Varifrån kommer citatet-stafett

Om sf och fantasy

Inläggav Rymd-Olov » sön 09 nov 2008, 20:57

Jaha, då blir det ungdoms-sf i svensk översättning. Scenen utspelar sig inuti ett rymdskepp.

Författaren vars namn tillsammans med titeln på den aktuella boken utgör korrekt svar på detta inlägg skrev: Postis var fastspänd vid skåpväggen med metallband om halsen och händer och fötter.
Han hade fortfarande på sig postens byxor, med de smala röda revärerna, fast ena byxbenet hade klippts bort. Han var fortfarande klädd i sin gamla kakifärgade postkavaj, med den officiella metallbrickan fastnålad på uppslaget. Men sladdarna ledde ner från cylindrarna och mätartavlorna, in i Postis bara ben och upp i en av näsborrarna. Hälften av hans rödbruna hår hade rakats av, och en metallplatta satt fasttejpad vid hans bara skalle, med trådar som gick upp till mätartavlorna. Men det var inte det värsta. Det grå och purpurfärgade möglet klättrade uppför hans nakna ben, och höger sida av ansiktet var täckt av det, till och med det ständigt blinkande ögat.
Men det andra klara blå ögat var fortfarande Postis.
"Herregud, pojk, vad jag är glad att se dig! Har du polisen med dig? Släpp ut mig härifrån, va? Jag trodde aldrig att polisen skulle komma hit... Store tid, nu skulle det allt smaka gott med en kopp av din mammas te - en riktigt stor kopp. Det är bara genom att tänka på din mamma och hennes te som jag kunnat hålla modet uppe." Han försökte le, under det grå möglet sprack plötsligt ena ansiktshalvan från hakan till ögat, och en stor droppe av den där honungsgula vätskan bildades och rann ner över möglet.
"Postis", sa Ralph. Han kunde knappt få fram ordet, halsen kändes full av torrt damm. "Postis..."
Postis sjönk ihop. "Herregud, grabben, de har alltså tagit dig också... Åh, Gud hjälpe oss. Jag försökte låta bli att tala om för dem vem som hade gett mig paketet. Men jag stod inte ut... inte när den grå smörjan började växa uppför benet på mig... Jag talade om det för dem, och trodde att de skulle sluta. Men de lämnade mig bara här..."
"Postis..."
"Hör du, grabben, har du din kniv på dig? Gör slut på mig då, va? Jag har hoppats på att nån ska komma och göra slut på mig..."
"Nej, Postis. NEJ..."
Och sedan svängde dörren längst bort i korridoren upp igen.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » ons 19 nov 2008, 22:14

Jaha, här var det tänkt att den här tråden skulle återupplivas, men så lyckades jag tvärbromsa den istället. Min tanke var att citatet ovan kanske skulle kännas igen av 80-talisterna här på fandom.se, eftersom boken ifråga borde ha varit lätt att råka på i bibliotekshyllan för en ungdom med dragning åt det fantastiska under deras uppväxt. Men kanske har jag fel både vad gäller lättillgänglighet och tidsperiod.

Det skulle iaf vara Glaskistan av Robert Westall (Urn Burial i original).

Vi byter till ett mycket mer igenkännligt (och för all del extremt mycket bättre) verk, en av genrens verkliga klassiker:

Vem skrev:"Speaking of monotony..." he continued smoothly.
"Which we weren't."
"What's the most persistent tune you ever wrote?"
/.../
"It was 'Tenser, Said The Tensor'. I wrote it for that flop show about the crazy mathematician. They wanted nuisance value and they sure got it. People got so sore they had to withdraw it. Lost a fortune."
"Let's hear it."
"I couldn't do that to you."
"Come on, X. I'm really curious."
You'll regret it."
"I don't believe you."
"All right, pig," she said, and pulled the punch panel toward her. "This pays you back for that no-guts kiss."
Her fingers and palm slipped gracefully over the panel. A tune of utter monotony filled the room with agonizing, unforgettable banality. It was the quintessence of every melodic cliché Y had ever heard. No matter what melody you tried to remember, it invariably led down the path of familiarity to "Tenser, Said The Tensor." Then X began to sing:

Eight, sir; seven, sir;
Six, sir; five, sir;
Four, sir; three, sir;
Two, sir; one!
Tenser, said the Tensor
Tenser, said the Tensor
Tension, apprehension,
And dissension have begun.

"Oh my God!" Y exclaimed.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » ons 19 nov 2008, 22:25

Jag fick författaren rätt men verket fel (efter en kontroll med Google), så jag låter någon annan kassera in denna.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav J-h:n » ons 19 nov 2008, 22:29

pinkunicorn skrev:Jag fick författaren rätt men verket fel (efter en kontroll med Google), så jag låter någon annan kassera in denna.

Samma här. Tusan också. Alldeles för länge sedan jag läste den.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tor 20 nov 2008, 15:04

john-henri skrev:Tsk, hur kan ni komma ihåg fel på titel? Ben Reichs jingel i The Demolished Man glömmer man aldrig. Även om jag inte vågar läsa om boken, skrämd av den besvikelse jag faktiskt kände när jag härom året läste om Besters andra stora roman The Stars My Destination, som jag alltid kommit ihåg som den jag tyckte mest om.

Fast fortsätt den här leken ni; jag råkade bara titta förbi och har inga sådana ambitioner.

John-Henri

Men du får gärna hitta ett nytt citat, eftersom du naturligtvis hade rätt. Annars kanske någon annan känner sig hågad?
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Merry » tor 20 nov 2008, 17:55

Rymd-Olov skrev:Min tanke var att citatet ovan kanske skulle kännas igen av 80-talisterna här på fandom.se, eftersom boken ifråga borde ha varit lätt att råka på i bibliotekshyllan för en ungdom med dragning åt det fantastiska under deras uppväxt. Men kanske har jag fel både vad gäller lättillgänglighet och tidsperiod.

Det skulle iaf vara Glaskistan av Robert Westall (Urn Burial i original).

Nu blir jag lite besviken på mig själv. Jag läste ganska många Westallromaner när jag var liten*, och jag hade en vag aning om att jag inte såg det där (ganska vidriga) citatet för första gången. Om jag blivit avtvingad en gissning så hade jag dock trott på en ursvensk sf-novell, förslagsvis publicerad i en Delta-antologi. Westall hade varit så långt ner på min lista att vi aldrig hade hunnit dit.

*Fast jag är sjuttiotalist. Min favorit var Kulsprutan, en roman garanterat fri från SF.
Merry
Fan

Inläggav Rymd-Olov » sön 23 nov 2008, 11:04

Merry skrev:Nu blir jag lite besviken på mig själv. Jag läste ganska många Westallromaner när jag var liten*, och jag hade en vag aning om att jag inte såg det där (ganska vidriga) citatet för första gången. Om jag blivit avtvingad en gissning så hade jag dock trott på en ursvensk sf-novell, förslagsvis publicerad i en Delta-antologi. Westall hade varit så långt ner på min lista att vi aldrig hade hunnit dit.

*Fast jag är sjuttiotalist. Min favorit var Kulsprutan, en roman garanterat fri från SF.

Ja, 70- och tidigt 80-tal är nog perioden för Westall-generationens födelse. Själv är jag född 1980, en obehaglig blandning av hippie och yuppie. :-)

Hsh kommer jag nu med ett citat till, för att hålla leken igång. För att undvika rätt-författare-fel-romansyndromet kan jag meddela att det inte är denne extremt välkände författares genombrottsroman som är svaret. Hoppa fram till tredje boken i samma framtid så har ni svaret.

Ett oförglömligt stycke dialog:

Vem skrev:"What the hell are you looking at?"
"Uh...your boots."
"So?"
"They don't make it with your pants."
"Wore 'em to kick the shit out of Prior."

Kom ihåg att straffet för att svara rätt är att leta fram nästa citat...
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 25 nov 2008, 08:13

Vem skrev:"What the hell are you looking at?"
"Uh...your boots."
"So?"
"They don't make it with your pants."
"Wore 'em to kick the shit out of Prior."

En ledtråd: Personen som får både första och sista repliken gör (i första boken i serien) en oförglömlig entré vid ett tillfälle och beskrivs då som essensen av varenda "badass hero" som klivit runt i en actionfilm. Samma person har ett smeknamn som är identiskt med namnet på en ska/reggae-låt som framfördes av The Wailers. Kom ihåg att det är den tredje boken i trilogin som är det rätta svaret.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » ons 17 dec 2008, 11:07

Äh, var citatet för kort eller är ingen intresserad?

En till ledtråd: Författaren gjorde långt innan debuten ett bluffartat framträdande som "native guide" i en dokumentär som kan ses här (om den nu fungerar).

Nu kan alla svara, även de som aldrig läst en rad sf i hela sitt liv. :)
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » ons 17 dec 2008, 11:13

Jag är intresserad, men har inga förslag att komma med.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 17 dec 2008, 12:40

Rymd-Olov skrev:Äh, var citatet för kort eller är ingen intresserad?

En till ledtråd: Författaren gjorde långt innan debuten ett bluffartat framträdande som "native guide" i en dokumentär som kan ses här (om den nu fungerar).

Nu kan alla svara, även de som aldrig läst en rad sf i hela sitt liv. :)

My god! En 19-årig Bill Gibson! Vad gulligt. Jag har inte läst något av Gibson (förutom The Difference Engine), så jag har inget förslag att komma med.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » ons 17 dec 2008, 19:22

Hm, ni menar alltså att det inte ska fuskas mha wikipedia i den här leken? Gott så!

Om ni gillade filmen så kan jag rekommendera Gibsons kommentar till den som han gjorde på sin blogg för några år sedan, men ni får tyvärr hitta den själva.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » ons 17 dec 2008, 20:26

Rymd-Olov skrev:Hm, ni menar alltså att det inte ska fuskas mha wikipedia i den här leken?

Nej, vad vore vitsen då? Men det innebär att det är en svår lek, för citaten måste vara precis lagom lätta för att det ska vara intressant.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » ons 17 dec 2008, 21:38

jophan skrev:
Rymd-Olov skrev:Hm, ni menar alltså att det inte ska fuskas mha wikipedia i den här leken?

Nej, vad vore vitsen då? Men det innebär att det är en svår lek, för citaten måste vara precis lagom lätta för att det ska vara intressant.

Nej, vad vore vitsen då, egentligen? Men det vore konstigt om inte någon som har läst boken ifråga kunde svara rätt efter alla dessa ledtrådar, även om denne inte kommer ihåg just detta citat. Jag medger att det inte var bästa möjliga citat jag valde.

Varför har du inte läst något mer av Gibson, förresten? Jag är ytterst förvånad.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » ons 17 dec 2008, 22:27

Rymd-Olov skrev:Varför har du inte läst något mer av Gibson, förresten? Jag är ytterst förvånad.

Ja, säg det. Kort liv, många böcker osv. Sen har jag aldrig tyckt att cyberpunk är särskilt intressant. Men hans senaste, Pattern Recognition till exempel, skulle jag förmodligen vilja läsa.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur