Varifrån kommer citatet-stafett

Om sf och fantasy

Inläggav Martin Andersson » ons 17 dec 2008, 23:22

Rymd-Olov skrev:Äh, var citatet för kort eller är ingen intresserad?

En till ledtråd: Författaren gjorde långt innan debuten ett bluffartat framträdande som "native guide" i en dokumentär som kan ses här (om den nu fungerar).

Nu kan alla svara, även de som aldrig läst en rad sf i hela sitt liv. :)

Hmmm... Klarade inte av att se dokumentären, men misstänker att det är den jag sett förr, så jag svarar "William Gibson och All Tomorrow's Parties".
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tor 18 dec 2008, 06:02

Martin Andersson skrev:
Rymd-Olov skrev:Äh, var citatet för kort eller är ingen intresserad?

En till ledtråd: Författaren gjorde långt innan debuten ett bluffartat framträdande som "native guide" i en dokumentär som kan ses här (om den nu fungerar).

Nu kan alla svara, även de som aldrig läst en rad sf i hela sitt liv. :)

Hmmm... Klarade inte av att se dokumentären, men misstänker att det är den jag sett förr, så jag svarar "William Gibson och All Tomorrow's Parties".

Äsch, det är ju fel. Rätt författare, rätt nummer i trilogin, men fel serie och därmed fel bok.

Andra gissningar?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » tor 18 dec 2008, 13:17

Det hade ju annars varit typiskt om du plockat den enda boken av honom som jag inte läst. Det skulle alltså innebära att citatet kommer från Mona Lisa Overdrive som jag visserligen har läst men inte kan påstå att jag kommer ihåg något av, förutom att det väl var i den delen som en rymdstation var inblandad?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tor 18 dec 2008, 19:00

pinkunicorn skrev:Det hade ju annars varit typiskt om du plockat den enda boken av honom som jag inte läst. Det skulle alltså innebära att citatet kommer från Mona Lisa Overdrive som jag visserligen har läst men inte kan påstå att jag kommer ihåg något av, förutom att det väl var i den delen som en rymdstation var inblandad?

Rätt! Men det vete sjutton om det förekom någon rymdstation i den. I Neuromancer är de på en rymdstation i senare delen av berättelsen. Och i Count Zero har vi den där rika konstsamlaren som lever i omloppsbana. Men i Mona Lisa Overdrive är de bl a i London och i en övergiven fabrik någonstans i fd USA, kanske i närheten av Cleveland?. Har jag för mig.

Scenen som citatet kommer från är när Mona hämtas/räddas av Molly sedan hon blivit plastikopererad. Prior är Monas hallick.

Mollys smeknamn från Neuromancer är Steppin Razor, efter Wailerslåten.

Nu är det din tur!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Föregående

Återgå till Litteratur