Läsning II

Om sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » fre 17 aug 2007, 22:22

Hallo, Leelene, och välkommen till forumet!

Jag förundras alltid över människor som läser i rasande tempo och själva anser att de läser långsamt! :-) Jämför dig själv med 99.9% av Sveriges - eller för den delen världens - befolkning så får du se...

Genrer heter det och jag kan bara instämma i det du säger om att man bör blanda friskt. Själv läser jag hej vilt åt alla möjliga spretiga håll inom både skön- och facklitteratur, av alla de slag i båda fallen. Och då menar jag båda formerna i vidaste, tänkbara bemärkelse.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » fre 17 aug 2007, 22:31

Tackar...

Det med att jag känner att jag läser långsamt kommer mest ifrån skoltiden...vi hade ett test där man skulle läsa ett stycke på en viss tid (ganska mycket text på en halvtimme. De som klarade av det fick godkänd och jag blev den sista som klarade mig på tiden en halv timme och då var det kanske bara 3 kvar i rummet efter mig (vi var kanske 40 ifrån början...jag vet inte...detta har satt sina djupa spår och jag kände alltid att jag aldrig hann läsa färdigt i skolan de sidor som läraren sa att man skulle läsa. Tror detta med snabbläsning i skolan har knäckt många i självfötroende...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav åka » lör 18 aug 2007, 20:00

Välkommen, säger jag med!

Vi hade ingen snabbläsning i skolan, men jag jämför mig ibland med såna som läser ett halvdussin tjocka böcker på en helg, eller en bok om dagen när det samtidigt jobbar. Då känner man sig långsam! Jag är rätt nöjd om jag läser över 30 böcker om året, och det har jag klarat flera år i rad. Ökar långsamt, men jag vet inte hur mycket det beror på att jag väljer mer lättlästa böcker nu...
åka
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 18 aug 2007, 21:08

Ska jag gå efter hur jag själv funkar så är jag ohyggligt dålig på att över huvud taget läsa och förstå det jag läser när någon pressar mig att göra det på tid. I skolan hade vi aldrig snabbläsningstest av det slag du beskriver, Livgivaren, men däremot har jag då och då råkat ut för att folk muntert sagt till mig "Läs det här!", samtidigt som de räckt mig en text som jag vet att de måste ha tillbaka direkt för att de ska med bussen om fem minuter eller något. (Typ. Ni förstår situationen, i alla fall.) Och då låser sig min hjärna helt. Jag kan förvisso läsa det jag anmodas läsa, ur den synvinkeln att jag ser bokstäverna och orden och sveper med blicken över dem. Men jag förstår inte ett krafs. Det registrerar liksom inte.

Jag blev mycket imponerad när Norman Mailer i en essay i förbigående talade om att en förhoppningsfull ung man som inte fått något publicerat en gång på en flygplats kände igen honom och räckte honom ett novellmanuskript på något trettiotal sidor och försynt undrade om Mailer kunde läsa det och säga vad han tyckte. Eftersom det var tjugofem minuter kvar till de öppnade gaten till Mailers flight, så läste han novellen och diskuterade den med killen. Alltså, på de tjugofem minuterna skulle jag kanske ha klarat av att läsa och förstå hela femton rader. Ska jag läsa på tid blir jag helt enkelt överhettad i skallen och funkar inte.

Ibland läser jag förhållandevis snabbt, ibland långsammare. Det beror på texten och det beror på humöret och det beror på "dagsformen" (i brist på bättre ord).

Jag håller helt med Åka om att man kan bli halvt mörkrädd när folk läser typ tjugofem böcker i månaden och sådant. Jag ligger snarare någonstans runt Åkas nivå, skulle jag tro - ett trettiotal böcker om året, kanske. Fast det ska i och för sig tilläggas att jag läser annat än böcker också, som exempelvis magasinet Granta (vars nummer är romantjocka).

Fast, alltså. Det beror på vad man läser. Personligen tycker jag det vore förfelat att rasa igenom Platon eller Seneca; de kräver eftertanke. På motsvarande vis skulle man nog gå miste om många av de subtila underfundigheterna och lustigheterna om man läste säg 40 sidor Hjalmar Bergman på en timme. Han funkar inte på det sättet. Anser jag, i alla fall. Fast läser man något enklare och mindre krävande, så visst - det kan funka. Fast 40 i timmen ligger jag nog aldrig på, utom när jag korrläser egna översättningar.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. För övrigt ber jag att få anmäla misstanken att folk som läser tjugo, trettio, fyrtio böcker i månaden missar mycket annat. Jag ser några hundra filmer om året, jag är ofta ute på nattklubbar och barer, jag gillar att ta mycket långa promenader, jag reser jämförelsevis väldigt mycket, och så vidare. Människan lever inte av läsning allena. Anser jag. D.S.

P.P.S. Jophan, vad sägs om en ny tråd? "Läsning"? D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » lör 18 aug 2007, 22:07

En kortis om läsning...

Det finns de som tar in en hel sida eller uppslag samtidigt och kan sluka böcker på bara några få timmar. (Har alltid undrat om de förstår på så snabb tid).

Ja starta en tråd om läsning...jag har en himla massa och prata om i detta fall...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Livgivare » lör 18 aug 2007, 22:15

Tråd om läsning finns nu, jag postade den i Litteraturforumet...men den kanske flyttas...
Livgivare
Fan

Inläggav Johan » lör 18 aug 2007, 22:31

P.S. För övrigt ber jag att få anmäla misstanken att folk som läser tjugo, trettio, fyrtio böcker i månaden missar mycket annat. Jag ser några hundra filmer om året, jag är ofta ute på nattklubbar och barer, jag gillar att ta mycket långa promenader, jag reser jämförelsevis väldigt mycket, och så vidare.
Självklart. Mitt ungefärliga mål är att läsa en bok om dagen och jag hamnar väl på sisådär två-, trehundra böcker om året. Så ser jag i regel inte heller på tv (om det inte är fotbolls-VM, hah), lyssnar aldrig på radio, ser kanske mellan tio och tjugo filmer om året, sover mindre än de flesta och har en dålig vana att prioritera min läsning framför till exempel studier. Trots att jag läser förhållandevis snabbt (åtminstone tillräckligt snabbt att normen skall vara att jag läser ut boken innan jag lägger ifrån mig den och går och gör någonting annat).

Min generaliserande erfarenhet är att personer som läser snabbt tvärtom är mycket bättre på att ta till sig innehållet. Men det är naturligtvis svårt att säga någonting vettigt om så ovetenskapligt eftersom det i gruppen som läser långsamt även finns personer som helt enkelt gör det för att de inte är vana att läsa.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » sön 19 aug 2007, 06:58

Johan skrev:Min generaliserande erfarenhet är att personer som läser snabbt tvärtom är mycket bättre på att ta till sig innehållet. Men det är naturligtvis svårt att säga någonting vettigt om så ovetenskapligt eftersom det i gruppen som läser långsamt även finns personer som helt enkelt gör det för att de inte är vana att läsa.

Det där är min observation också. Upp till en viss gräns. Inte så konstig heller då inkodningshastigheten borde vara mycket beroende på hur duktig man är på att minnas saker så ju bättre man är desto snabbare kan kan koda in nya saker.

Jag har märkt att min föresats att se alla avsitt "Homicide, Life on the Street" under sommaren har varit mycket dåligt för mina läsmål. Och då är mitt mål bara 10 böcker i månaden. Det har blivit bara fem stycken eller så. Och semester i Japan i 40-gradig värme stiulerar inte läsandet heller...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Planckskonstant » sön 19 aug 2007, 07:33

Sheriffen skrev:P.S. För övrigt ber jag att få anmäla misstanken att folk som läser tjugo, trettio, fyrtio böcker i månaden missar mycket annat. Jag ser några hundra filmer om året, jag är ofta ute på nattklubbar och barer, jag gillar att ta mycket långa promenader, jag reser jämförelsevis väldigt mycket, och så vidare. Människan lever inte av läsning allena. Anser jag. D.S.
.

Naturligtvis. jag klämmer ofta en bok om dagen, men jag ser tämligen lite på tv, går sällan på bio, nästan aldrig på barer och nattklubbar, reser rätt lite (och när jag gör det, väljer jag företrädesvis tåg för då kan man ju läsa - fast inte på X2000, men där finns det eluttag så då tar man med datorn och kan se någon av alla de där filmerna man köper på sig men aldrig tittar på eftersom man hellre läser) och tar gärna långa promenader (med mp3-spelaren för då hinner man avverka lite läsning då också, om man inte har något intressant radioprogram att lyssna på).

Vad gäller att förstå vad man läser.... Jag läser på två sätt, beroende på vad det är för bok. Är det en deckare eller motsvarande (vilket jag konsumerar alldeles för många, det erkänner jag villigt) läser man snabbt och rätt slarvigt för att få veta vem som gjorde det. Språket i den här litteraturen är ofta sådant att det vinner på viss överhoppning. Annan litteratur läser man mer ingående eftersom det då är språk och tankar som är det viktiga. Är det en bok med både spånnande handling och underbart språk läser jag den ofta två gånger. Första gången för att få veta hur det går (eftersom jag är otålig och inte kan koncentrera mig på språket då), andra gången för att riktigt njuta av den.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 19 aug 2007, 07:55

Planckskonstant skrev:Är det en deckare eller motsvarande (vilket jag konsumerar alldeles för många, det erkänner jag villigt) läser man snabbt och rätt slarvigt för att få veta vem som gjorde det. Språket i den här litteraturen är ofta sådant att det vinner på viss överhoppning.

Det här har jag aldrig förstått. Jag hoppar aldrig över och slarvläser inte en enda rad i en bok. För mig skulle det vara ekvivalent med att snabbspola förbi eller helt hoppa över sjok i en film.

Tar jag jag del av ett verk, vill jag ta del av hela verket. Uppmärksamt.

Tänk till exempel att se "The Third Man" och missa de få sekunder där Harry Lime dyker upp i portgången!

Tänk till exempel att läsa Ingmar Bergmans "Enskilda samtal" och missa passusen där han går in och talar om för läsaren i vilken rytm ett sådant här samtal - det första - förs. (Jag kan inte citera direkt, för jag har inte boken till hands just nu.)

Och så vidare. Ofta är det de enskilda detaljerna som gör ett konstverk stort. I båda de ovanstående och alla andra stora konstverk finns många sådana detaljer. Missa några av dem och man missar väsentliga delar av konstverket; missa dem allihop och man missar hela konstverket.

Läsning och filmtittande anser jag bör ske med uppmärksamhet och noggrannhet, oavsett verk.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » sön 19 aug 2007, 09:09

Sheriffen skrev:Läsning och filmtittande anser jag bör ske med uppmärksamhet och noggrannhet, oavsett verk.

Och jag anser att var och en får bli salig på sin fason.

Hälsningar
Brita
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 19 aug 2007, 13:26

Planckskonstant skrev:
Sheriffen skrev:Läsning och filmtittande anser jag bör ske med uppmärksamhet och noggrannhet, oavsett verk.

Och jag anser att var och en får bli salig på sin fason.

Javisst, självklart. Där har jag inget att invända. Det är just därför jag så ofta jag kommer ihåg lägger till ett "anser jag" i mina inlägg.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » sön 19 aug 2007, 14:14

Jag hoppar inte över text när jag läser deckare men ibland läser man vissa tråkiga avsnitt snabbare. Det finns inge stilistiska poänger och man vet vad som händer där och man skannar ju alla ord så man missar nog inget.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav margl » sön 19 aug 2007, 17:07

tompe skrev:Jag hoppar inte över text när jag läser deckare men ibland läser man vissa tråkiga avsnitt snabbare. Det finns inge stilistiska poänger och man vet vad som händer där och man skannar ju alla ord så man missar nog inget.

Vad räknar du som tråkiga avsnitt?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Livgivare » sön 19 aug 2007, 19:21

Tror man kan läsa alla meningar i en bok, men ändå kunna klara av att läsa snabbare och snabbare om man bara tränar lite. Man tror ofta att man missar en massa viktig information, men kommer man in ett flow i läsningen, snabbar man upp sig själv och omedvetet börjar läsa mening efter mening istället för ord efter ord...
Livgivare
Fan

Nästa

Återgå till Litteratur