Hur bestäms vad som är vuxen Fantasy o Barn/ungdom-fantasy?

Om sf och fantasy

Hur bestäms vad som är vuxen Fantasy o Barn/ungdom-fantasy?

Inläggav Livgivare » lör 25 aug 2007, 22:29

Var på biblioteket i veckan och tänkte leta upp Narnia-böckerna och titta lite på Fantasy och Science-Fiction-hyllorna en gång till, mest för att leta upp Ray Bradburys Den illustrerade mannen. Men till min förvåning stod det fler böcker på ungdoms-avdelningen i Fantasy-gengren än på Vuxenhyllorna. Och vem bestämmer när en bok är så vuxen att den inte passar på ungdomshyllan längre? Detta förbryllade mig verkligen. Någon som vet?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 25 aug 2007, 22:42

Jag vet ju inte exakt vad det var du såg, men väldigt mycket fantasy är ärligt talat ungdomslitteratur. Inklusive Narnia-böckerna, förtjänar nog att tilläggas.

Här som annars finns förstås inga skarpa gränser. Det har en hel del med den enskilde läsarens egen uppfattning att göra och vissa fantasyverk (liksom verk inom andra genrer) går inte att entydigt placera in på någondera sidan av gränsen, även om man med andra rätt klockrent kan göra det.

Alltså, nog torde de flesta vara överens om att Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" är barn- och ungdomsfantasy?

Liksom att J. R. R. Tolkiens ringtrilogi är vuxenfantasy?

Fast visst, kvarstår faktum att otroligt många barn och ungdomar läser Tolkiens verk (jag gjorde det själv i tolvårsåldern) och att det finns inte så få vuxna som läser Astrid Lindgren, och då inte nödvändigtvis enbart högt för sina barn.

Annars hoppas jag att du hittade "Den illustrerade mannen" av Ray Bradbury, men efter den är det nog bättre att leta på avdelningen för science fiction. I och för sig utkom den för rätt länge sedan på svenska, så möjligen är den lättare att hitta på engelska.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » sön 26 aug 2007, 19:06

Dels så kommer det väldigt mycket barn- och ungdomsfantasy på svenska, och betydligt mindre anpassade för vuxna läsare, tyvärr. Vi diskuterade det här lite här och var för ett litet tag sedan. Jag har en samling relevanta länkar som skulle kunna vara bra att titta på här.

Dels så finns det förstås fortfarande bibliotekarier som tycker att fantasy och dylikt är trams som inte lämpar sig för vuxna läsare. Även om jag tror att det förstnämnda spelar större roll i det stora hela så märks det här förstås väldigt tydligt när man stöter på fenomenet.

Sedan finns det förstås utmärkt barnlitteratur som snarare växer än någonting annat om man läser om den i vuxen ålder, samtidigt som mycket vuxenlitteratur som gick att svälja när man var nio helt enkelt inte håller för det mer kritiska öga man skaffat sig efter att ha läst några tusen böcker till. Men det är en annan sak.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Återgå till Litteratur