Varifrån kommer citatet-stafett

Om sf och fantasy

Varifrån kommer citatet-stafett

Inläggav pinkunicorn » tis 14 nov 2006, 13:08

Jag knycker skamlöst en tråd från Catahyas forum (fast med lite striktare regler).

Varifrån kommer citatet nedan (författare och bok)? Den som kommer på svaret kommer med nästa citat.

Grandfather was a tree. Father grew trux in fifteen different colours. Mother could sing the double-helix song. Sing it right into the heart of things and change them.

(citerat ur minnet)

Johans tillägg:
Jag tror att rätt format för lekarna är att man ger ledtrådar efter två dygn och facit efter tre, annars glöms de bort och dör.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: Varifrån kommer citatet-stafett

Inläggav tompe » tis 14 nov 2006, 14:14

pinkunicorn skrev:Jag knycker skamlöst en tråd från Catahyas forum (fast med lite striktare regler).

Varifrån kommer citatet nedan (författare och bok)? Den som kommer på svaret kommer med nästa citat.

Grandfather was a tree. Father grew trux in fifteen different colours. Mother could sing the double-helix song. Sing it right into the heart of things and change them.

(citerat ur minnet)

Hur vet man att man svarar rätt då? Det där är säkert Ian MacDonal och Necroville (hum, eller var det The broken Land).

Nytt citat:

"Gemma, tell your story again," Shana begged, putting her arms around her grandmother and breathing in that special smell of talcum and lemon that seemed to belong only to her.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tis 14 nov 2006, 14:18

Om man inte har verifierat det själv kan man ju vänta på bekräftelse från den som frågade.

I det här fallet är ditt andra alternativ rätt, dvs Ian MdDonalds Hearts, Hands and Voices eller The Broken Land som boken av för mig okänd anledning utgavs som i DSLIV.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Re: Varifrån kommer citatet-stafett

Inläggav tompe » tis 14 nov 2006, 22:35

tompe skrev:Nytt citat:

"Gemma, tell your story again," Shana begged, putting her arms around her grandmother and breathing in that special smell of talcum and lemon that seemed to belong only to her.

Kan ju ge en ledtråd. Författaren var hedersgäst på världskongressen i Glasgow.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 13:15

Jag har knappt läst ett ord av Jane Yolen (som jag misstänker att det är; det låter inte som Chris Priest eller Robert Sheckley), så jag har ingen aning.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 15 nov 2006, 13:51

jophan skrev:Jag har knappt läst ett ord av Jane Yolen (som jag misstänker att det är; det låter inte som Chris Priest eller Robert Sheckley), så jag har ingen aning.

Ja, det är Jane Yolen och det är nog en av hennes mer välbekanta och den jag hade på min Palm då jag var på på jobbet... Det är svårt att hitta ogooglingsbara citat utan sina böcker.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 13:54

Fast att googla är att fuska, så det ska inte spela någon roll...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 15 nov 2006, 13:59

jophan skrev:Fast att googla är att fuska, så det ska inte spela någon roll...

Men då så. Då kan jag ju lägga in det citat jag tänkte lägga in och som finns en chans att känna igen:

I lived long enough to see the cure for death; to see the rise of the Bitchun Society, to learn ten languages; to compose three symphonies; to realize my boyhood dream of taking up residence in Disney World; to see the death of the workplace and of work.

Parallella citat så svara på vilket som :-)
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 14:27

I lived long enough to see the cure for death; to see the rise of the Bitchun Society, to learn ten languages; to compose three symphonies; to realize my boyhood dream of taking up residence in Disney World; to see the death of the workplace and of work.

Hmm, Cory Doctorows Down and Out in the Magic Kingdom?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 15 nov 2006, 14:37

jophan skrev:

Hmm, Cory Doctorows Down and Out in the Magic Kingdom?

Korrekt!
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 15:10

The changeling's decision to steal a dragon and escape was born, though she did not know it then, the night the children met to plot the death of their supervisor.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » ons 15 nov 2006, 15:33

jophan skrev:The changeling's decision to steal a dragon and escape was born, though she did not know it then, the night the children met to plot the death of their supervisor.

The Iron Dragon's Daughter, Michael Swanwick. Det är lättare att känna igen början på böcker.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 15:44

Rätt svar. Din tur.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 15 nov 2006, 18:57

Åh, det var den? Då hade jag ju rätt, även om jag inte såg citatet förrän det var för sent.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » ons 15 nov 2006, 19:16

Ja, den var enkel även för mig som inte brukar minnas text i detalj. "dragon", "children" och "kill supervisor" var tillräckligt med plot för att minnas boken.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Nästa

Återgå till Litteratur