SF-poesi

Om sf och fantasy

SF-poesi

Inläggav supernaut » mån 21 maj 2007, 14:07

Vad finns det mer för SF-poesi än Aniara?
supernaut
LoC-skribent

Inläggav bkhl » mån 21 maj 2007, 14:11

Att googla på "sf poetry" ger mycket utdelning, t.ex. http://sfpoetry.com/
bkhl

Inläggav Sheriffen » mån 21 maj 2007, 14:51

Som hängiven Bradbury-beundrare (alltså, Bradbury under femtio-, sextio- och sjuttiotalen, men mycket sparsamt därefter) kan jag inte med gott samvete rekommendera hans poesi, dock. Han är poetiskt lagd ordkatedralbyggare i sina noveller och romaner, men han fungerar enligt mitt förmenande inte som ren poet.

Annars finns ytterligare en svensk, Ralf Parland. Jag hade en bestämd känsla av att han skrivit en sf-diktsamling som heter "Virus", men hittar den inte på Libris. Däremot hittar jag "Eros och elektronerna" och "Zodiaken: en diktsvit", och de låter ju tänkbara i alla fall.

Dessutom må jag här vara ursäktad, men jag kan ju inte låta bli att tala om att åtminstone en lång dikt i Leonard Cohens senaste diktsamling, "The Book of Longing", använder ett rent sf-symbolspråk och liksom merparten av Cohens poesi är öppen för olika tolkningar. I detta fall alltså även sf-tolkning.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 21 maj 2007, 17:27

På svenska finns ju Bertil Mårtenssons Vakthundarna annars har http://asimovs.com/en del sf-poesi. Jag tror att det finns en kvinna med namnet Johanna efternamnet minns jag inte för stunden som har publicerat en diktsamling med sf-poesi. Någon annan kanske vet!? En annan är ju Kristofer Flensmarcks Den sista expeditionen.

http://sfpoetry.com/ är bra, jag premunerar själv så den kan jag rekommendera för dig och andra som är intresserad av sf-poesi. En annan länk är http://www.magicdragon.com/UltimateSF/sfpo.html
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Re: SF-poesi

Inläggav Martin Andersson » tis 22 maj 2007, 09:55

supernaut skrev:Vad finns det mer för SF-poesi än Aniara?

Det måste finnas hyggligt mycket, eftersom det t. o. m. finns ett SF-poesipris, Rhysling Award (efter Heinleins blinde poet). Och artikeln om poesi i The Encyclopedia of Science Fiction är tämligen lång.

Det tycks mig som om en del av Clark Ashton Smiths poesi borde kunna räknas som SF (många rymd- och stjärnmotiv), fast jag medger att det inte är så mycket "S" i den.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav supernaut » tis 22 maj 2007, 10:53

Jag menade: Vad
gillar
ni för sf-poesi? Gör ni det? En sund skepsis är väl vad jag själv känner. Utom inför Aniara då.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav john-henri » tis 22 maj 2007, 12:53

Den diktsamling av Ralf Parland betitlad "Virus" som Sheriffen nämner ovan är ett dystopiskt versdrama av Sture Lönnerstrand, men faktiskt inte så pjåkigt. Några av dikterna i Lönnerstrands samling "Den oupphörliga (incestrala) blodsymfnin" går också att läsa utan plågor.

Men ärligt talat har jag inte stött på särskilt mycket sf-lyrik genom åren som slagit mig som särskilt lyckad. Det är också notervärt att de sf-författare som också varit tvättäkta poeter bara mycket sällan ägnat sig åt sf i sin lyrik. Sven Christer Swahn är i mitt tycke den svenske mästare som när han gjort försöket har lyckats bäst; av utländska poeter med sf-meriter har jag läst enstaka lyckade sf-dikter av Thomas Disch och Marilyn Hacker, men båda har naturligtvis primärt gjort sig kända för sin övriga lyriska produktion. Den centrale prosaist och sf-författare som väl mest lyckat skrivit också en del sf-lyrik är i mitt tycke Brian Aldiss, men också i hans fall är förmodligen andra dikter bättre, kanske främst hans lyckade viktorianska pastischer.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: SF-poesi

Inläggav Martin Andersson » tis 22 maj 2007, 16:46

Martin Andersson skrev:Det tycks mig som om en del av Clark Ashton Smiths poesi borde kunna räknas som SF (många rymd- och stjärnmotiv), fast jag medger att det inte är så mycket "S" i den.

På tal om Smith -- jag fick idag The Complete Poetry and Translations Vol. 3: The Flowers of Evil and Others (vol. 3 ges ut före vol. 1 & 2, eftersom det var lättare att arrangera översättningarna än Smiths egna dikter). Förbaskat fin bok.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Stefan » sön 27 maj 2007, 10:24

Joe Haldeman har skrivit en del riktigt bra sf-poesi, så även Jeff Vandermeer.
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav Johan » sön 27 maj 2007, 18:54

Tim Pratt är också rätt bra.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » mån 28 maj 2007, 22:22

Föredras några specifika versmått? Eller pratar ni om sådan där modern oregelbunden smörja? :wink:

(Själv skriver jag nästan uteslutande knittelvers de få gånger då jag får för mig att skriva på vers, men jag kan inte minnas att jag har skrivit någon sf-dikt än så länge.)
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav john-henri » tis 29 maj 2007, 22:07

Det viktiga, hävdar jag förstås, är inte formen utan att den används väl; jag har svårt att tänka hur mig favoriter som Arnold, Shelley, Rosetti, Moraes skulle göra sig i obunden form; å andra sidan har jag ju lika svårt att tänka mig Whitman, Ginsberg, Lindegren och många andra omvandlade till något formellt versmått.

Samtidigt har ju många riktigt duktiga poeter ofta har skrivit både bundet och obundet. Här i landet Ekelöf och Forssell, till exempel. Ibland i samma diktverk. (Den fanniska pastisch jag själv nog efter alla år är mest stolt över är baserad på Ekelöfs "En mölna-elegi" och publicerades i urtiden av allas vår Sheriffen. En riktig klassiker, om nu bara någon nu levande fan råkat läsa eller komma ihåg den.)

Majoriteten sf-diktare har dock såvitt jag sett hållit sig till primärt obunden vers. Det gäller de flesta av dem som utgivit samlingar jag har sett, även om några av dem inkluderat också bunden lyrik: Aldiss, Blish, Bradbury, Brunner, Disch (som dock är en förnämlig formalist), förvisso Haldeman som jag i ett anfall av hjärnsläpp glömde bort tidigare...

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Stefan » tor 31 maj 2007, 13:06

(Jag har svårt att tänka mig Whitman ö h t. Drabbas jag av "Leaves of Grass" en gång till kommer jag att skrika -- högt!)
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav john-henri » tor 31 maj 2007, 14:08

Vad säger du om Carl Sandburg, då?

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » tor 31 maj 2007, 14:52

Ha, jag älskade Leaves of Grass. Stor poesi! Sandburg har jag läst extremt lite av, men det lilla tyckte jag om.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur