SF-F Kanon - Vad bör en nybörjare läsa?

Om sf och fantasy

SF-F Kanon - Vad bör en nybörjare läsa?

Inläggav Livgivare » fre 17 aug 2007, 21:22

Hejsan, är en tämligen nybörjare på SF och F litteratur, har läst kanske 7 böcker som kan räknas som renodlade exemplar på denna litteratur.

Min lista "so far"

Through Wolf's Eyes
Wolf's Head Wolf's Heart
The Dragon Of Despair
Wolf Captured
Wolf Hunting
---------------
Alla i Firekeeperserien av Jane M. Lindksold
(en saknas för att den inte kommit ut ännu i pocket)

1984 (George Orwell)
Farenheit 451 (Ray Bradbury)

----------------

Andra böcker i utkanten som kan räknas in...

Gullivers Resor
Ramsesböckerna av Christian Jacq
Första halvan av boken Processen av Kafka (fast vet inte om den tillhör alls) - bra men klaustrofobisk för min del, tar det lungt med den...

Det jag hellst vill med denna tråd är en enkel och bra översikt av böcker så att nybörjare faktiskt bara kan gå och låna en bok på biblioteket så att man kan sätta igång...

Någon som hjälper till???
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 17 aug 2007, 22:13

Jag tror att det finns en tråd liknande denna någonstans på forumet, eftersom även någon annan har frågat. Fast det hindrar inte mig från att nämna några böcker i alla fall jag anser är helt avgörande essentiella:

Alfred Bester: "The Stars My Destination"
Ray Bradbury: "The Illustrated Man"
Fredric Brown: "Arena" (långnovell)
Keith Laumer o Rosel George Brown: "Earthblood"
H. G. Wells: "The War of the Worlds"
Clifford D. Simak: "City"
Jack Vance: demonfurstepentalogin ("Star King", "The Killing Machine", "The Palace of Love", "The Face" o "The Book of Dreams")

Lägg för all del märke till att jag inte rekommenderar någon science fiction från de allra senaste decennierna, eftersom jag är för dåligt inläst på den. Samtliga ovan listade anses dock - och med rätta - vara tunga klassiker i genren och var och en är på sitt sätt och i olika grad stilbildare.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen lör 18 aug 2007, 21:26, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » fre 17 aug 2007, 22:19

Bland dessa blir det nog Ray Bradbury som blir först, tror jag såg den på biblan sist jag var där...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 17 aug 2007, 22:26

Livgivare skrev:Bland dessa blir det nog Ray Bradbury som blir först, tror jag såg den på biblan sist jag var där...

Lysande val, om du frågar mig. Skulle du gilla den (det är en novellsamling) så försök gärna med samme författares "The October Country", "The Martian Chronicles" och "The Golden Apples of the Sun". Bland hans romaner bör man nog nämna allra minst "Dandelion Wine", "Fahrenheit 451" och "Something Wicked This Way Comes", även om bara den i mitten helt renodlat torde kunna sägas vara science fiction (fast även de båda andra faller inom kategorin litteratur med fantastiska inslag).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 18 aug 2007, 03:25

Sf fär nybörjare är ofta svårt eftersom olika människor letar efter olika saker inom sf, och bredden faktiskt inte är nämnvärt mindre än inom annan litteratur.

Men i alla fall. Kanske kan det hjälpa en smula att dela in en måttlig lista i kategorier? Jag utelämnar de titlar Sheriffen redan nämnt. Svenska titlar inom parentes.

"Klassikerna", de där som nästan definierar motiv och teman:
Isaac Asimov: I, robot (Jag, robot)
Olaf Stepledon: Last and First Men (De sista och de första människorna)
H G Wells: The Time Machine (Tidsmaskinen)
Arthur C Clarke: Childhood's End (Mot stjärnorna)
Robert A Heinlein: Citiizen of the Galaxy (Vintergatans son)

Moderna klassiker, 60-tal och framåt:
Philip K Dick: The Man in the High Castle (Mannen i det höga slottet)
Samuel R Delany: Nova (Nova)
Ursula K Le Guin: The Left Hand of Darkness (Mörkrets vänstra hand)
Joanna Russ: The Female Man (Honmänniskan)
Joe Haldeman: The Forever War (Det eviga kriget)

Några tusen tips till hittar du i min bok Inre landskap och yttre rymd: science fictions historia, som finns på de flesta bibliotek. Tidskriften Nova science fiction försöker löpande ge smakprov på riktigt bra, för det mesta fortfarande aktiva sf-författare.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav åka » lör 18 aug 2007, 19:51

Ta några novellantologier ifall det finns på ditt bibliotek. På så vis får du lite koll på olika författare utan att behöva läsa så mycket av varje till att börja med. Nova är faktiskt ett bra tips, kolla om bibblan har -- eller köp några äldre nummer.
åka
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 18 aug 2007, 21:25

Jag ser att jag pinsamt nog har rekommenderat en bok som Livgivare redan läst, nämligen Ray Bradburys "Fahrenheit 451". Nåväl, det var bara för att jag kom igång med Bradbury, som är en av mina absoluta favoritförfattare inom science fiction-fältet (fast då menar jag det han skrev fram till och med ungefär mitten på sjuttiotalet eller något - sedan dess har han, hm, blivit... äsch, det är bara synd att prata om det, för han var så lysande en gång i tiden).

Hur som helst, "Fahrenheit 451" är ju ett gott exempel på en av de få sf-romaner som slagit igenom med rätt stor kraft även utanför genren - inte i lika hög grad som George Orwells "1984", men på samma vis.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » lör 18 aug 2007, 22:11

Tyckte själv att Farenheit 451 var mer skrämmande än 1984, mest för att man känner igen sig mer i stämningen och sakerna som beskrivs i Bradburys bok. Även om 1984 fick mig att helt ändra åsikt om övervakningssamhället vi lever i idag...fy vad jag blev trött på alla anti-terrorlagar ifrån USA och mådde illa och mår illa av dem efter denna bok...det e sant böcker ändrar faktiskt folks åsikter snabbare än politikers tal...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav margl » sön 19 aug 2007, 13:02

Livgivare skrev:Tyckte själv att Farenheit 451 var mer skrämmande än 1984, mest för att man känner igen sig mer i stämningen och sakerna som beskrivs i Bradburys bok. Även om 1984 fick mig att helt ändra åsikt om övervakningssamhället vi lever i idag...fy vad jag blev trött på alla anti-terrorlagar ifrån USA och mådde illa och mår illa av dem efter denna bok...det e sant böcker ändrar faktiskt folks åsikter snabbare än politikers tal...

Jag vill bara påpeka att "1984" hör troligtvis till mitt livs starkaste läsupplevelser. Förmodligen skulle jag om någon sa åt mig att göra det kunna recitera stora delar av samtalet i fängelset mellan Winston och O'Brien eftersom de där meningarna är fastbrända i mitt medvetande.

Apropå listan ser jag att de flesta jag skulle vilja nämna redan blivit omtalade, förutom möjligtvis Aldous Huxleys "Brave New world", och jag kan också till min förfäran lägga märke till att även om jag känner igen författarnamnen och titlarna så är det ett flertal böcker jag aldrig läst. Jag inser att listan ska vara ett koncentrat av litterär förträfflighet, men återigen finner jag mig i rollen som försvarare av skräplitteratur och framställer därför påståendet att man kanske borde ha läst åtminstone en av Burroughs marsromaner. Säkerligen också Jules Vernes och Jack Williamsons bättre saker, som tex "Den evige Adam" och "The Humanoids".
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 22 aug 2007, 00:05

Jag såg just att Rymd-Olov i sin presentation också bad om boktips och eftersom den här tråden är smart namngiven av Livgivare så ger den ju utrymme för kontinuerliga boktips som forumets medlemmar kan ta del av. Så varför inte skapa ett slags sf-kanon här, där alla löpande tipsar om sf- och fantasyböcker de läst som de tycker är bra? (Jo, jag vet, det finns några trådar till i forumet som skulle kunna fylla ungefär samma funktion, typ Åkas bästa läset för året-tråd. Fast den är ju bredare och spänner över all slags litteratur.)

Här är några fler böcker inom sf-fältet som i alla fall jag tycker hör till de mycket läsvärda (och se alltså även listorna ovan, ni som är intresserade och ännu inte gjort det):

Christopher Anvil: "Pandora's Planet" (på svenska "Pandoras planet")

Ray Bradbury: "The Machineries of Joy" (på svenska "Glädjens mekanismer")

Arthur C. Clarke: "A Fall of Moondust" (på svenska "SOS från törstens hav")

Arthur C. Clarke: "Rendezvous With Rama" (på svenska "Möte med Rama")

Arthur C. Clarke: "The Lost Worlds of 2001"
(finns ej på svenska; en som jag tycker mycket intressant fackbok innehållandes även långa, skönlitterära partier, alltsammans kretsande kring romanen och filmen "2001 - A Space Odyssey"; de skönlitterära partierna är sådana som kom att strykas från boken och filmmanuset och några av dem är mycket fascinerande och åtminstone ett är en gripande, avslutad berättelse; plus att här även ingår novellen "The Sentinel", som är den novell som både roman och film ursprungligen baserades på)

Philip K. Dick: "Galactic Pot-Healer" (på svenska "Glimmungs värld")

Philip K. Dick: "The Three Stigmata of Palmer Eldritch" (på svenska "Marsiansk mardröm")

Dénis Lindbohm: "Soldat från jorden"

H. Beam Piper: "Little Fuzzy" (ej utgiven på svenska)

H. Beam Piper: "Fuzzy Sapiens" (ej utgiven på svenska)

Clifford D. Simak: "Time and Again" (på svenska "Tid och evighet" - förkortad utgåva)

Clifford D. Simak: "The Goblin Reservation" (på svenska "Kristallvärlden")

Clifford D. Simak: "Way Station" (på svenska "Porten till stjärnorna")

Wilson Tucker: "The Long, Loud Silence"
(notera att den svenska utgåvan, "Den långa tystnaden", innehåller originalslutet - i den amerikanska utgåvan tvingades författaren av förlaget att skriva ett annat slut)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » ons 22 aug 2007, 13:23

1984 är nog den bok som påverkat mig mest (åtminstone medvetet).

Om du nu gillade 1984 och Fahrenheit 451 så kan jag rekommendera en liknande roman, om än inte lika skrämmande som 1984 eller lika vacker som 451:an:

Ira levin: En vacker dag (This Perfect Day)

Jag skulle inte placera den i någon sf-kanon, men den är snabbläst och underhållande i samma undergenre som de ovan nämnda böckerna.

Annars är Simak nog en bra författare att börja med, och jag instämmer med de som föreslog City och Way Station. Underbara böcker båda två!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Livgivare » tor 23 aug 2007, 19:08

Ray Bradburys bok Den Illustredade mannen är lånad på biblan idag av mig. Så efter 2001 blir det Ray Bradbury som skall läsas...verkar faktiskt vara en mycket speciell bok...
Livgivare
Fan

Inläggav Johan_L » fre 24 aug 2007, 07:34

Tolv inlägg, och ingen har nämnt Frank Herberts Dune ännu?

Då gör jag det nu. :)
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav jophan » fre 24 aug 2007, 07:53

Jag tog en bild av svarta tavlan under programpunkten på OSFF som handlade om de bästa böcker man har läst:

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 995&size=l
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » fre 24 aug 2007, 12:16

Ett tips för nybörjaren är att leta rätt på gamla nummer av Nova (de som gavs ut på 80-talet). Då får du läsa ett väldigt bra urval av både klassikerna och de lite nyare novellerna inom sf.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Nästa

Återgå till Litteratur