Hugonomineringarna

Om sf och fantasy

Hugonomineringarna

Inläggav Carolina » fre 06 jul 2007, 10:10

Hej!
Jag har de senaste månaderna ägnat mig åt att läsa de olika hugonominerade böckerna och novellerna, kolla http://www.nippon2007.us/hugo_nominees.php.
När det gäller noveller (alltså kortromaner, långnoveller och noveller) så är nominerningarna i år ovanligt bra. Åtminstone om man jämför med de senaste två årens nomineringar. Geoff Rumans och Ian McDonalds bidrag imponerar och jag gillade skarpt McAllister's novell Kin. Det är bara att rekommendera att läsa novellkategorierna.
Det är inte lika väl ställt med romanerna. Jag har just läst ut Blindsight av Peter Watts. Den var inte rolig. Om man ska vara lite mer nyanserad så innehåller den hel del intressanta idéer. Det är en "första kontakt"-roman och utomjordingarna är mycket mystiska. Problemet är att huvudpersonerna (som visserligen är märkliga) inte är ett dugg engagerande. Och så begrep jag inte vad som hände på slutet egentligen. Jag kanske somnade för ofta över boken.

Naomi Novik's "His Majesty´s Dragon" var däremot jätteskoj, om man gillar Hornblower och Pern-böckerna.
Charles Stross' Glasshouse var faktiskt bland de bättre han skrivit. Jag har nu under de senaste åren beklagat att Stross alltid blir nominerad. De andra böckerna jag läst har inte varit speciellt kul. I mitt tycke så lyckas han inte med att hålla ihop en historia utan de brukar falla sönder någonstans i mitten. I Glasshouse funkar historien faktiskt.
Vernor Vinge's Rainbows End var bitvis underhållande och bitvis tråkig och rörig. Jag var inte någon större fan av hans "Fire upon the Deep" heller.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav tompe » fre 06 jul 2007, 16:25

Jag gillade _Blindsight_ väldigt mycket. En bok som verkligen gav sense of wonder och det är inte så vanligt nuförtiden. Jag har ännu bara hunnit läsa Noviks drak-bok också och den var skoj att läsa men inte riktigt i topp med avseende på intressant sf eller bra litteratur.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

RE: Hugonomineringarna

Inläggav Ben » mån 09 jul 2007, 09:03

Carolina skrev:Hej!
jag gillade skarpt McAllister's novell Kin.

Jag startade en liknande tråd på Enhörningens forum för en tid sedan. Av novellerna (alltså just novellerna inte långnovellerna eller kortromanerna) gillade jag bäst Tim Pratts Impossible Dreams.

Bruce McAllisters novell Kin däremot tyckte jag oerhört illa om. Ungefär så här skrev jag på Enhörningsforumet:
Det här måste vara en av de vidrigaste texter jag läst på länge! Novellen är tillägnad Harry Harrison, så man kunde väl tänka sig att det är frågan om något slags hyllning till hans Stainless Steelrat-romaner, men å andra sidan skulle det reducera novellen till något slag av fanfiction. Hur som helst läste jag texten som äcklig anti-abort-propaganda och glorifiering av våld. Visst kan det hända att novellen kan tolkas på något annat sätt men jag har absolut inget intresse att ta i den på nytt!
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav tompe » tis 10 jul 2007, 02:06

Min kommentar till "Kin" inför bokdiskussion var "Gillade den. Bra slut. Presenterar universumet ganska bra." och jag antecknade att jag ska rösta på den som vinnare.

"Impossible Dreams" hamnade trea på min list. Lite för sött slut men den var ganska skoj.

Vi pratade om kortromanerna idag. Ingen imponerade så att den stod ut men ingen var riktigt dålig heller. Jag kommer rösta på "Julian: A Christmas Story" som vinnare och sist kommer "Inclination" då jag tyckte slutet var så kasst i den historien. De övriga tre har jag svårt att rangordna.

Har läst halva Eifelheim och tycker den är ganska bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Carolina » ons 18 jul 2007, 10:36

Nu har jag äntligen läst alla Hugonominerade romaner. Jag gillade Eifelhem också. Det var en trevlig variant på den första kontakten mellan utomjording och människa.
Nu ska jag bara rösta.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav tompe » ons 18 jul 2007, 21:35

Lite för mycket pest i boken tyckte jag men annars var den bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » ons 25 jul 2007, 00:50

Nu har jag läst ut Glasshouse och den vann med liten marginal bland de Hugo-nominerade romanerna. Förmodligen Charles Stross bästa bok. Min lista blir:

1. Glasshouse
2. Blindsight
3. Eifelheim
4. Rainbows End
5. His Majesty's Dragon

His Majesty's Dragon var en skojig bok att läsa och mer underhållande än Rainbows End men Rainbows End hade mer intressanta idéer.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Carolina » ons 25 jul 2007, 11:42

Hej!
Så här röstade jag:
1. His Majesty's Dragon
2. Eifelheim
3. Glasshouse
4. Rainbows End
5. Blindsight

Jag håller med om att Glasshouse är Stross bästa bok hittills, åtminstone av dem jag har läst. Så det var nära mellan Eifelheim och Glasshouse. Sedan är kanske inte His Majesty's Dragon en riktigt äkta sf-roman, men det var den boken som gav mig den roligaste läsupplevelsen. Jag fick också lust att läsa fortsättningen, vilket också ger pluspoäng till boken. Det vanligaste är att jag läser en bok av en författare och sedan bestämmer mig för att jag inte behöver läsa fler. Jag behöver inte läsa fler av Vernor Vinge, t ex.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav tompe » ons 25 jul 2007, 18:46

Glömde säga att Glasshouse innehöll lika mycket sense of wonder som Blindsight. Det är trevligt att få uppleva lite sense of wonder ibland.

Jag tycker inte roligaste läsupplevelsen är ett bra kriterium för Hugo-röstning. Bästa sf- eller fantasy-bok är ett mycket bättre kriterium. Sedan kommer säkert många rösta på Novik bara för att böckerna är populäram kul att läsa och den boken är den enda de läst. Så andra som läst alla böcker borde försöka motverka detta...

Eifelheim hade lite tempoproblem ibland tyckte jag.

Men det är ju bra om vi inte är överens så att panelen på "den norska kongressen" blir roligare :-)
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Litteratur