Nobelpriset i SF

Om sf och fantasy

Inläggav Svensson » lör 08 dec 2007, 14:33

"Writers' rooms" ska det vara...
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » lör 08 dec 2007, 15:05

Ballard är, som jag sagt förr, en av de mycket enstaka sf-författare jag tycker seriöst borde komma i fråga för ett Nobelpris. Och vid det här laget skulle det dessutom förvåna mig om han inte faktiskt också har blivit föreslagen av någon av dem som har rätt att komma med förslag. Därmed är på inget sätt sagt att jag tror att han får priset; det tror jag inte ett ögonblick, eftersom han varit alldeles för djupt insyltad dels i populärgenreverksamheter, dels i sånt som gissningsvis akademien fortfarande upplever som alltför otuktigt (Crash är inte en bok, eller film, man med lätthet blir förlåten för; se bara på Nabokov och Lolita). Dessutom är det ju ett aber att årets pris gått till en brittisk författare; med akademiens synbarligen normala sätt att tänka innebär det att det lär dröja minst tio år innan nästa britt kan komma i fråga. Och då närmar sig Ballard de 90, om han blir så gammal – jämfört med Lessing har han ju usel hälsa. Så tyvärr…

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 08 dec 2007, 16:08

john-henri skrev:Dessutom är det ju ett aber att årets pris gått till en brittisk författare; med akademiens synbarligen normala sätt att tänka innebär det att det lär dröja minst tio år innan nästa britt kan komma i fråga.

Tja.

2001: V. S. Naipaul
2005: Harold Pinter
2007: Doris Lessing

Ska man se det statistiskt är det väl dags för en ny britt senast 2010 eller så.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 29 sep 2008, 19:25

john-henri skrev:vid det här laget skulle det dessutom förvåna mig om han inte faktiskt också har blivit föreslagen av någon av dem som har rätt att komma med förslag.

Jag har för mig att det var du som pratade om någon gång om att man kan utläsa en del om vilka som varit nominerade genom att titta på vilka böcker nobelbiblioteket faktiskt har (har de bara böcker av nominerade?). Ytterligare lite information kan man väl i så fall få fram genom att titta på hur långt fram i författarskapet böckerna sträcker sig (för att se när de senast blev nominerade) och när böckerna är tryckta (för att se när de först blev nominerade).

Jag undrar om någon driftig journalist undersökt det här. Man kan ju vänta 50 år på att nomineringslistorna ska publiceras, men det är ju ett tag...
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » mån 29 sep 2008, 22:09

Biblioteket: De har ju dessutom böcker av folk som suttit i Akademien och av dem som fått priset. Men såvitt jag kan minnas inte så mycket därutöver (med tanke på att den gallrade förslagslistan till pristagare normalt är 25–30 namn – nya kommer till i minst samma takt som gamla antingen får priset eller avgår med döden – så blir det ju en rätt hyfsad samling ändå.

Årets pris: Inget skulle glädja mig mer än om de gav det till Joyce Carol Oates, ännu en av de där perennerna bland förslagen som gjort sig förtjänt av priset fär minst tjugo år sedan. (Jo, Ballard skulle förstås glädja mig mer, men så modiga tror jag inte de är.) Men två vita engelskskrivande kvinnor i rad mistänker jag är mer än Akademien vågar sig på. Ska vi misstänka att Adonis får priset i alla fall?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Martin Andersson » tis 30 sep 2008, 08:17

pinkunicorn skrev:
john-henri skrev:vid det här laget skulle det dessutom förvåna mig om han inte faktiskt också har blivit föreslagen av någon av dem som har rätt att komma med förslag.

Jag har för mig att det var du som pratade om någon gång om att man kan utläsa en del om vilka som varit nominerade genom att titta på vilka böcker nobelbiblioteket faktiskt har (har de bara böcker av nominerade?). Ytterligare lite information kan man väl i så fall få fram genom att titta på hur långt fram i författarskapet böckerna sträcker sig (för att se när de senast blev nominerade) och när böckerna är tryckta (för att se när de först blev nominerade).

Jag undrar om någon driftig journalist undersökt det här. Man kan ju vänta 50 år på att nomineringslistorna ska publiceras, men det är ju ett tag...

Det vore väldigt trevligt om det var så, för de har en tämligen imponerande samling av Lord Dunsanys böcker.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » tis 30 sep 2008, 08:29

Martin Andersson skrev:
pinkunicorn skrev:Man kan ju vänta 50 år på att nomineringslistorna ska publiceras, men det är ju ett tag...

Det vore väldigt trevligt om det var så, för de har en tämligen imponerande samling av Lord Dunsanys böcker.

Han dog 1957, så den sista årgången av akademidiskussioner som är relevant för honom bör släppas till allmänheten snart om de inte redan gjort det. Boken Nobelpriset i litteratur. Nomineringar och utlåtanden 1901–1950 räcker inte riktigt, tyvärr, men går en bra bit. Jag vet inte hur man hittar återstående årgångar.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » tis 30 sep 2008, 08:34

Även om jag inte precis älskar Ellfriede Jellinek, och även om såna som Schymborskaja och Dario Fo var lite udda, så hoppas jag personligen på någon otippad vinnare som dessa.

Det "livar upp spelet" så att säga.

"Akademin ger priset till vem de vill", det är en sanning man bör minnas.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 30 sep 2008, 10:29

Samtidigt som man nog kan tycka att det är udda och inte särskilt upplyftande för själva priset när det ges till någon källarpoet från Tjeckien som bara publicerats i tjugofem stencilerade exemplar på tjeckiska, medan sedan priset började utdelas författare som Virginia Woolf, Evelyn Waugh, F. Scott Fitzgerald, Charles Bukowski, Marcel Proust, Damon Runyon, Tove Jansson, Hjalmar Bergman, Dorothy Parker ... och så vidare ... aldrig fick det.

Själv hoppas jag mot allt bättre vetande fortfarande högst envetet på Ray Bradbury, som dock förstås borde ha fått priset ungefär 1965, när han fortfarande kunde skriva.

Joyce Carol Oates måste jag meddela mig något mindre förtjust i - jag har svårt för hennes som jag ser det ansträngda omvända ordföljder (märklig och bara manierad, eller vad man ska kalla det, stilistik) och hennes koketta brist på intrig (i novellerna).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 30 sep 2008, 14:56

Jag har inte koll på alla de där, men jag lärde mig på bokmässan att Virginia Woolf aldrig nominerades till priset, så i det fallet är felet inte akademiens.

I går läste jag ut en bok om nobelpriset, och enligt den så började Proust bli tänkbar i och med andra delen av På spaning efter den tid som flytt. Endast tre år senare var han död.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 30 sep 2008, 15:15

pinkunicorn skrev:Jag har inte koll på alla de där, men jag lärde mig på bokmässan att Virginia Woolf aldrig nominerades till priset, så i det fallet är felet inte akademiens.

Desto större skandal.

Fast det gäller nog flera av dem att de aldrig blev nominerade, tyvärr.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 30 sep 2008, 22:58

Nja… vems felet är att vissa författare som uppenbart borde ha fått priset aldrig fick det kan ju diskuteras. Jag håller inte med om alla i den lista Sheriffen bestod, men det finns å andra sidan gott om andra som det är fullständigt orimligt att man förbisett – Woolf är nämnd; Willa Cather, Vladimir Nabokov, Marguerite Duras, Allen Ginsberg, Truman Capote, W. H. Auden, Bertolt Brecht bör också nämnas. Liksom många andra som i dag erkänns som centrala i 1900-talets litteratur, medan inte så få av de som faktiskt fått priset fullt rimligt fallit i glömska.

Men vilka har rätt att nominera? Såvitt jag vet finns tre kategorier berättigade:
1. Ledamöter i Svenska Akademien,
2. Tidigare pristagare,
3. Lärda samfund, som på begränsad tid utses av Akademien och därefter ersätts av andra. Typiska sådana samfund är litterära akademier i andra länder, litteraturfakulteterna vid ledande universitet och liknande.

Att någon inte blivit nominerad innebär följaktligen att ingen tidigare Nobelpristagare föreslagit henne/honom, att inget av de samfund som ägt förslagsrätt gjort det, och att ingen av ledamöterna i Svenska Akademien heller officiellt gjort det. Vilket såvitt jag kan se betyder att ansvaret går tillbaka på Akademien.

Nu finns det ju många skäl till att folk inte fått Nobelpriset i litteratur. Fram till åtminstone någon gång på 1950-talet torde ett tungt vägande sådant skäl ha varit att de var kommunister (Brecht, Majakovskij) eller anarkister (Gunnar Gunnarsson med flera). Ett annat tungt vägande skäl, som jag misstänker fortsatt att väga tungt kanske ända fram till nu, är att de var flator eller bögar och inte gjorde någon stor hemlighet av det (Willa Cather, Hilda Dolittle, W. H. Auden, Allen Ginsberg, Flann O'Connor, Truman Capote, W. Somerset Maughem, Virginia Woolf [jo, jag vet att hon var bisexuell, men hennes mångåriga förhållande med Vita Sackville-West var känt och skandalöst redan på 1920-talet], Christopher Isherwood). Ett tredje tungt vägande skäl förefaller kunna misstänkas ha varit att de skrivit böcker som hatats intensivt i vissa kretsar och väckt så kallad moralisk skandal (James Joyce, Vladimir Nabokov, D. H. Lawrence). Efter cirka 1970 förefaller kommunistskälet ha fallit men i gengäld uppstod motsatsen, att en författare råkade vara knökkonservativ (här är ju Graham Greene det klassiska och ofrånkomliga exemplet). Vad jag misstänker är att de här kriterierna varit kända och/eller delade av alla med nomineringsrätt; skulle en eller annan enstaka ledamot av Akademien eller annan med nomineringsrätt ha fått för sig att en författare som passade in på dem ändå borde få priset, misstänker jag att vederbörande helt enkelt insett det meningslösa i den väderkvarnsfighten och låtit bli att lämna in någon nominering ändå. Alla som engagerar sig i sånt här lär ju ha mer än en favorit; varför försöka slåss just för den där kampen är på förhand dömd att misslyckas?

Apropå Joyce Carol Oates är hon, förvisso, en ojämn författare. Det är nog alla som i genomsnitt publicerat drygt tre böcker om året i vid det här laget rätt jämnt 45 år. Men hon har skrivit förnämlig poesi, förnämliga essäer, förnämliga noveller och kanske framför allt förnämliga kortromaner och romaner, med titlar som them, Beasts, Rape: A Love Story, Black Water, What I Lived For, The Falls, Black Girl/White Girl, We Were the Mulvaneys, Foxfire och inte minst den enastående Blonde; bland det som fascinerar med Oates är ju just hennes oerhörda mångsidighet, hennes outtröttliga entusiasm, hennes vilja att fortfarande experimentera. En av årets stora läsupplevelser, nämnd på annan plats härom veckan, var hennes nya novellsamling Wild Nights, med noveller om fem centrala amerikanska författare, var och en skriven i respektive författares ton, var och en med ett alternativt livsslut för författaren. Nå. Oates behöver knappast min rekommendation; hon är bland vår tids både mest hyllade och lästa författare.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 01 okt 2008, 07:19

john-henri skrev:Vita Sackville-West

Jag vet inte vem den här människan är, men jag vet att jag sett hennes namn förut och jag kommer alltid att tänka på Sackville-Baggins. Är Sackville ett vanligt efternamn? Finns det någon anledning att tro att Tolkien ville framkalla den här associationen?
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » ons 01 okt 2008, 09:56

pinkunicorn skrev:
john-henri skrev:Vita Sackville-West

Jag vet inte vem den här människan är, men jag vet att jag sett hennes namn förut och jag kommer alltid att tänka på Sackville-Baggins. Är Sackville ett vanligt efternamn? Finns det någon anledning att tro att Tolkien ville framkalla den här associationen?

Sackville är en gammal aristokratisk släkt, så det är inte direkt något vanligt namn. Däremot ville Tolkien med all sannolikhet lyfta fram den komiska kontrasten i att ställa det aristokratiska Sackville mot det mer bonniga Baggins (här spelar säkerligen också språkhistorien en viss roll, eftersom "Sackville" såvitt jag kan se har franska rötter medan "Baggins" har anglosaxiska (?)) samt i att ställa "sack" mot "bag".

Sackville-Baggins ville ju gärna se sig själva som lite finare än andra hobbitar också.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 01 okt 2008, 18:51

Vita Sackville-West var poet, författare och trädgårdsexpert, som poet och romanförfattare på sin tid en av de mest uppburna i brittisk litteratur – hon är den enda lyriker som två gånger tilldelats Hawthorndenpriset för poesi – och avgjort en begåvad och intressant litteratör, även om hon fallit en del i glömska; hennes mest kända romaner var All Passion Spent, som också filmatiserades av BBC för ungefär tjugo år sedan, och The Edwardians. Relativt sent (1942) skrev hon för övrigt sf-romanen Grand Canyon om hur en tysk invasion i USA tar amerikanerna fullständigt oförberedda. Som trädgårdsexpert skapade hon dels en av Englands mest berömda trädgårdar och skrev dels en smått legendarisk kolumn om trädgårdsskötsel i Guardian, inledd kort efter kriget och fortsatt nästan fram till hennes död i början på 1960-talet. Hon gifte sig i tjugoårsåldern med diplomaten, politikern och författaren Harold Nicholson, men båda var bisexuella och hade utanför det bestående äktenskapet otaliga ofta stormiga samkönade förhållanden, Vita med bland andra med författarinnan Violet Trefus, med Virginia Woolf och med BBC:s programchef Hilda Matheson.

Hon kom från den förnämsta familjegrenen, baronerna Sackville som menar sig kunna härleda ätten tillbaka till Wilhelm Erövraren; för övrigt finns en utmärkt BBC-film också om henne själv, "Portrait of a Marriage".

John-Henri
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur