Läsning II

Om sf och fantasy

Inläggav Planckskonstant » mån 20 aug 2007, 06:29

margl skrev:Vad räknar du som tråkiga avsnitt?

Nu var frågan iofs ställd till Tompe, men jag har ett praktexempel från en bok jag läste i går.

Ponera att hjälten och hjältinnan befinner sig i ett hus mitt ute i skogen, omgivna av lömska mördare (plural NB), som är ute efter framför allt hjältinnans treåriga dotter. Vad gör hjälten och hjältinnan då? Jo, de hoppar i säng - och hela akten beskrivs tämligen grafiskt. Då skummar faktiskt jag.

Och jo då, mördarna hann kidnappa dottern medan hjälten och hjältinnan gökade.*

Tur att boken bara kostade mig 2 kronor på Röda korset.

*Jag har ingenting mot sexscener per se, men det finns en tid och en plats för allt. Detta var inte en sådan.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav jophan » mån 20 aug 2007, 08:19

Jag hade nog gjort detsamma idag. För trettio år sedan hade nog den passagen däremot varit det jag läste mest noggrant i hela boken! ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Planckskonstant » mån 20 aug 2007, 08:38

jophan skrev:Jag hade nog gjort detsamma idag. För trettio år sedan hade nog den passagen däremot varit det jag läste mest noggrant i hela boken! ;)

Det gäller nog oss alla... Visst är det skönt att man utvecklas?
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav tompe » mån 20 aug 2007, 10:34

Exempel på tråkiga avsnitt är allt i Camilla Läckbergs tidiga böcker som handlade om huvudpersonens systers problem med sin man (hon blev misshandlad).
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 20 aug 2007, 12:13

Planckskonstant skrev:
jophan skrev:Jag hade nog gjort detsamma idag. För trettio år sedan hade nog den passagen däremot varit det jag läste mest noggrant i hela boken! ;)

Det gäller nog oss alla... Visst är det skönt att man utvecklas?

Det som länder till förundran är dock att så få av de skönlitterära författarna gör det. Ovan nämnda sexscen är ju tyvärr långt ifrån den enda fullkomligt malplacerade i skönlitteraturen och dessutom tror jag mig ännu inte ha sett en enda sexscen i någon bok, oavsett författare, som lyckats vara annat än valhänt och ganska genant i sina försök att på ett trovärdigt eller poetiskt eller (värsta av allt) både trovärdigt och poetiskt sätt beskriva sex.

Jag kan heller inte påminna mig mer än en högst enstaka sexscener som varit motiverade av intrigen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 21 aug 2007, 13:05

Livgivare skrev:Det med att jag känner att jag läser långsamt kommer mest ifrån skoltiden...vi hade ett test där man skulle läsa ett stycke på en viss tid (ganska mycket text på en halvtimme. De som klarade av det fick godkänd och jag blev den sista som klarade mig på tiden en halv timme och då var det kanske bara 3 kvar i rummet efter mig (vi var kanske 40 ifrån början...

Jag tror inte att sådana där tester säger speciellt mycket. Jag tycker inte att jag läser exceptionellt fort, men någon gång på lågstadiet (har jag för mig) hade vi ett sånt där prov där man skulle läsa (högt) så långt man hann i en text på utsatt tid utan att staka sig och så. Testaren blev lite ställd när jag hann till slutet av texten innan tiden var ute; det hade tydligen ingen annan gjort. Att läsa högt är ju inte samma sak som att läsa tyst, däremot.

Idag läser jag visserligen säkert fortare än genomsnittet, men jag tycker inte att jag läser väldigt fort. Som mätpunkt kan sägas att jag på en entimmes lunchrast förutom lunchen brukar konsumera kring 60 sidor text; nu senast Liza Marklunds _Livstid_. Böcker som kräver eller förtjänar mer eftertanke än deckare går långsammare, liksom böcker på engelska. Det går å andra sidan fortare om jag inte äter samtidigt. Jag brukar räkna med att jag läser ungefär en sida i minuten när jag ska beräkna hur många böcker jag behöver packa när jag ska resa, och det brukar stämma rätt hyfsat.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tor 23 aug 2007, 08:10

Spinoffdiskussionen om tester i allmänhet hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=649
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tor 23 aug 2007, 10:04

Jag ligger nog också på ungefär 30 - 40 böcker om året. Prioriterar läsning mer och mer framför film och TV vilket naturligtvis gör att det blir fler böcker.

Min sambo läser betydligt mycket snabbare än vad jag gör men jag vågar nog påstå att jag läser fler böcker än henne. Så det är inte nödvändigtvis sant att de som läser snabbt läser mer...

Jösses vad länge sedan det var som jag var inne på forumet förresten!
centerwall
Letterhack

Föregående

Återgå till Litteratur