Historiska romaner?

Om sf och fantasy

Historiska romaner?

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 17:44

Vilken större genre tillhör denna romantyp? Är det fantasy eller är det historia (faktabaserad sådan) eller är det bara en tokbra blend?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Johan » ons 22 aug 2007, 19:39

Hah. Vi diskuterade just förhållandet mellan fantasy och historiska romaner i en panel på en kongress (Imagicon) i höstas. Jag tycker inte riktigt om frågan, eftersom anledningen till att den ställs nästan alltid tycks vara att begreppet fantasy görs synonymt med en förindustriell, gärna pseudomedeltida, miljö. Det är förvisso vanligt, men fantasy är inte en tidsbunden genre: den kan utspela sig i en upplevd "dåtid", "nutid" eller "framtid". Och vilken historisk roman egentligen? Den som utspelar sig på 1320-talet, 1540-talet eller 1870-talet? Det är inte alls lika många som drar fantasyparalleller till den sistnämnda, men den är ju inte mindre historisk.

Den historiska romanen är en egen genre, och så länge den någorlunda försöker skildra världen så som vi kan anta att den såg ut har den mer med realistiska romaner i nutid att göra än fantastiska i dåtid.

Däremot kan det naturligtvis vara så att många läsare tilltalas av samma sak när de läser en viss typ av fantasy som när det läser en viss typ av historiska romaner, men det gör det inte till en och samma genre.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Planckskonstant » ons 22 aug 2007, 20:13

Johan skrev:Den historiska romanen är en egen genre, och så länge den någorlunda försöker skildra världen så som vi kan anta att den såg ut har den mer med realistiska romaner i nutid att göra än fantastiska i dåtid.

Suck, den panelen missade jag. Stod väl vid något bokbord...

Som historiker kallar jag den gärna fantasy - eftersom det i princip alltid är moderna människor man har placerat in i den aldrig så väl skildrade historiska världen.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav jophan » ons 22 aug 2007, 20:28

http://www.imagicon.se/program.html

Historiska romaner och fantasy - två sidor av samma mynt?

Lilla salen, lördag 13.00
Ylva Spångberg (M), Linnéa Anglemark, Carolina Gómez Lagerlöf, Johan Jönsson, Jesper Svedberg

Är det samma slags människor som läser high fantasy och historiska romaner? Är det samma slags författare som skriver dem? Det finns en hel del fantasy som antingen ser precis ut som historiska romaner, som Katherine Kurtz Camber-böcker, det finns fantasy som är historiska romaner i förklädnad, som Guy Gavriel Kays böcker de senaste tio åren, det finns fantasy som bygger på vår historia, som det mesta Arthuriana, det finns fantasy som bygger på våra förhistoriska legender, det finns historiska romaner som väver in fantasyelement - det är en glidande skala kan det tyckas. Är det verkligen fråga om böcker av samma typ där ren high fantasy finns i ena ändan och rena historiska romaner i den andra?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » ons 22 aug 2007, 21:31

jophan skrev:Är det samma slags människor som läser high fantasy och historiska romaner? Är det samma slags författare som skriver dem? Det finns en hel del fantasy som antingen ser precis ut som historiska romaner, som Katherine Kurtz Camber-böcker, det finns fantasy som är historiska romaner i förklädnad, som Guy Gavriel Kays böcker de senaste tio åren, det finns fantasy som bygger på vår historia, som det mesta Arthuriana, det finns fantasy som bygger på våra förhistoriska legender, det finns historiska romaner som väver in fantasyelement - det är en glidande skala kan det tyckas. Är det verkligen fråga om böcker av samma typ där ren high fantasy finns i ena ändan och rena historiska romaner i den andra?

Typiskt. Besvara en fråga med en uppsjö nya frågor. Vad kom ni fram till då?
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Johan » ons 22 aug 2007, 22:14

Tja, jag har redogjort för delar av min argumentation. Jag vill minnas att vi tyckte någonting i stil med att det finns saker i många historiska romaner som kan tilltala läsare av en viss typ av fantasy men att det därmed inte alls var samma sak, men det kan naturligtvis vara så att jag missminner mig eftersom det är vad jag anser och jag tog alldeles för stort intryck av vad jag själv hade att säga.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav syntax » lör 01 sep 2007, 15:50

Jag tycker det finns alldeles för lite fantasy där utvecklingen nått längre än just medeltiden. Eller i alla fall bra sådana, då det sällan blir vidare realistiskt. I de fall där utvecklingen fortsatt till industrialisemn rör det sig ofta om någon form av alternativhistoria, eller så har teknologi ersatts av magi.

Det enda undantagen jag kan komma på på rak arm är Martha Wells böcker om Ile-Rien, samt möjligtvis även Ian MacLeods Light Ages.

Någon som är bättre bevandrad i området och kan ge tips?
syntax
WAHF

Inläggav john-henri » lör 01 sep 2007, 18:13

Trots en hel del sympati för Britas suck om att många historiska romaner befolkas av moderna människor envisas jag nog ändå med att de inte är fantasy, bara realistisk litteratur med tafflig personskildring. Idén är ju ändå att skildra en faktisk historisk period. Själv skulle jag nog påstå att all litteratur som utspelar sig mer än ett eller ett par decennier innan den skrivs rimligtvis kan kallas för historisk; mer puristiskt kan jag förstås tänka mig att man bör begränsa uttrycket till litteratur som utspelas tidigare än att författaren själv kan ha klara minnen av perioden. Väljer man det senare synsättet skulle en roman om andra världskriget som skrivs i år vara en historisk roman om författaren är född senare än kring mitten av 1930-talet, möjligen inte om författaren är född tidigare. Men alldeles uppenbart är väl åtminstone all litteratur som skrivs och utges nu men som utspelas på 1920-talet eller tidigare historiska fiktioner.
Ofta säger man lite slarvigt att den historiska skönlitteraturen föddes med Walter Scotts romaner på 1820-talet. Just i fallet romaner stämmer det rätt bra, men historiska skrönor har synbarligen alltid funnits; Gilgamesjeposet handlar om en då verket tillkom forntida hjälte; Iliaden och Odyssén utspelas hundratals år innan de sannolikt diktades; historierna i Bibeln och Morte d'Arthur utspelas långt innan författarna kunde ha varit ögonvittnen.
Huruvida fantasyläsare gillar historiska romaner vet jag inte. Somliga gör det säkert. Men grundidén är hursomhelst inte densamma; fantasy skildrar en diktad värld där väsentliga inslag strider mot vad vi i dag anser oss veta är naturvetenskapligt möjligt (magi, vandrande gudar, mytologiska varelser eller vad det nu är), medan den historiska romanen i alla fall har som avsikt att realistiskt skildra en historisk period och händelser som skulle ha kunnat utspelas under den.
Själv är jag förtjust i Mary Renaults romaner från antikens Grekland, liksom i Howard Fasts och C S Foresters historiska romaner. Men jag är ingen habitué. För mig handlar det nog snarare om hur en författare skriver än om till vilken tid hon eller han förlägger sina historier.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Litteratur