballong. De ser förstås coola ut, som valar i luften. Men räcker det?

Det skal visst være en imponerende og ganske annerledes flyopplevelse, liksom å være på utsiktspunkt på en fjelltopp eller på toppen av en skyskraper, men samtidig så beveger du deg jo.

Men jeg er enig i at de kanskje har vært overbrukt i fantastisk litteratur, spesielt alternate history.

Ellers var jeg på danske Postmuseet ifjor og så en utstilling de da hadde om nettopp luftskip:

http://percjorgensen.com/luftsk.html

(Bildene nederst er fra andre severdigheter.)

Ellers var utstillingen blant annet inspirert av en populær revy fra 1912 eller så, i København, der temaet var radio og luftskip. Det låter jo ikke så "hipt" idag, men forklaringen var at det var "kul", ny teknologi, som var noe datides teknofile var opptatt av. Omtrent som en musical fra ca. 1989 med cyberpunkt og nanoteknologi som tema.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav J-h:n » tis 03 apr 2007, 22:32

Det lär visst finnas luftskeppspirater i Thomas Pynchons nya, Against the Day (som John Clute för övrigt kallar "a pure science fiction novel", se här), så alldeles ute kan de ju inte vara. Hoppas jag.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav tompe » ons 04 apr 2007, 19:44

Det fanns väl luftskeppståg i Vellum om jag inte minns fel.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » ons 04 apr 2007, 20:40

Den gamle sf-fanen och sedermera TV-producenten Lars Helander gjorde ett helt underbart program om zeppelinare för några år sedan, faktiskt ett som borde göras tillgängligt på dvd. Bland annat inklusive intervju med Michael Moorcock, som hävdade att sådana ting aldrig hade existerat men borde ha gjort det, och att det var därför de uppstått som myt och inspirerat så många konstnärer. Helander borde ju någon försöka bjuda in som kongressgäst; i många år en av svensk televisions få nydanande och intressanta producenter, dessförinnan på 1950-talet utgivare av det första, och antagligen bäst, engelskspråkiga svenska sf-fanzinet, Sfaira, och den förste svenske fan som reste runt i internationell fandom.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Litteratur