Merchant Princes

Om sf och fantasy

Merchant Princes

Inläggav åka » lör 05 maj 2007, 16:20

Här kommer en liten sak jag postade på min blogg. Jag tänkte kolla vad som händer om jag lägger den här också, där diskussionsbenägenheten är större och dessutom delvis andra personer läser.

Jag har läst bok tre i Charles Stross serie The Merchant Princes. Den här serien tar en intressant vändning, helt enligt Stross förklaring: det är science fiction förklädd till fantasy, men där sf-elementen kommer att bli starkare allteftersom berättelsen utvecklar sig. Böckerna är ganska olika varandra.

Första boken var vanlig världsvandrarfantasy där det intressantaste var att upptäcka den nya världen. Det var mycket om hovintriger, som jag brukar tycka är ganska trist. Möjligtvis fanns det ovanligt mycket reflektioner över hur bra det är med teknologiska hjälpmedel och hur mycket de betyder för att folk i allmänhet ska få bättre liv.

Andra boken var skojig, och tilltalade mitt sinne för överlevnadsfantasier. Här introduceras en tredje värld, lite mindre medeltidsaktig -- mer lik vår värld på trettiotalet ungefär. Teknikjournalisten som är huvudperson började sätta igång materialutveckling och tog patent på saker som ännu inte uppfunnits. Hon planerade att revolutionera alla tre världarna (men naturligtvis stötte hon på hinder och svårigheter, detta ska ju bli en lång serie är det tänkt).

I den senaste boken blev det mer intriger och mer politik. När militära underrättelsetjänsten i vår världs USA drogs in började det kännas mer som actionthriller. Actionfylld technothriller. Tre världar hotas av kärnvapen. Analys av folks gener. Försök att knäcka gåtan med hur det här vandrandet mellan världar går till.

Jag betraktar nog denna serie mest som fluff, men det är på något vis ganska stimulerande fluff. Jag kan inte påstå att jag väntar intensivt på nästa del, men jag kan mycket väl tänkas ta upp den någon gång när jag bara vill ha avkopplingsläsning. Och så hoppas jag på mer av pusslandet med att använda teknisk kompetens för att skaffa sig överlevnadsmöjligheter -- sånt tilltalar mig fortfarande att läsa om fastän jag inte är lika fixerad vid det som när jag var mycket yngre (upp till 14 ungefär, då jag upptäckte bland annat dystopierna).

Fast det är skrämmande på sätt och vis, att jag också har trillat dit på att följa en bokserie.
åka
Fan

Inläggav tompe » lör 05 maj 2007, 16:29

Jag läste då detta i din blogg också...

I stort håller jag med dig men jag tycker det är skoj fluff och jag köper böckerna direkt i hardcover då de kommer ut och läser dem då jag får dem för de är skoj böcker att läsa.

Det som är störande med böckerna är väl att de är halva böcker (två stycken blir en bok) så det är lite irriterande att läsa första halvan och behöva vänta på nästa halva.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Litteratur