Universums Öde

Om sf och fantasy

Universums Öde

Inläggav åka » ons 27 jun 2007, 15:39

Eftersom det fanns en intervju med honom i senaste Mitrania blev jag nyfiken på att läsa om Universums Öde (skrev om alla böckerna på min blogg också). Jag har pratat lite med folk sen dess, och det verkar finnas många i min ålder och yngre som läst just Universums Öde i tidig ålder och blivit ganska påverkade av böckerna eftersom de inte läst något annat som liknade det.

Själv läste jag bara Datorernas död när jag var ungefär 9 år, resten av böckerna betydligt senare (efter att jag blivit sf-läsare). Har insett senare att den nog gjorde större intryck än jag trott, själva det dystopiska stadslandskapet och de ödesmättade antydningarna om "kriget och ekokrascherna" etsades in i min unga hjärna.

Någon annan som har tidiga intryck av dessa böcker? Eller något annat kul att tillägga?
åka
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 27 jun 2007, 20:47

Jag läste åtminstone den första boken i serien när den gick som följetong i Kamratposten, men jag vet att jag inte läste hela serien då. Jag vet att jag tyckte bra om den och även uppskattade ritningen av Lens rymdskepp på insidan av omslaget.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav sisterofsam » tor 28 jun 2007, 22:51

Jag är förvånad över att jag inte tog mycket intryck alls av Universums öde och alla andra dystopier jag läste när jag var ungefär 8-15 år. Under något år läste jag nästan uteslutande ungdomsböcker om kärnvapenbombningar (de sista barnen i Schewenborn (ursäkta stavningen) av Gudrun Pausewang var bäst och genren är (eller var) faktiskt så stor att den hade en egen hylla på ungdomsavdelningen på min biblioteksfilial) och jag borde faktiskt ha blivit litet störd, men jag märker inte av något annat än att jag blivit väldigt duktig på att känna igen symptomen på strålningssjuka (i teorin).
Jag tyckte hemskt mycket om Universums öde i alla fall och läste om alla böckerna (allra bäst tyckte jag om Datorernas död) hundra gånger, och det är en av de få böcker som jag älskade som liten som jag fortfarande kan läsa nu när jag är stor. Eller större.
Annika
sisterofsam
WAHF

Inläggav jason » lör 30 jun 2007, 15:58

Jag kan inte minnas att jag läst någon svensk författare som fått in en sådan kraftfull futuristisk sf-stämning i sina berättelser. Han hade verkligen känsla för det där.
jason

Inläggav wahl » lör 30 jun 2007, 21:09

Jodå, på lågstadiet, när jag läste allt som hade rymdskepp på sig, så läste jag ett par i den här serien (kanske bara de två första). Hur mycket intryck jag tagit vet jag inte, men åtminstone den första har onekligen etsat sig fast bra i minnet.
wahl
WAHF

Återgå till Litteratur