Dæmonomania

Om sf och fantasy

Dæmonomania

Inläggav bkhl » ons 09 maj 2007, 15:56

Hur n-ogi-aktiga är Ægypt-romerna av John Crowley? Kan man börja läsa Dæmonomania utan att ha läst de tidigare?
bkhl

Inläggav jophan » ons 09 maj 2007, 16:10

Jag har bara läst Little, Big och Ægypt, men av dem att döma skulle jag säga att det går bra, med brasklappen att serien tematiskt bildar en tetralogi och förmodligen bör läsas i ordning för full effekt. Men jag tror inte att de ingår i en serie på så sätt att de refererar tillbaka till varandra, med gemensamt persongalleri osv, utan just tematiskt.

Någon annan kanske har mer detaljerade insikter än mina allmänna halvgissningar?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav bkhl » ons 09 maj 2007, 16:16

Hm. Med tanke på att jag läste och uppskattade Little, Big utan att uppfatta att den ingick i serien antar jag att det ska gå bra med Dæmonomania också.
bkhl

Inläggav Jesper » ons 09 maj 2007, 18:44

Ægypt-serien består av fyra böcker och efter vad jag förstår så är Little, Big inte en av dem. Jag har inte läst några Ægypt-böcker, men vad jag förstår så är de i stort sett en lång bok i fyra delar, så jag tror inte att det är optimalt att börja med Dæmonomania.

Det är också värt att notera att den fjärde och avslutande delen (Endless Things) publicerades för någon vecka sedan. Jag såg den på UEB i dag.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav bkhl » ons 09 maj 2007, 19:08

Får väl göra nya försök att få tag på Ægypt, kanske. Jag beställde de tre första delarna från Alibris, men de ångrade sig om att de hade de andra två, så nu har jag bara Dæmonomania.
bkhl

Inläggav jophan » ons 09 maj 2007, 19:59

Jesper skrev:Ægypt-serien består av fyra böcker och efter vad jag förstår så är Little, Big inte en av dem.

Aha. Tack för korrigeringen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Jesper » ons 09 maj 2007, 23:32

bkhl skrev:Får väl göra nya försök att få tag på Ægypt, kanske. Jag beställde de tre första delarna från Alibris, men de ångrade sig om att de hade de andra två, så nu har jag bara Dæmonomania.

Jag har för mig att jag har sett Ægypt på stadsbiblioteket.

Edit: lite googlande visar att hela serien kommer snart ges ut igen (första boken kommer i augusti), så det kan löna sig att vänta.
Jesper
LoC-skribent

Återgå till Litteratur