Varifrån kommer citatet-stafett

Om sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » lör 10 maj 2008, 01:15

Anne McCaffrey, "Dragonflight" eller någon annan bok i serien?

Gissar jag utan att ha läst en rad av tanten.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » lör 10 maj 2008, 09:08

Nope, Dragonsbane av Barbara Hambly -- VIDA överlägsen Mccaffreys böcker.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Merry » lör 10 maj 2008, 22:03

Martin Andersson skrev:Nope, Dragonsbane av Barbara Hambly -- VIDA överlägsen Mccaffreys böcker.

Korrekt! Din tur.

Eftersom jag inte står ut med McCaffrey så är jag glad att du håller med på den punkten. =)
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 10 maj 2008, 22:30

Merry skrev:
Martin Andersson skrev:Nope, Dragonsbane av Barbara Hambly -- VIDA överlägsen Mccaffreys böcker.

Korrekt! Din tur.

Eftersom jag inte står ut med McCaffrey så är jag glad att du håller med på den punkten. =)

Och jag fick i alla fall bekräftat att jag även fortsatt bör undvika McCaffrey. Precis som jag trodde.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » lör 10 maj 2008, 23:53

Sheriffen skrev:
Och jag fick i alla fall bekräftat att jag även fortsatt bör undvika McCaffrey. Precis som jag trodde.

Kör hårt,
Sheriffen

Jag skulle nog inte kalla det för bekräftning - snarare utslag av personlig smak. Bekräftning kan du nog bara lyckas med om du faktiskt försöker läsa dem. Om du litar helt och fullt på vad andra människor säger så indikerar McCaffreys säljsiffror snarare att du borde läsa dem omedelbart. =)
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 11 maj 2008, 05:57

Merry skrev:
Sheriffen skrev:

Kör hårt,
Sheriffen

Jag skulle nog inte kalla det för bekräftning - snarare utslag av personlig smak. Bekräftning kan du nog bara lyckas med om du faktiskt försöker läsa dem. Om du litar helt och fullt på vad andra människor säger så indikerar McCaffreys säljsiffror snarare att du borde läsa dem omedelbart. =)

Sant. Men jag föredrar i det här fallet att lita på människor jag har upptäckt har vad jag tycker är god smak. Plus att jag avskyr fantasy.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » sön 11 maj 2008, 13:53

Sheriffen skrev:Sant. Men jag föredrar i det här fallet att lita på människor jag har upptäckt har vad jag tycker är god smak. Plus att jag avskyr fantasy.

Bockar och tackar. Fast tekniskt sett skulle jag nog räkna McCaffreys Dragon-böcker som SF.

Då ska vi se vad jag har grävt fram:

The crowd began to slip from their robes, to reveal all manners of men and women, old and young -- orange-haired witches of the Cobalt Mountain; forest sorcerers of Ascolais; white-bearded wizards of the Forlorn Land, with babbling small succubi. And one clad in splendid silk was the Prince Datul Omaet of Cansapara, the city of fallen pylons across the Melantine Gulf. And another creature of scales and staring eyes came of the lizardmen in the barren hills of South Almery. And these two girls, never apart, were Saponids, the near-extinct race from the northern tundras. The slender dark-eyed ones were necrophages from the Land of the Falling Wall. And the dreamy-eyed witch of the blue hair -- she dwelt on the Cape of Sad Remembrance and waited at night on the beach for that which came in from the sea.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 11 maj 2008, 14:16

Martin Andersson skrev:
Sheriffen skrev:Sant. Men jag föredrar i det här fallet att lita på människor jag har upptäckt har vad jag tycker är god smak. Plus att jag avskyr fantasy.

Bockar och tackar. Fast tekniskt sett skulle jag nog räkna McCaffreys Dragon-böcker som SF.

Whatever. Jag litar mer på ditt omdöme än på McCaffrey i vilket fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 11 maj 2008, 20:26

Och Vance är högst definitivt inte bara bättre än McCaffrey utan också än Hambly och så gott som alla andra såväl fantasy- som sf-författare.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Martin Andersson » mån 12 maj 2008, 10:55

john-henri skrev:Och Vance är högst definitivt inte bara bättre än McCaffrey utan också än Hambly och så gott som alla andra såväl fantasy- som sf-författare.

Jag är böjd att hålla med om att han klår det mesta. :)
Har du en källa till citatet också? Författaren är alltså rätt identifierad.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav john-henri » mån 12 maj 2008, 11:06

Jaja, det är ur episoden/novellen T'Sais, som utgör tredje kapitlet i The Dying Earth.

Den här klarar ni inte, tror jag:

"Yes, this Mall is a holy place, a sacred place, a place where life is lived, nurtured, supported, enhanced, enjoyed. The Mall is a temple, and the grocery store is the center of the temple, the anchor that holds it all together, the base upon which it is all built."

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 30 jun 2008, 10:02

john-henri skrev:Den här klarar ni inte, tror jag:[...]

Inga svar sedan den tolfte maj. Du verkar ha rätt. Prova med ett annat citat så vi kan få lite liv i den här tråden igen!
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » sön 09 nov 2008, 11:56

Nu var det väldigt länge sedan det var någon aktivitet i den här tråden, så jag tar mig friheten att helt enkelt ta över kommandot. Författare och boktitel, tack. Detta är en bok som jag tror att många här har läst, men som jag faktiskt får erkänna att jag själv inte läst även om jag råkade ha den liggande framme när jag såg mig om efter något att citera ur.

Någon, men vem? skrev:The first human expedition to Mars was selected on the theory that the greatest danger to man was man himself. At that time, eight Terran years after the founding of the first human colony on Luna, an interplanetary trip made by humans had to be made in free-fall orbits -- from Terra to Mars, two hundred-fifty-eight Terran days, the same for return, plus four hundred fifity-five days waiting at Mars while the planets crawled back into positions for the return orbit.

Den som först kan placera citatet får hitta på nästa.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » sön 09 nov 2008, 12:00

Stranger in a Strange Land av självaste Heinlein! Tror jag, eller blandar jag ihop den med någon annan av hans böcker?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » sön 09 nov 2008, 12:34

Nej då, det är rätt. Din tur att hitta på något!
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur