T. H. Whites The Once and Future King

Om sf och fantasy

Inläggav jophan » mån 05 feb 2007, 11:18

Jag har börjat på T. H. Whites The Once and Future King två gånger tidigare, men bägge gångerna tvärstannat på sidan två, när berättaren säger ungefär "och så skickades de iväg till Eton, fast som du förstår lille vän, så fanns det inget Eton på den tiden, men detta var den tidens motsvarighet", varpå sir Ector lyfter portvinsglaset igen och skrockar. Bägge gångerna kände jag att den här sockersöta Arthurvarianten transponerad till tidigt 1900-tal med skrockande klappar på läsarens huvud är inget jag orkar med.

Men efter att precis ha läst Shippeys kommentarer om svartsynen i Whites böcker fick jag en annan uppfattning än min gamla fördom om White (som nog delvis grundade sig på Disneyfilmen) och gav boken en chans till, och det är jag glad för. Med andra glasögon på, så att säga, uppfattar jag boken denna gång helt annorlunda.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » mån 05 feb 2007, 12:10

Klokt beslutat. Det verkligt imponerande med Whites tetralogi är ju hur den gradvis övergår från komedi till tragedi, från flamsighet till konst.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Jesper » mån 05 feb 2007, 13:46

Jag tyckte The Once and Future King övergick från att vara måttligt underhållande till att bli mördande tråkig. Serien var aldrig särskilt välskriven och när sedan White gick mer in för att föra fram sina politiska idéer så blev det bara dåligt och tråkigt.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav Martin Andersson » mån 05 feb 2007, 14:33

john-henri skrev:Klokt beslutat. Det verkligt imponerande med Whites tetralogi är ju hur den gradvis övergår från komedi till tragedi, från flamsighet till konst.

Precis. Det är svårt att tänka sig att första och sista boken är skrivna av samma människa.

Jag ska för övrigt -- endera dagen -- läsa originalversionen av The Sword in the Stone (den med Merlyns duell mot madame Mim), som jag hade turen att hitta antikvariskt i höstas.

P. S. I senaste samlingsvolymen är serien en pentalogi, men The Book of Merlyn blev väl aldrig helt genomarbetad?
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 07 feb 2007, 08:46

P. S. I senaste samlingsvolymen är serien en pentalogi, men The Book of Merlyn blev väl aldrig helt genomarbetad?

Nej, den utgavs inte under Whites livstid och det som till slut publicerades är såvitt jag vet inte någon färdig version. Frågan är väl följaktligen om den verkligen bör tas med i sviten.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 19 feb 2007, 16:31

The Sword in the Stone var som sagt bättre än vad jag tidigare har tyckt, men (för mig) en väldigt ryckig upplevelse. En hel del fina naturskildringar och stycken med utmärkt "Merry Olde Engelonde"-sagokänsla i, men också en massa malplacerade politiska predikningar som White kanske var tvungen att skriva av sig med tanke på hur världen såg ut. En del dialog var i tramsigaste BOP-laget. Emellertid tillräckligt bra för att jag ska ta mig an bok två vid ett senare tillfälle.

Sedan läste jag Philip Reeves Mortal Engines, som förvånade lite grann. Flyhänt äventyrshistoria med många kul poänger. Men jag blev förvånad över att en barnbok får innehålla så mycket död numera. Jag är raskt igång med uppföljaren Predator's Gold.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » mån 19 feb 2007, 19:37

jophan skrev:Emellertid tillräckligt bra för att jag ska ta mig an bok två vid ett senare tillfälle.

Det är en enorm skillnad mellan första boken och resten av The Once and Future King -- så stor att det är svårt att tro att de är skrivna av samma kille. Du kommer nog att finna att mängden tramsighet är synnerligen ringa i uppföljarna. De politiska predikningarna kommer du nog dock inte att slippa.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » ons 30 maj 2007, 11:44

Jag extraherade inläggen om White ur tråden "Vad läser du för närvarande?" för att kunna tipsa om följande roliga stripp: http://xkcd.com/c270.html
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Stefan » tor 31 maj 2007, 13:02

Jag läste White och Mallory ungefär samtidigt och måste erkänna att jag har svårt att hålla ordning på vad som stod var så snart White placerade Arthur på tronen. White lyckades verkligen fånga känslan av Mallory (och hans kondensering av berättelserna kändes i stort som en förbättring). På det hela taget kan jag, om jag får räkna bort första delen, villigt lämna över Arthurmyten till honom. Mallory har haft den länge nog utan att egentligen förtjäna den. :)
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 31 maj 2007, 13:28

Malory läste jag den första volymen av i Penguins tvåvolymsutgåva. Det var en fascinerande upplevelse, men så oerhört repetetiv att jag inte kände mig motiverad att läsa den andra delen med.
Senast redigerad av jophan tor 31 maj 2007, 14:54, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 31 maj 2007, 14:33

Själv hade jag en kort tid för otroligt länge sedan en vag tanke på att skriva om hur Arthursmyten behandlats av olika moderna författare, och samlade följaktligen på mig en meter Arthuriader. Whites är en av de tveklöst bästa, men några av de andra var faktiskt inte heller så pjåkiga. Mary Stewarts är avgjort läsvärd, intressant inte minst därför att hon försöker se en reell verklighet bakom fantasiinslagen. Sanders Ann Laubenthals "Excalibur" minns jag egentligen inte, men eftersom författarnamnet har stannat kvar bör den väl ha haft något av intresse. Bradleys "The Mists of Avalon" hade inte kommit ut då, men skulle förstås ha ingått som en behövlig omtolkning. Inte C J Cherryhs "Alernate Realities" heller, som ju är en rätt lyckad sf-version, eller Sarah Zettels "Camelot's Sword". Mark Twains förträffliga "A Connecticut Yankee at King Arthur's Court" får inte glömmas; jag tycker nog att den ingjuter en smula sans och vett i romantiserandet. Rosemary Sutcliff skrev "Sword at Sunset". John Steinbeck skrev en "Acts of King Arthur and His Noble Knights", som jag gav ut på svenska i något sammanhang. Catherine Christians "The Pendragon" minns jag att jag gillade. Susan Coopers "The Dark Is Rising" var en mycket lyckad ungdomsbokversion. Parke Godwins "Firelord" fanns, Phyllis Ann Karr skrev en lyckad "Idylls of the Queen", Howard Pyles "King Arthur and His Knights of the Round Table" kommer jag också ihåg. Bryhers fascinerande "Ruan" stötte jag nog på rätt långt senare. A A Attanasio har skrivit minst fyra romaner i serien om "Arthor". Hittar jag traven någon gång kan jag ge fler titlar. Jag vill minnas att ett skäl till att jag gav upp tanken var att fältet syntes outtömligt och jag helt enkelt tröttnade till slut...

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » tor 31 maj 2007, 14:57

john-henri skrev:Jag vill minnas att ett skäl till att jag gav upp tanken var att fältet syntes outtömligt och jag helt enkelt tröttnade till slut...

Man får avgränsa sig: http://info.uu.se/press.nsf/pm/var.tid.idBA.html
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » tor 31 maj 2007, 20:17

jophan skrev:Jag extraherade inläggen om White ur tråden "Vad läser du för närvarande?" för att kunna tipsa om följande roliga stripp: http://xkcd.com/c270.html

LOL! Strålande!
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Merry » tor 05 jul 2007, 11:01

john-henri skrev:Själv hade jag en kort tid för otroligt länge sedan en vag tanke på att skriva om hur Arthursmyten behandlats av olika moderna författare, och samlade följaktligen på mig en meter Arthuriader.
John-Henri

Mitt specialarbete handlade om just Arthurmyten i modern tappning. Nu var det knappast en speciellt kompetent eller uttömmande analys, men jag kommer ihåg att jag till slut fick begränsa antalet författare ganska kraftigt eftersom den dök upp närapå överallt. Jag tog även upp serier (främst Camelot 3000).

Mina favoriter var White, Mallory, Stewart, Twain, Karr, Mitchison, Sutcliffe och G.G. Kay. Den listan gäller nog fortfarande, faktiskt.

Jag blev ganska påverkad av de filosofiska diskussionerna i White, framförallt i femte boken (kanske bara att förvänta när man läser honom i trettonårsåldern).

Jag gillar inte Bradley - jag vill gärna se starkare och kompetentare kvinnor men hennes version känns mest dyster och grälsjuk.
Merry
Fan

Återgå till Litteratur