Efterlysning -- HPL i JVM?

Om sf och fantasy

Efterlysning -- HPL i JVM?

Inläggav Martin Andersson » fre 08 jun 2007, 19:56

Jag har av S. T. Joshi blivit ombedd att kolla alla svenska Lovecraft-publikationer för uppdateringen av Lovecraft-bibliografin som ska komma nästa år. Så här långt har allt gått bra, men jag behöver hjälp av någon som har koll på Jules Verne-Magasinet.

* I JVM 450 finns "Templet" (övers. Sam J. Lundwall) med; i JVM 478 finns "Nyckeln" (friversövers. Torsten Lundgren) med. På vilka sidor finns dessa texter? (Jag minns bara att "Nyckeln" troligen står på en högersida.)
* "Dagon" och "Pickmans modell" publicerades i JVM 2 resp. 3 enligt min källa. Jag antar att detta innebär "nummer 2 år 1971" och "nummer 3 år 1972", och att numreringen ändrats sedan dess, eftersom JVM redan vid mitten av 70-talet är uppe i runt 350?
* Var det Sam J. Lundwall som översatte "Pickmans modell"?
* Har jag missat några Lovecraft-framträdanden i JVM? Dessa känner jag till:

1) Dagon (JVM 2/1971)
2) Pickmans modell (JVM 3/1972)
3) Templet (JVM 450)
4) Det krälande kaos (JVM 457; utelämnar medförfattarens namn)
5) Tinget i månskenet (JVM 457; apokryfisk)
6) Återkomsten (JVM 457)
7) Det sällsamma gamla huset i dimman (JVM 475)
8) Nyckeln (JVM 478)
9) Skuggan ur tiden (JVM 520; "patafysisk bearbetning" -- av Sam J. Lundwall?) -- hör egentligen inte hemma här, men jag har med den för att vara komplett
10) Den andra sidan (JVM 526)
11) Dagon (JVM 530)

Tips på tidnings- och antologipublikationer som jag kan ha missat tages tacksamt emot!
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Re: Efterlysning -- HPL i JVM?

Inläggav jophan » sön 10 jun 2007, 14:04

Martin Andersson skrev:i JVM 478 finns "Nyckeln" (friversövers. Torsten Lundgren) med. På vilka sidor finns dessa texter?

Sid 25.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » sön 10 jun 2007, 15:22

jophan skrev:
Martin Andersson skrev:i JVM 478 finns "Nyckeln" (friversövers. Torsten Lundgren) med. På vilka sidor finns dessa texter?

Sid 25.

Stort tack! Då mindes jag rätt i alla fall. :-)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » mån 11 jun 2007, 22:13

Martin Andersson skrev:* "Dagon" och "Pickmans modell" publicerades i JVM 2 resp. 3 enligt min källa. Jag antar att detta innebär "nummer 2 år 1971" och "nummer 3 år 1972", och att numreringen ändrats sedan dess, eftersom JVM redan vid mitten av 70-talet är uppe i runt 350?

Stämmer. På den tiden numrerades den från 1 varje år.

Martin Andersson skrev:* Har jag missat några Lovecraft-framträdanden i JVM? Dessa känner jag till:

1) Dagon (JVM 2/1971)
2) Pickmans modell (JVM 3/1972)
3) Templet (JVM 450)
4) Det krälande kaos (JVM 457; utelämnar medförfattarens namn)
5) Tinget i månskenet (JVM 457; apokryfisk)
6) Återkomsten (JVM 457)
7) Det sällsamma gamla huset i dimman (JVM 475)
8) Nyckeln (JVM 478)
9) Skuggan ur tiden (JVM 520; "patafysisk bearbetning" -- av Sam J. Lundwall?) -- hör egentligen inte hemma här, men jag har med den för att vara komplett
10) Den andra sidan (JVM 526)
11) Dagon (JVM 530)

Tips på tidnings- och antologipublikationer som jag kan ha missat tages tacksamt emot!

I JVM 370, augusti 1978 finns en text av Vernon Shea som heter "H. P. Lovecraft" i översättning och "H. P. Lovecraft: The House and the Shadows" i original. Jag vet inte vad det är (mina JVM ligger i en låda i källaren jag inte grävt fram just nu). JVM 457 återtrycker samma text.

Angående 7): notera att novelltiteln är olika i innehållsförteckningen och i själva texten. ;-)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » mån 11 jun 2007, 22:38

pinkunicorn skrev:
Martin Andersson skrev:* "Dagon" och "Pickmans modell" publicerades i JVM 2 resp. 3 enligt min källa. Jag antar att detta innebär "nummer 2 år 1971" och "nummer 3 år 1972", och att numreringen ändrats sedan dess, eftersom JVM redan vid mitten av 70-talet är uppe i runt 350?

Stämmer. På den tiden numrerades den från 1 varje år.

Skönt att höra att jag hade rätt! :-)

Jag hittade faktiskt gamla JVM på UB här och satt idag och tittade i tidiga 70-talsnummer med stor förtjusning. Jäklar vad fina de var!

I JVM 370, augusti 1978 finns en text av Vernon Shea som heter "H. P. Lovecraft" i översättning och "H. P. Lovecraft: The House and the Shadows" i original. Jag vet inte vad det är (mina JVM ligger i en låda i källaren jag inte grävt fram just nu). JVM 457 återtrycker samma text.

Och den är också med i Necronomicon: De döda namnens bok.

(JVM 457 är för övrigt ett av de två nummer jag själv äger.)

"H. P. Lovecraft: The House and the Shadows" är en liten minnestext över HPL skriven av en av hans många brevvänner. Den är riktigt bra, bortsett från att Shea schabblar bort HPL:s pappas namn (han kallar honom Winthrop istället för Winfield). Jag har faktiskt aldrig läst den i fullständigt skick på engelska, eftersom Lovecraft Remembered (som samlar de allra viktigaste minnestexterna över HPL) bara har med ett kort utdrag ur den.
Jag valde att inte ta med den texten i bibliografin eftersom den inte är skriven av Lovecraft (av samma anledning tar jag inte heller med "Skräcken vid bron" från Kalla kårar-serien eller "Arvingen" från Dagon och andra noveller).

Beklagligt nog har nytrycket i JVM 457 en nackdel i form av texten till bilden på huset på College Street 66. Där hävdas att Lovecraft bodde på denna adress nästan hela sitt liv; i själva verket flyttade han dit den 15 maj 1933 och bodde alltså där mindre än fyra år.

Angående 7): notera att novelltiteln är olika i innehållsförteckningen och i själva texten. ;-)

Aha! Det hade jag missat! Det är faktiskt väldigt intressant, eftersom titeln i innehållsförteckningen ligger närmare originaltiteln.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tis 12 jun 2007, 16:22

Har nu lyckats få fram den information jag behövde.
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Litteratur