Sword and spaceship

Om sf och fantasy

Sword and spaceship

Inläggav åka » tis 03 apr 2007, 10:48

Jag har aldrig tänkt på att det skulle finnas en subgenre som "sword and spaceship", inte förrän jag lånade Corporate Clan (Charles Stross) och läste på fliken:

These books are immense fun, a sort of twenty-first-century version of the solid, thought-out costume sword-and-spaceship action that provided the enduring spine of science fiction entertainment. . . . You’ll be anxious to read the third and subsequent volumes. —Locus

OK. Svärd och rymdskepp. Några exempel? Några favoriter?
åka
Fan

Re: Sword and spaceship

Inläggav OsloPC » tis 03 apr 2007, 14:23

åka skrev:Jag har aldrig tänkt på att det skulle finnas en subgenre som "sword and spaceship", inte förrän jag lånade Corporate Clan (Charles Stross) och läste på fliken:

These books are immense fun, a sort of twenty-first-century version of the solid, thought-out costume sword-and-spaceship action that provided the enduring spine of science fiction entertainment. . . . You’ll be anxious to read the third and subsequent volumes. —Locus

OK. Svärd och rymdskepp. Några exempel? Några favoriter?

Flash Gordon.

:D PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav margl » tis 03 apr 2007, 14:57

åka skrev:
Svärd och rymdskepp. Några exempel? Några favoriter?

Det här känner jag att jag borde kunna, men eftersom jag läst så många likartade dyker det inte upp några riktiga praktexempel. Flash Gordon är, som nämnts, ett väldigt bra exempel. C L Moores roman Judgement Night är ett inte fullt lika bra exempel, men en mycket läsvärd roman i alla fall. Man skulle nog kunna nämna Burroughs alla interplanetry romances om det inte vore för att jag inte kan erinra mig en enda gång han nämner rymdskepp, flygande maskiner av olika slag javisst, men inte riktiga rymdskepp. Ett lite mer okänt exempel som jag snubblade över misstag är Beryl Camerons Cosmic Echelon, som fyller "svärd pch rymdskepp"-kraven väl och lyckas förlora de flesta andra litterära dygder. Ett novellexempel är Alfred Coppels "The Rebel of Valkyr", som bygger på den ofta återanvända ideen (som mer eller mindre ligger till grund för hela "svärd och rymdskepp"-konceptet) om en kultur som befinner sig i ett feodalt skede men ändå använder sig av rymdskepp (kvarlämnade av en tidigare civilisation).
Senast redigerad av margl tis 13 maj 2008, 09:27, redigerad totalt 2 gånger.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Mange » tis 03 apr 2007, 16:52

margl skrev:Man skulle nog kunna nämna Burroughs alla interplanetry romances om det inte vore för att jag inte kan erinra mig en enda gång han nämner rymdskepp, flygande maskiner av olika slag javisst, men inte riktiga rymdskepp.

Åja, i hans Månböcker åks det allt rymdskepp till Månen. I den första alltså; i den andra åker månmänniskorna rymdskepp till Jorden och ockuperar USA.

Och i nån av Barsoomböckerna hälsar John Carter med entourage på en av Barsooms månar (har glömt vilken det var, får kolla). Och för den delen del 11 av Barsoomböckerna, där man åker till Jupiter.

Men för att återgå till svärd och rymdskepp:

Liz Williams The Poison Master: inte så många rymdskepp men däremot svärd, och alkemi som metod för att resa genom rymden (ja, man knarkar sig till andra planeter).

Melissa Scotts trilogi om Silence Leigh: Five Twelfths of Heaven, med uppföljare. Magidrivna rymdskepp, men jag minns inte om det förekom några svärd.

I serieform: Martha Washington goes to War, där huvudpersonen i en episod anfaller en rymdstation ockuperad av framtidens amerikanska gaynazister, enbart beväpnad med en värja eftersom skjutvapen skulle kunna slå hål på rymdstationens väggar.

På film: Serenity. Överskurken släpar med sig ett svärd ut i rymden, vilket de flesta andra tycker är väldigt märkligt. ("Mal, he killed me with a sword. I mean, how fucked up is that?")
Mange
LoC-skribent

Inläggav Skäggmonstret » ons 04 apr 2007, 09:33

Jag vill minnas att jag i brist på bättre vetande någon gång i det förflutna läste något av Margaret Weis där såväl rymdskepp som svärd förekom. Star of the Guardians hette visst serien, enligt Wikipedia, men jag har tydligen bara läst den sista boken. Ingen favorit.

I den första roman som jag skrev (som artonåring) förekom för övrigt såväl svärd som rymdskepp, men den innehöll en metadiskussion om förutsättningarna för fantasy och science fiction och allt var ett experiment från gudarnas sida, vilket förstås gör det hela mer legitimt. Ju.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav john-henri » ons 04 apr 2007, 10:02

Är inte det primära filmexemplet Star Wars-serien?

Om nu detdär med svärd ska tas bokstavligt; med en mer generös tolkning omfattar gissningsvis kategorin en förbluffande mängd verk.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Martin Andersson » ons 04 apr 2007, 10:28

Dune-böckerna är ganska mycket sword & spaceship.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 11:04

Det bör nog även finnas ett antal halvt oläsliga A. E. van Vogt som kan hänföras till den här subgenren, men jag ska villigt medge att jag tagit fasta på just o i läsliga och inte läst dem.

Sedan ska jag utan omsvep medge att jag inte minns särskilt mycket alls av H. Beam Pipers "Space Viking", men ägnade man sig inte där åt just feodala system och bodde i slott och hade sig, samtidigt som man flög i rymden i hypermoderna rymdskepp? Och hur är det med samme författares roman "Gunpowder God"?

Likaledes måste jag medge att det är med dimmiga minnen av hur fantastiskt bra den var som jag tänker på Jack Vances demonfurstepentalogi, men fanns det inte åtminstone någon del i serien - den om Kokkor Hekkus och kärlekspalatset? - som hade något åt det här hållet? Eller tänker jag på en annan Vance? Eller en annan författare? Eller ett annat universum?

Sedan säger mig en enveten liten röst i bakhuvudet att en av mina andra favoriter inom fältet, Keith Laumer, har skrivit något åt det här hållet, men jag kan inte sätta fingret på vad...

Kör hårt,
Sheriffen

Redigering: det slår mig att Kokkor Hekkus var dödsmaskinen. Kärlekspalatset var det någon annan av demonfurstarna som hade. Jo, jag sa ju det, jag minns mest hur bra serien är, inte så mycket om vad den är. Förutom hisnande väl genomförd space opera, förstås.
Senast redigerad av Sheriffen ons 04 apr 2007, 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 04 apr 2007, 11:18

Jag har en känsla av att de har mer avancerade vapen hos både Van Vogt och Piper. Pipers "Space Vikings" kallas väl vikingar för att de skövlar och plundrar, inte för att de inte använder strålgevär och sånt.

Men Poul Andersons "The High Crusade" är förstås ett gott exempel, dessutom trendsättande; i den erövras ett främmande rymdskepp av riddare som sedan fortsätter med att erövra halva galaxen. Anderson gör det väl, och med humor; senare har andra försökt vara mer seriösa och låtit romerska legionärer och annat spritt folk ur historien upprepa bedriften.

Av Laumer minns jag inget sånt här, men omöjligt är det ju inte. Inte av Vance heller, men visst kan han ha låtit folk slåss med svärd. Fast i hans fall skulle jag misstänka att syftet var ett annat än det vanliga; Vances kanske största styrka har ju alltid varit att påvisa absurditeten och slumpmässigheten i sociala normer och traditioner, som styr människors liv hur befängda de än är.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » ons 04 apr 2007, 19:41

Om man tolkar det brett så borde väl stridsyxorna i Doc Smiths kunna göra att de tillhör kategorin. Hade de inte svärd i Panshins Villiers-böcker också?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav åka » ons 11 apr 2007, 20:51

I de här böckerna av Stross finns många svärd men inte ett enda rymdskepp. Inte än så länge i alla fall. Det hindrar inte att det börjar bli väldigt mycket teknologi, men det mesta är hittils på nutidsnivå (eller lägre).
åka
Fan

Inläggav Svensson » mån 12 maj 2008, 12:59

Sheriffen och John-Henri berörde ovan förekomsten av svärd och rymdskepp i van Vogts verk - och jag tycker mig här minnas att det är i "The Empire of the Atom", på svenska som "Makten och gudarna". Man strider såväl med svärd som med mer avancerade vapen, precis som jag tycker det ska vara i denna subgenre.

Omslaget (60-talsutgåva) till Pournelles "A Spaceship for the King" visar kung med draget svärd, plus rymdskepp i bakgrunden.

Ett udda inslag må vara Marvels "Mighty Thor", som lever i ett skiffy-Asgård där förutom Tor med sin hammare även svärdsbeväpnade prissar förekommer. Och rymdskepp? Har inte referensmaterialet här just nu...

En annan sf-serie med svärd och rymdskepp var "Trigan Empire", omskriven i Horst Schröders "Framtiden i serierutor.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 13 maj 2008, 02:27

Det slår mig plötsligt - hur är det med H. Beam Pipers "Space Viking"?!

Jag har läst den. I början på åttiotalet. Och jag minns ärligt talat absolut ingenting av den.

Vilket i sig är lite besynnerligt på ett sätt, för jag gillar H. Beam Piper. Hade till och med en Piper-period där ett tag (hur många har haft det? En Piperiod?) Och minns att jag gillade "Space Viking".

Fast alltså, hör den möjligen till den här subgenren?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tis 13 maj 2008, 08:55

Sheriffen skrev:Det slår mig plötsligt - hur är det med H. Beam Pipers "Space Viking"?!

Jag har läst den. I början på åttiotalet. Och jag minns ärligt talat absolut ingenting av den.

Vilket i sig är lite besynnerligt på ett sätt, för jag gillar H. Beam Piper. Hade till och med en Piper-period där ett tag (hur många har haft det? En Piperiod?) Och minns att jag gillade "Space Viking".

Fast alltså, hör den möjligen till den här subgenren?

Av vad jag minns efter att ha tagit en snabb titt på boken ifråga, rörde det sig mer om en färgstark titel för att beskriva en sammanslutning rymdpirater/legoknektar som förlitar sig på strålpistoler. Förövrigt har denna roman redan behandlats i denna diskussion.

Det finns flera bra exempel på "sword and spaceships" i de av Brian Aldiss sammanställda antologierna Galactic Empires, bland dem den ovan nämnda "The Rebel of Valkyr" av Alfred Coppel och andra dramatiska titlar som "The Star Plunderer" av Poul Anderson och "Tonight the Stars Revolt!" av Gardner Fox.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Merry » lör 17 maj 2008, 10:32

Patricia Kenneallys Keltia-böcker måste ju vara så mycket sword and spaceship som det kan bli. Ungdomsböcker med rymdfarande kelter (!) som huvudsakligen verkar ägna sig åt dueller och rymdskeppsstrider.
Merry
Fan

Återgå till Litteratur