Stora bokserier?

Om sf och fantasy

Stora bokserier?

Inläggav Livgivare » tis 21 aug 2007, 16:11

Jag fick tag på två böcker, den första och så någon av de första därefter i en bokserie som nu har vuxit till sig och blivit 14 böcker stor av LE Modesitt och de verkar ju helt ok. Nu är frågan. Om böckerna inte är ett och två, kan man fortfarande läsa dem fristående eller efter varandra och inte missa så mycket. Visst finns de andra böckerna att få tag på ganska billigt via Adlibris, men ibland har man kanske inte lust och köpa 12 böcker på rak arm bara för att kunna läsa något av en författare man inte läst nått av innan.

Hur gör jag bäst för att lyckas med sådana har problem (även om jag råkar få tag i några böcker i en serie som blir liknande detta porblem i framtiden)???

Hur skulle ni göra?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 21 aug 2007, 23:34

Min bestämda uppfattning efter erfarenhet av ett antal sådana här serier inom fantasygenren är att de är elfantiasisuppsvällda och helst bör undvikas.

Jag ska försöka förklara vad jag menar.

Författare A skriver en tjock tegelstensvolym och den visar sig bli en stor kommersiell framgång. Man misstänker att författare A när hans förlag B föreslår honom att utöka berättelsen med fler volymer är rätt villig att göra det - pengarna drösar in och hur som helst gillar han säkert sin uppdiktade värld och dess gestalter tillräckligt mycket för att vilja fortsätta.

Och fortsätta. Och fortsätta. Och fortsätta. Och fortsätta...

Till slut blir det här oändligt utdragna berättelser där det visserligen händer saker, men där intrigen ändå hela tiden står stilla. Det kan gå flera volymer där enorma slag utkämpas, där godingarna och ondingarna råkar ut för allehanda äventyr, och så vidare - men där styrkeförhållandena och alla yttre omständigheter förblir precis desamma. Alltså, varje volym i serien är ett slags inre, avslutad berättelse inom ramen för den stora berättelsen, som i sin tur aldrig skrider framåt - detta för att den nu kommit att utgöra hela svitens ram och man inte kan fortsätta utge böcker om samma rockstjärnepopulära, fiktiva gestalter utan att den tunga ramhandlingen står helt stilla.

Tolkien, till exempel, känns mycket mer ärlig. Han skrev en trilogi, punkt slut. Det blev inte sjutton volymer till. Han hade en planerad berättelse som han avslutade på tre volymer.

De där andra verken är ett slags evighetsserier där man aldrig kommer fram till en upplösning, kanske aldrig någonsin - författaren kan hinna dö innan han/hon skriver den avslutande roman i bygget som även bjuder en slutgiltig upplösning av berättelsen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 00:44

Så det e bäst och läsa två och så vänta tills man verkligen känner för mer. Och skite i vilken ordning böckerna kommer? Vad säger ni andra bokmalar?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav tompe » ons 22 aug 2007, 02:12

Jag läser nästan aldrig böcker i en serie i fel ordning om det inte är av misstag. Jag skulle nog köpa första boken i en serie för att testa om jag ville ha alla. Om det är Modesitts serie som startar med The Ecological Envoy så fick i all fall första boken mycket bra kritik då den kom ut. Jag köpte den i samband med detta men har inte läst den... Modesitt försöker få sina världar att hänga ihop ekonomiskt om jag minns rätt. Världsbyggandet är viktigt för honom.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 22 aug 2007, 09:31

Jag undviker långa serier helt. De är nästan aldrig bra. Det enda undantag jag kan komma på, på rak arm är Patrick O'Brians böcker om Jack Aubrey och Stephen Maturin. Men när det gäller fantasy kommer jag inte på något verk som är över 1500 sidor som är bra... kanske Brusts böcker.

Men man ska självklart läsa dem i ordning, antingen i den ordning de skrevs eller internt kronologiskt. Ofta är detta samma ordning.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 22 aug 2007, 09:36

Det beror ju lite på vad för slags serie det är också. En serie som Terry Pratchetts Discworld-serie består ju att massor av fristående böcker, så där är det ju fritt fram att hoppa hur man vill. Ibland kanske man förstår bakgrund och enstaka skämt bättre om man läst de tidigare böckerna, men på det hela taget tror jag inte att det gör någon större skillnad.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 14:07

Böckerna heter the Magic of Recluce och The Towers of The Sunset...och det är Recluce-serien...
Livgivare
Fan

Inläggav J-h:n » ons 22 aug 2007, 16:03

Jag får sälla mig till skaran som helt undviker evighetsserier. Men vad tusan, läs första boken och fortsätt om den ger mersmak.

Vad jag inte för mitt liv förstår mig på är alla dessa människor som känner att de MÅSTE läsa vidare en serie bara för att "se hur det går" även om de tröttnat på serien för länge sedan. Detta tycks gälla i stort sett samtliga de otaliga läsarna av Robert Jordan. Jag tror inte att jag hört ett gott ord om de senaste tre-fyra böckerna i Wheel of Time, men nog sjutton läser folk vidare ändå. Jag kan inte annat än imponeras av deras uthållighet.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 16:24

Om det inte händer något på flera böcker, och det samma utspelar sig och allt blir enformigt och dåligt, då har jag inte förståelse för bokserier på över 6 böcker. Jag tycker att det måste finnas någon slags utveckling i serien så att man känner att det ger nått. Men hur skall man veta innan man gått bet?
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 22 aug 2007, 16:47

Livgivare skrev:Jag tycker att det måste finnas någon slags utveckling i serien så att man känner att det ger nått. Men hur skall man veta innan man gått bet?

Det kan man ju strängt taget aldrig veta, men nästan ändå - jag absolut garanterar dig att bokserier som består av fler än fyra, fem volymer och i synnerhet de som går upp emot åtta, tio, femton, tjugo volymer i 99% av fallen går på fullständig tomgång efter några få volymer.

Det är i så gott som samtliga fall bättre att satsa på serier med ett begränsat antal volymer, där man vet att intrigen når en upplösning. I fantasyväg gäller det förstås bland andra J. R. R. Tolkiens ringtrilogi, Ursula K. LeGuins Earthsea-tetralogi, C. S. Lewis Narnia-svit (som dock består av rätt många volymer, men ändå), och så vidare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 16:52

Läser en serie som är på 6 böcker, har läst 5 av dem, den serien går frammåt, så den e bra, den handlar om Firekeeper. Funderar om det e samma med Harry Potter? Narnia har jag lust på att läsa faktiskt...
Livgivare
Fan

Inläggav Martin Andersson » ons 22 aug 2007, 17:14

Sheriffen skrev:Tolkien, till exempel, känns mycket mer ärlig. Han skrev en trilogi, punkt slut. Det blev inte sjutton volymer till. Han hade en planerad berättelse som han avslutade på tre volymer.

I ärlighetens namn bör påpekas att det inte är en trilogi utan en roman som man av utgivningstekniska skäl tvingades ge ut i tre volymer första gången.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav centerwall » tor 23 aug 2007, 10:21

Livgivare skrev: Narnia har jag lust på att läsa faktiskt...

Narnia tycker jag defintivt att du ska läsa! Dessutom är den ju inte särskilt omfångsrik även om den består av sju volymer!

Sedan kan man ju alltid diskutera i vilken ordning böckerna ska läsas, men det är kanske en helt annan fråga...
centerwall
Letterhack

Inläggav margl » tor 23 aug 2007, 10:36

Sheriffen skrev:
Livgivare skrev:Jag tycker att det måste finnas någon slags utveckling i serien så att man känner att det ger nått. Men hur skall man veta innan man gått bet?

Det kan man ju strängt taget aldrig veta, men nästan ändå - jag absolut garanterar dig att bokserier som består av fler än fyra, fem volymer och i synnerhet de som går upp emot åtta, tio, femton, tjugo volymer i 99% av fallen går på fullständig tomgång efter några få volymer.

Det är i så gott som samtliga fall bättre att satsa på serier med ett begränsat antal volymer, där man vet att intrigen når en upplösning. I fantasyväg gäller det förstås bland andra J. R. R. Tolkiens ringtrilogi, Ursula K. LeGuins Earthsea-tetralogi, C. S. Lewis Narnia-svit (som dock består av rätt många volymer, men ändå), och så vidare.

Jag vill nämna James Branch Cabells förträffliga böcker om Poictesme och dess människor som i sin fullständighet enligt Sam J Lundwall är 18 band och cirka 23 böcker. Men så är ju också varje bok nästan helt fristående i förhållande till de andra fast man får givetvis en ökad helhetsförståelse om läst dom andra. Och Cabells "Figures of Earth" och "The Silver Stallion" är för mig, som jag sagt tidigare, troligtvis världens bästa fantasy-romaner.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav jophan » tor 23 aug 2007, 11:13

margl skrev:Jag vill nämna James Branch Cabells förträffliga böcker om Poictesme

NOW you're talking. Jag vill ha fler Poictesmeböcker. Jag har fortfarande rejäla hål i serien. :-(
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Litteratur